Simon Staho åbner sit storyboard
Dansk films enebarn, Simon Staho, er notorisk svær at interviewe. Han vil ikke fortolke sine film, ja, faktisk vil han helst ikke sige noget om dem overhovedet, hvilket kan gøre arbejdet til en prøvelse for selv den mest garvede filmjournalist.
"Jeg er udmærket klar over, hvad min samlede vision er, og jeg har skam ord at sætte på den, men jeg vil ikke artikulere visionen, for så har jeg pludselig puttet mig selv ned i en kasse," sagde instruktøren, da han i Ekko #39 blev interviewet om Daisy Diamond.
For at få instruktørens tunge på gled har vi denne gang, hvor han er aktuel med utroskabsdramaet Himlens hjerte, grebet opgaven an på utraditionel vis. Vi har bedt ham åbne sit storyboard og fortælle om den kreative proces at omsætte ord og ideer til billeder.
Tre slutninger
Et storyboard er en tegnet plan over et filmprojekt, hvor de enkelte billedindstillinger er skitseret. Det er en måde at bryde manuskriptet op i billeder, og det har været et vigtigt arbejdsredskab for Simon Staho, da han lavede Himlens hjerte.
Med afsæt i storyboardet forklarer han i interviewet, hvordan tematikken i Himlens hjerte afspejler sig i filmens montage og nærbilleder. Han afslører også, at den vigtige slutning har floreret i hele tre versioner undervejs - fra en overlykkelig Sommer i Tyrol-slutning til en udgang, som der stod "Ensomhed" malet ud over.
"Jeg var meget begejstret for den lykkelige slutning, fordi den er næsten vammel i sin lykke. Den er al det solskin, man kan ønske sig, og som jeg er blevet anklaget for ikke at have i mine andre film. Og testpublikummet var simpelthen ved at kaste op over den, hvilket jeg også godt kunne lide," fortæller Simon Staho, som dog endte med at vælge en mere åben slutning.
Trodser trends
Himlens hjerte har fået en overvældende god modtagelse blandt de danske filmanmeldere, der har strøet om sig med stjerner og Bergman-sammenligninger.
Lilian Munk Rösing skriver i det nye nummer af Ekko, at "der er al mulig grund til at følge med i Simon Stahos halvgeniale og egensindige værk, som trodser alle tidens trends".
Tilmed er filmen blevet en publikumssucces. I hvert fald hvis man skal tro filmens distributør Nordisk Film, der i en pressemeddelelse fremhæver, at Himlens hjerte er blevet set af hele 4.169 mennesker.
Publikumsrekord
Det lyder måske ikke imponerende, men som bekendt er succes et relativt begreb.
Simon Stahos tre seneste film - Dag og nat, Bang Bang Orangutang og Daisy Diamond - blev blot set af mellem 2.337 og 3.187 mennesker, og det gør Himlens hjerte til en personlig Staho-rekord som den herhjemme mest sete af hans svensksprogede film.
Der er dog stadig et godt stykke vej op til Ole Christian Madsens Flammen & Citronen, der netop har rundet 600.000 solgte billetter, og Niels Arden Oplevs To verdener, som 312.000 foreløbigt har set.
Kommentarer