Spanske stjerner åbner anderledes Cannes
Der bliver store forandringer på Cannes-festivalens glamourøse Croisette i år. Dem kommer vi til om lidt for først at vende en nyhed, som også byder på en lille ændring i den normale procedure.
Ofte er åbningsfilmen i Cannes nemlig en lidt mindre – ofte knap så god – fransk film, mens den konkurrencesky Woody Allen også har vist film som åbning på festivalen.
I år går æren til iranske Asghar Farhadi, der i 2016 vandt manuskriptprisen i Cannes for Sælgeren og senere en Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film.
Han sparker dette års festival i gang med Todos lo saben, som er del af festivalens hovedkonkurrence. Thrilleren har det spanske skuespillerpar Penélope Cruz og Javier Bardem i hovedrollerne og handler om Laura (Cruz), der rejser med sin familie fra Buenos Aires i Argentina og hjem til Madrid for at deltage i en fest.
Festlighederne bliver dog afbrudt, da hemmeligheder begynder at flyde ud gennem sprækkerne.
Slut med morgenkø
Større og mindre hemmeligheder er også den seneste tid flydt ud fra Cannes-festivalen. Ledelsen har annonceret en række ændringer op til offentliggørelsen af det officielle program, der kommer den 12. april.
Den forandring, der har optaget festivalens filmkritikere mest, handler naturligvis om dem selv.
Det har været kutyme, at de mest profilerede film i hovedkonkurrencen bliver vist kl. 8.30 om morgenen. Herefter har kritikerne haft tid til at skrive en anmeldelse inden gallapremieren om aftenen.
Men det vil festivalleder Thierry Frémaux nu lave om på. Det ødelægger nemlig gallaoplevelsen, når dårlige anmeldelser løber en film i forvejen, mener han. Frémaux har i øvrigt forbudt, at der bliver taget selfies på den røde løber, fordi det ikke passer til festivalens image.
I forhold til kritikerne vil de nu først se filmen samtidig med gallapremieren om aftenen, men i festivalens anden store biografsal.
Den beslutningen har det franske forbund af filmjournalister kritiseret. For det første vil det lægge ekstra pres på kritikerne for at komme ind og se visningen. Og for det andet bliver det svært faktisk at nå at skrive om filmene, siger forbundet.
Om det reelt betyder, at man slipper for at stå op kl. 7 om morgenen for at stå i en kø til biografen, vides endnu ikke. Der er trods alt mange film, som skal vises i løbet af halvanden uge.
Gensyn med enfant terrible
Et andet stort spørgsmål er, hvordan festivalen kommer til at tackle år 0 efter #MeToo.
Det er endnu ikke til at sige, men mon ikke festivalen, hvor Harvey Weinstein i mange år var fast deltager, vil have en form for fokus i den henseende.
Til gengæld står det klart, at Netflix i hvert fald ikke kommer til at gæste Cannes på samme måde som sidste år, hvor streaming-giganten havde The Meyerowitz Stories og Okja i hovedkonkurrencen.
Thierry Frémaux har fortalt, at han havde håbet, at håndsrækningen kunne bane vejen for et samarbejde med Netflix. Men da tjenesten konsekvent afviser at distribuere deres film i biografen, før de kan streames, har festivalen trukket stikket.
Som altid har der været spekulationer om de omkring tyve film, der bliver udvalgt til hovedkonkurrencen.
Med danske briller er det helt store spørgsmål selvfølgelig, om festivalens enfant terrible, Lars von Trier, bliver taget til nåde af festivalen. Han blev som bekendt erklæret for persona non grata, da han på et pressemøde i 2011 forsøgte at forklare, at han godt kunne sætte sig ind i Hitlers tankegang.
Mange Cannes-eksperter betragter det som meget sandsynligt, at seriemorderfilmen The House That Jack Built bliver hans comeback til det sydfranske.
Blandt de andre bud nævner branchemagasinet Variety Alfonso Cuarón med den spansksprogede Roma og Sauls søn-instruktøren László Nemes med opfølgeren, det historiske krigsdrama Sunset, som oplagte kandidater.
Den anden Trier
En række andre nyheder er som vanligt kommet drypvis som optakt til den store offentliggørelse med programmet på torsdag.
En af de mere spændende og glædelige er, at norsk-danske Joachim Trier skal være juryformand i sidekonkurrencen Semaine de la Critique.
Den norske Trier har en speciel forhistorie med Cannes, der overså instruktørens første mesterværk Reprise fra 2006. Til gengæld blev han inviteret ind i konkurrencen Un Certain Regard med Oslo, 31. august i 2011 og siden hovedkonkurrencen med Louder Than Bombs i 2015.
Det var derfor en overraskelse, da hans gyser Thelma ikke blev vist på festivalen sidste år, men med jurytjansen virker forholdet mellem Joachim Trier og Cannes-festivalen stadig til at være ganske fint.
Kommentarer