Skandalefilm skaber gennembrud for streaming
Siden december har den amerikanske komedie The Interview nærmest dagligt trukket internationale overskrifter.
Som følge af trusler fra en gruppe cyberterrorister valgte Sony Pictures Entertainment kort før jul at vise The Interview i få, udvalgte biografer. Til gengæld tilbød man filmen til det amerikanske publikum via streaming og video on demand.
Og nu lader det til, at distributionsstrategien og den massive omtale har virket.
Ifølge Deadline.com har The Interview slået alle Sonys hidtidige indtjeningsrekorder for online-film. I perioden mellem den 24. december og 4. januar har filmen alene online indtjent 31 millioner dollars svarende til næsten 195 millioner kroner. Til sammenligning har filmen kun indtjent 5 millioner dollars i den begrænsede biografdistribution.
Online-distributionen af filmen indtjente allerede i åbningsweekenden 15 millioner dollars via streamingtjenester som iTunes, YouTube Movies og Google Play. Ugen efter blev filmen tilgængelig som video on demand via forskellige amerikanske tv-kanaler.
I The Interview (læs Ekkos anmeldelse) spiller Seth Rogen og James Franco to journalister, der får til opgave at likvidere Nordkoreas diktator Kim Jong-un. Filmen udløste tilsyneladende det omfattende hackerangreb på Sony i november og forværrede det i forvejen anspændte forhold mellem USA og Nordkorea.
Op til den planlagte premieredato på The Interview modtog Sony trusler fra en gruppe cyberterrorister, der skabte stor furore og debat om ytringsfrihed i Hollywood og altså tvang selskabet til at ændre distributionsstrategi i ellevte time.
Kommentarer