Feature
15. nov. 2012 | 11:45

The Shinings hemmeligheder

Foto | Warner Bros.
Der er mange hemmeligheder på hotelværelse 237 i The Shining, som Kubrick-besatte nørder kaster sig over i den fascinerende dokumentarfilm Room 237.

Den aktuelle Room 237 dissekerer konspirationsteorierne, der omgærder Stanley Kubricks gysermesterværk. Se de ti mest fantasifulde fortolkninger her.

Af Lise Ulrich

I årtier har farverige teorier om Stanley Kubricks The Shining fra 1980 floreret blandt dedikerede filmentusiaster og konspirationsteoretikere. 

Alt fra Holocaust til månelandingen kædes sammen med historien om den mildest talt uheldsramte familie Torrance, der med Jack Nicholson som herligt vanvittig pater familias i spidsen får sig en overraskelse eller to under deres ophold på det ellers så idylliske The Overlook Hotel.

Rodney Aschers dokumentar Room 237, som i dag får premiere i de danske biografer, går i kødet på The Shining og graver med ivrige spadestik dybt ned i Overlook-hotellets fundament og Kubricks snørklede tankegang.

Op kommer filmen og dens hold af Kubrick-besatte nørder med skjulte meninger og sammenhænge, som formentlig ikke engang mesterinstruktøren, der ellers intet overlod til tilfældighederne, selv havde tænkt på. Hvilket dog ikke gør dem mindre underholdende.

Vi ser her nærmere på ti af de mest populære teorier og sære fakta i et af filmhistoriens mest hårrejsende gys.

1. It’s alive!

Nogle filmfans mener, at The Overlook Hotel er en slags levende organisme, der langsomt fortærer sine beboere, mens det driver dem vanvittige. Læg mærke til, hvordan lyskontakter, billeder og stole forsvinder og skifter pladser fra scene til scene, fjernsynet kører uden ledning – og især hvordan de iøjefaldende tæppemønstre ændrer sig. Se for eksempel scenen, hvor Danny leger med sine biler i en af hotellets gange, da en bold triller hen til ham. Tæppet under drengen ændrer sig fra det ene klip til det næste og lukker ham billedligt talt inde i sit mønster. Andre mønstre i hotellet synes at have nærmest pornografiske undertoner, som gulvtæppet i værelse 237. Continuity-fejl og tilfældigheder – eller subtil metaforik? Døm selv! 

2. Månelandingen

Ifølge nogle af filmentusiasterne i Room 237 symboliserer netop det uhyggelige værelse nr. 237 en indrømmelse fra Stanley Kubrick om, at han rent faktisk var med til at forfalske NASA’s billeder af månelandingen i 1969. Kubrick var meget optaget af science fiction i 60’erne, og nogle mener, at hans storfilm Rumrejsen år 2001 fra 1968 simpelthen var en opvarmning til instruktørens senere, påståede arbejde for NASA. På nøglen i døren til værelse 237 står der ROOM Nº 237 – hvilket konspirationsteoretikerne med en særlig fornemmelse for anagrammer oversætter til MOON ROOM. Desuden måles afstanden fra jorden til månen til 237.000 miles, og teoretikere påpeger, at Danny i en ikonisk gangscene i The Shining optræder i en sweater med en stor Apollo-raket på brystet – hvorved Kubrick jo så godt som indrømmer at have stået bag de falske måne-optagelser …

3. JFK’s birolle

Nogle mener, at The Shining viser Stanley Kubricks mistillid til autoriteter og i særdeleshed den amerikanske regering. Hotelmanager Ullman har således fået en JFK-lignende toupé på i Jacks interviewscene på kontoret, og hele Overlook-hotellet med alle dets uhyggelige beboere og blodige historie repræsenterer Det Hvide Hus.

4. Hej King, farvel King

Stanley Kubrick tog Stephen Kings roman og smed den en tur i sin egen kreative tørretumbler – til begejstring for publikum og anmeldere senere hen, men til stor ærgrelse for King, som frasagde sig enhver association med filmatiseringen. Kubricks ringeagtelse af King – fremhæver nogle – ses i scenen, hvori Hallorann kører ad snedækkede veje op til Overlook-hotellet og passerer en bilulykke, hvor en rød Beetle er blevet knust under en lastbil. I Kings roman kører Jack og familien netop en rød Beetle (i Kubricks film er denne bil gul). Biluheldet symboliserer altså en slet skjult løftet langemand fra Kubrick til King og understreger, at dette er Kubricks vision, ikke Kings.

5. Holocaust

The Shining-teoretikere har længe spekuleret i, hvorvidt hele filmen er Stanley Kubricks kommentar til Holocaust. Tallet 42 optræder gentagende gange igennem filmen (for eksempel på Dannys sweater og i antallet af biler på hotellets parkeringsplads) og kunne med lidt god vilje henvise til året 1942, i hvilket nazisterne byggede deres koncentrationslejre. Jacks skrivemaskine er desuden en ældre tysk model, der måske, måske ikke repræsenterer de skrivemaskiner, nazisterne skrev deres lister over jøderne på. Se lignende modeller i Schindlers Liste. 

6. De forbandede tal

Tal spiller en væsentlig rolle i The Shining, især 21 og 42. 42 er skrevet på Dannys sweater i starten af filmen, og 1942 er – som nævnt i punkt 5 – året, hvor nazisterne byggede deres koncentrationslejre. 1921 er året, Overlook-hotellet blev bygget – og året, hvor Jack til slut i filmen er blevet foreviget på et sælsomt festbillede i hotellets Gold Room. 237 er nummeret på filmens berømte værelse, og tallene to, tre og syv giver til sammen tolv – 21 bagfra. I ét klip holder der 42 biler parkeret på Overlook-hotellets parkeringsplads i, mens der i klippet efter holder 21 …

7. “Nu kommer jeg og spiser dig …”

The Shining er spækket med dystre referencer til eventyr og kannibalisme – lige fra Hans og Grete (Wendy joker i en tidlig scene med, at hun burde smide brødkrummer for at finde rundt på hotellet) til De tre små grise (Jack imiterer den store stygge ulv hen mod filmens slutning). Referencerne bliver ekstra ækle, når de krydres med The Shinings henvisninger til virkelighedens Donner-ekspedition i 1847, hvor en uheldig gruppe amerikanske pionerer måtte ty til kannibalisme for at overleve vinteren i Sierra Nevada-bjergene. Stanley Kubrick synes at antyde, at Jack til sidst er parat til at spise sin familie, ligesom den tidligere caretaker Grady også metaforisk fortærede sin kone og børn ved at myrde dem.

8. Indianernes vrede

The Overlook Hotel er bygget på en gammel indianergravplads, og adskillige indianere er formentlig blevet slået ihjel under hotellets tilblivelse. Den mest populære teori omkring The Shining går ikke overraskende på, at Kubrick har skabt en film om den hvide mands undertrykkelse af Amerikas oprindelige befolkning. Overlook-hotellet er fyldt med billeder af indianere og cowboys, indianske mønstre, indianere på konservesdåser og endda, hvad der kunne tolkes som en indiansk høvding i form af den synske Hallorann.

9. Dyr

Der er masser af dyr i The Shining – bare ingen virkelige. Tony The Tiger optræder på en pakke morgenmad, Danny ser dyr i tegnefilm, og en mand klædt ud som en bjørn giver en anden mand et blowjob i en af filmens suverænt mest bizarre scener. Dyr optrådte som bekendt som indianernes åndelige guider, så ved at omgive Danny med beskyttende dyresymboler hentyder Kubrick måske endnu engang til Amerikas oprindelige befolkning. Hvor den fellatio-glade mand i bjørnekostume passer ind i den tolkning, melder historien ikke noget om.

10. Lille spejl på væggen der

Stanley Kubrick gør generøs brug af spejle i The Shining – Jack taler for eksempel konsekvent til spøgelserne igennem spejle, hans egen onde side vises i spejle, ligesom også ondskaben i værelse 237 dukker op i et spejlbillede (den rådnende kvinde). Spejlene viser en parallel mareridtsverden, der måske også er en del af den virkelige, hvis karaktererne lader sig påvirke for meget. I starten af filmen beroliger Hallorann Danny med, at de overnaturlige kræfter på Overlook-hotellet er som billederne i en bog – de kan ikke gøre en noget. Danny reagerer derefter ved at holde sig for øjnene, når han ser sine forfærdelige syner, men hans far interagerer med “spøgelserne” – og i sidste ende bliver de hans meget virkelige undergang.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko