Debat
20. mar. 2016 | 13:31

Producenter: ”Spillefilmen har det glimrende”

Foto | Kimberly French
”Se bare The Revenant og spørg dig selv, om du vil have sådan en oplevelse på andre måder end i spillefilmformatet. Nej, vel? Regner er for gammel,” siger Peter Aalbæk Jensen.

Regner Grasten har på sin Ekko-blog luftet tanker om spillefilmens snarlige død. Den holdning står han ret alene med. Vi har talt med tre af dansk films førende producenter.

Af Casper Hindse

Han har produceret succeser som Krummerne, Anja & Viktor, Det forsømte forår og Hvidstengruppen, men måske er det snart slut. Ikke fordi Regner Grasten takker af, nej, han bliver egentlig kun mere og mere verbalt hårdtslående med alderen.

Den garvede producent har således meldt ud, at han mener, at spillefilmen som genre er ved at dø ud. På sin Ekko-blog skriver Grasten, at dette var det naturlige resultat af, at dokumentarfilmen Fire at Sea vandt hovedprisen på Berlinalen i februar.

I Filmland på P1 uddybede Grasten sin blog-kritik:

”Det er en tendens, der har været undervejs i rigtig mange år … Når en af de førende filmfestivaler vælger en dokumentarfilm som bedste film og som åbningsfilm vælger en Coen-film, Hil Cæsar!, som nok er deres absolut svageste film til dato – en gang mainstreamlort er jeg nødt til at sige … så er dødsrallen begyndt.”

Manglende dansk mod
Desuden kritiserede producenten det hypede tv-serie-format som et sted, hvor der heller ikke sker en skid. Samtidig fik de største filmfestivaler også et svirp for kun at interessere sig for, hvem der kommer på den røde løber.

Grasten plæderede i Filmland også for, at der generelt mangler mod i dansk film og nævnte, at han er begyndt at gå imod udviklingen med egne, mindre projekter.

Men er denne ”dødsrallen” virkelig så tydelig, som Regner Grasten optegner den, og er modet forduftet i dansk film?

Det har vi spurgt tre af Danmarks andre førende producenter om.

Rekordsalg dementerer påstand
Producent Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa er lodret uenig med Regner Grasten.

”Se bare The Revenant og spørg dig selv, om du vil have sådan en oplevelse på andre måder end i spillefilmformatet. Nej, vel? Regner er for gammel,” siger Aalbæk.

Han peger samtidig på, at man blot behøver at skele til 2015 for at finde belæg for en helt anden virkelighed end den dødsrallende.

”Det, der modsiger Regners påstand, er slet og ret biograftallene. Ikke siden 1983 har vi solgt så mange billetter som i 2015, så hvis Regner har ret i sit udsagn, er det underligt, at vi sælger så mange billetter.”

Peter Aalbæk Jensen bakkes op af producent på Fridthjof Film, Ronnie Fridthjof.

”Jeg kan ikke se, at spillefilmen skulle være ved at dø. Folk elsker at gå i biografen, og når jeg kigger på, hvad der kommer af film på alene det danske marked de kommende år, så ser de både spændende og meget forskellige ud,” siger han.

Ulven kommer-retorik
Ronnie Fridthjof er nu ikke overrasket over, at diskussionen blusser op. Det gør den nemlig alt for tit, mener han.

”Den her snak har man jo efterhånden hvert eneste år, men hver gang bliver det en meget forsimplet samtale om det kunstneriske versus det kommercielle. Som filmskaber vil man gerne lave en film, der hverken er smal eller bred. Man vil bare gerne lave en god film, og sådanne film findes der masser af både i Danmark og internationalt,” siger Fridthjof.

De samme toner lyder fra producent på Meta Film, Meta Louise Foldager Sørensen.

”Vi hører, for mig at se, alt for meget om det her. Når man ikke har noget at skrive om, så skriver man, at spillefilmen er ved at dø, men det passer ikke. Det er sådan en ulven kommer-retorik,” siger hun.

Øget konkurrence
Imidlertid vil Meta Louise Foldager Sørensen gerne medgive, at konkurrencen til spillefilmene er øget de senere år.

”Spillefilmen har da haft det bedre, men den dør ikke. Selvfølgelig har den fået større konkurrence i form af tv-serierne, og rent finansielt er den også udfordret i de her år. Men at sige, at fordi en dokumentarfilm vinder en festival, så er der krise, er forkert. Armadillo vandt da også en pris i Cannes i 2010, og vi er her jo endnu,” siger chefproduceren.

Det er Peter Aalbæk Jensen rørende enig i. Men naturligvis på sin helt egen måde.

”Det betyder slet og ret ingenting, at en dokumentarfilm vandt i Berlin i år,” siger han og peger på, at filmens flygtningekrisetema var som selvskrevet til en storpolitisk Guldbjørn i den tyske hovedstad.

”Vi vidste da alle sammen, at den ville vinde. Inden Berlinalen ville jeg have sat to millioner kroner på vinderen, for der var jo næsten ingen tvivl om det. Men det betyder da ikke, at spillefilmene er i problemer.”

Og skulle der endelig opstå bare et lille tegn på krise, kan de danske spillefilm godt tage den med ophøjet ro, forklarer Meta Louise Foldager Sørensen fra Meta Film.

”De danske biografer bliver nok ikke lukket lige foreløbig, og jeg tror da heller ikke, at Filminstituttet eller kulturpolitikken bliver lavet om. Det er spillefilmene, der bliver støttet i det her land, og det skaber plads til mange interessante og gode film,” siger hun.

Ulovlige downloads er et problem
Ronnie Fridthjof kan godt være nervøs for økonomien i dansk film.

”Der er ingen producenter, der tjener penge, og langt de fleste film går i underskud. På grund af ulovlige downloads har vi mistet 80 procent af omsætningen ved at gå fra dvd til streaming, og det tømmer producenternes kasser rundt omkring.”

Alligevel ser han dødsralle-billedet som rent og skært hysteri.

”Hvis Regner med sin snak om manglende mod mener, at man ikke kaster sig ud i mange forskellige emner, så mener jeg, at han tager fejl. Når der kommer film som Under sandet, Antboy og Sorgenfri om zombier, så må man sige, at der er enorm variation.”

Behov for mere indhold
Hos Zentropa er Peter Aalbæk Jensen helt på linje med Fridthjof i dette spørgsmål.

”Det er ganske enkelt fuldstændigt forkert det, Regner siger her. Tallene bakker det overhovedet ikke op. Spillefilmen har det glimrende,” siger Zentropa-produceren.

Meta Louise Foldager Sørensen peger endda på, at den øgede konkurrence til spillefilmen fra dokumentarfilm og ikke mindst tv-serier faktisk kan bringe noget godt med sig.

”Udfordringen i de år er, hvordan man tjener penge på de digitale platforme, men man kan jo også vende den om og sige, at der aldrig har været mere brug for indhold på grund af de digitale platforme. Så at hævde, at spillefilmen er ved at dø nu, er – endnu engang – forkert,” siger Meta Films chef.

Ekko har forevist Regner Grasten denne artikel inden publiceringen, så mon ikke der kommer en ny blog med svar på tiltale, inden for en overskuelig fremtid?

Kommentarer

Peter Aalbæk Jensen

Født 1956 i Osted på Sjælland.

Uddannet producer fra Den Danske Filmskole i 1987.

Startede karrieren med at producere Tom Ellings Perfect World, der efterlod ham med en dyb gæld.

Stiftede i 1992 Zentropa sammen med Lars von Trier, som hurtigt blev det toneangivende danske filmselskab.

Modtog i 2001 sammen med producerne Vibeke Windeløv og Ib Tardini en Æresbodil for sit arbejde med dansk film.

Ronnie Fridthjof

Født 1975 i Skejby ved Aarhus.

Er søn af Jack Fridthjof, der var en stor radio- og tv-personlighed i Aarhus i 1980’erne.

Grundlagde i 2000 Fridthjof Film.

Har stået bag bag Blå Mænd, Armadillo, Alle for én og ungdomsserien Heartless.

Meta Louise Foldager Sørensen

Født 1974 i København.

Uddannet cand.mag. i filmvidenskab fra Københavns Universitet i 1998.

Blev i 2004 tildelt Natsværmerprisen som nyt talent.

Har arbejdet på Nimbus Film og siden Zentropa og produceret film som Kongekabele, Melancholia, Antichrist og En kongelig affære.

Stiftede i 2010 Meta Film.

© Filmmagasinet Ekko