Dakotas spirituelle dans med kultgyser
”Musikken er vild, historien er vild, det er bare en vanvittig film.”
Sådan siger Dakota Johnson om Suspiria i det nye nummer af Ekko, der er på gaden nu. Den opdaterede udgave af kultgyseren fra 1977 har fået verdenspremiere i Venedig, hvor den som forventet har begejstret og chokeret.
”Bedre end originalen,” skriver den britiske avis The Telegraph, mens Ekkos egen udsendte kalder filmen ”eminent” og Johnsons præstation ”forrygende”.
I vores interview med skuespilleren – lavet i USA for nogle uger siden – fortæller hun om sine oplevelser under optagelserne, hvor der var en elektrisk stemning og brændende lidenskab.
Det ledte Dakota Johnson ud på en spirituel rejse, hvor hun i nattens mulm og mørke kom i kontakt med nye sider af sin femininitet.
Frygtelig behandling
I det aktuelle magasin genbesøger vi også Dario Argentos gyserklassiker, der 40 år efter premieren stadig er et blodrødt mareridt, hvor kvinder bliver dræbt på grusomme måder.
Luca Guadagninos nye udgave er blevet kaldt en mere feministisk udgave af historien, hvor Dakota Johnson spiller en ung kvinde, der ankommer til en danseskole i 70’ernes opdelte Berlin.
I vores interview fortæller Johnson, der brød igennem som skuespiller i de kritikerforhadte Fifty Shades-film, at hun ser både dem og Suspiria som frigørende værker, hvor kvinder står fast og følger deres egen vej.
Hun mindes også sin mormor Tippi Hedrens oplevelse med Alfred Hitchcock under optagelserne af en anden legendarisk gyser, Fuglene, hvor instruktøren begik overgreb på skuespilleren.
”Hun gennemgik de mest frygtelige ting, og det foregik i 1950’erne og 60’erne, så nutidens diskussioner har været relevante i mange år,” siger Dakota Johnson med henvisning til #MeToo- og Time’s Up-bevægelserne.
Læs hele interviewet i det nye nummer, der kan bestilles eller købes i udvalgte butikker.
Kommentarer