Nyhed
10. jan. 2011 | 01:49

Spider-Man-musical i frit fald

Den rekorddyre Broadway-opsætning af Spider-Man: Turn Off the Dark er ramt af massive produktionsproblemer.
Af Mikkel Kofod

Spider-Mans elskede Mary Jane dingler faretruende fra Brooklyn Bridge i et tyndt reb. Han svinger sig over mod hende og ... BANG!

Spindelvævet knækker, Spider-Man hvirvler i frit fald ti meter gennem luften og smadrer med et brag mod jorden.

Sådan gik det 20. december under en testforestilling af den kommende Broadway-musical Spider-Man: Turn Off the Dark. Kort efter uheldet blev den rutinerede stuntmand Christopher Tierney, der udfører den maskerede helts komplicerede, luftbårne stunts, kørt væk i ambulance fra Foxwoods Theatre i New York.

Rædselsrække af uheld
På hospitalet fik han konstateret fire brækkede ribben, indre blødninger, kraniebrud, et brækket skulderblad, en smadret albue og frakturer fire steder på rygsøjlen.

Ulykken er den seneste i en rædselsrække af tekniske problemer, tilskadekomne skuespillere, forsinkelser, dårlige anmeldelser og truende sagsanlæg, der vælter ned over musicalen – den dyreste på Broadway nogensinde med et budget på 65 millioner dollars.

Hovedrolle får hjernerystelse
Der har ellers været tid nok til at få det hele på plads.

Opsætningen har haft en såkaldt preview-periode på ti uger – også rekord på Broadway – hvor anmeldere og betalende testpublikum har set forestillingen inden den officielle premiere.

Her har man finpudset de spektakulære stunts, hvor skuespillerne slås i luften over publikums hoveder og flyver med 80 kilometer i timen - uden sikkerhedsnet. Men de ambitiøse stunts og mange effekter har vist sig at være ekstremt komplicerede.

Ud over Christopher Tierney har de svære stunts skadet tre skuespillere, heriblandt en af hovedrolleindehaverne: Natalie Mendoza.

Mendozas rolle som den udødelige gudinde Arachne er blevet overtaget af Victoria Teresa Carpio, efter et vildfarent kabel 28. november ved den første testforestilling gav Mendoza hjernerystelse og satte en stopper for hendes syngenumre svævende under teatrets loft.
 
Cirkusagtigt miskmask
Den forestilling, der var 24 minutter forsinket og stoppede fem gange på grund af tekniske problemer, mens skuespillerne dinglede i spindelvæv midt i luften, overværede New York Times´ toneangivende teateranmelder Patrick Healy.

Han lovede at vente med sin anmeldelse til den officielle premiere. Så forstående var hans kollegaer Jerry Gerard fra Bloomberg News og Linda Winer fra Newsday.com ikke.

Gerard kalder forestillingen for ”et ufokuseret miskmask af historiefortælling, mytefortolkning og effekter, hvor alle tre dele halter”. ”Et par gode sange ville hjælpe, for det mangler virkelig,” lyder hans dom over musikken, som er skrevet af Bono og The Edge fra U2.

Winer kalder de højtflyvende stunts for ”cirkusagtige” og mener, at historiens anden halvdel er svag.

Begge forsvarer deres tidlige anmeldelser med, at premieredatoen allerede var blevet udskudt to gange, og at testpublikummet havde betalt fuld pris for billetterne, der kostede op til 300 dollars stykket.

Længe til overskudsdollaren
Holdet bag opsætningen – der er blevet minimeret undervejs, da idemand og hovedproducer Tony Adams døde af et hjerteanfald – må sætte deres lid til, at publikum ignorerer de dårlige anmeldelser.

Spider-Man: Turn Off the Dark skal nemlig sælge samtlige 1900 pladser i Foxwoods Theathres sal til hver forestilling i to til tre år, før den første overskudsdollar ruller ind.

Og det kan vise sig at blive svært.

De fleste succesrige Broadway-musicals bliver eksporteret til udlandet for at maksimere indtjeningen. Men Spider-Man: Turn Off the Dark er tvunget til at blive på verdens mest berømte teatergade, da forestillingen er for omfattende til at kunne flyttes.

Premiere med et års forsinkelse

Heldigvis har instruktør Julie Taymor, der har instrueret filmene Frida og Across the Universe, før bevist sin evne til at lokke musicalpublikummet ind gennem billettælleren med den rekordindtjenende musicalopsætning af Disneys tegnefilm Løvernes konge.

Stuntmanden Christopher Tierney er for nylig begyndt at gå igen efter en rygoperation, men det vil tage mange måneder, før han er klar til at stå på scenen igen. Julie Taymor har indrømmet, at forestillingens anden akt stadig mangler dialog, scener og måske en ny slutning for at være færdig.

Imens håber producenterne på premiere 7. februar, og hvis det lykkes, kan de holde åbningsaften på årsdagen for den oprindelige premieredato.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko