Nyhed
24. apr. 2011 | 10:58

Splat og patter for fuld udblæsning

Nøgne nonner som narkokurerer og en vagabond, der leger Dirty Harry med et oversavet jagtgevær. Cph Pix har moderne exploitation-film på programmet.
Af Mattias Blicher

Den lesbiske nonne Sarah går fuld af hævntørst amok på den katolske kirke og motorcykelbanden Los Muertos, der har udnyttet, hjernevasket og pumpet hende fuld af stoffer.

En vagabond får nok af lovløsheden i Hope Town og pløkker løs på de kriminelle, det korrupte politi og selveste byens overhoved, Drake.

Joseph Guzmans Nude Nuns With Big Guns og Jason Eiseners Hobo With a Shotgun er på hver deres måde typiske eksempler på den opblomstring, som exploitation-filmen har oplevet i de senere år.

De kan begge ses i Cph Pix’ Midnight Madness -serie , der også byder på overgearet japansk science fiction og en endnu mere outreret pendant til Kick-Ass .

80’er-ikonet Rutger Hauer
Filmleksikon beskriver exploitation-genren – der kom frem i 1950’erne – som ”film, der typisk med lavt budget og dårlig smag spekulerer i sensationalistisk vold og sex”.

Efter alle kunstens regler indeholder begge film på Cph Pix da også hævnmotiver, splat og bar hud til overflod.

Hobo With a Shotgun er især en hyldest til genren, som den tog sig ud i 80’erne.

De farvemættede billeder, den synth-dominerede musik og ikke mindst castingen af 80’er-ikonet Rutger Hauer (Blade Runner og På stop med dræber ) som vagabonden giver Hobo With A Shotgun et 80’er-præg.

”Æde en penis fra hendes lort”
I USA omtales en biograf, der har specialiseret sig i exploitation-film, som en Grindhouse. Det er samtidig som bekendt titlen på Quentin Tarantino og Robert Rodiguez’ dobbeltfilm – Death Proof og Planet Terror – der i 2007 var med til at give exploitation-filmen en mindre revival.

Hobo With a Shotgun er en del af Grindhouse-bølgen, men i modsætning til Tarantino og Rodiguez’ film er Hobo With a Shotgun ikke plastret til med stjerner.

Det tilfører en autenticitet i en film, der på sin egen måde ellers udstråler kvalitet. Jumpcuts er bevidste valg, billedbeskæringen og kameraarbejdet er klichefyldt, men flot, og dialogen er tilpas for meget. Som når den korrupte politichef kigger på en prostitueret og siger:

”Hun er så lækker. Jeg kunne æde en penis fra hendes lort,” og bryder ud i grin, hvorefter han kigger over på sin kollega, der til hans store forundring sidder helt tavs.

Skamløs ånd
Nude Nuns With Big Guns er i ånden nærmere den skamløshed og frækhed, der prægede exploitation-filmen i storhedstiden i 60’erne og 70’erne.

De grumsede, støvede billeder bærer tydeligt præg af en billig, digital efterbehandling. Omkring midtvejs begynder lydsporet at halte efter billedsiden, og til slut lægges der – med en spontan introduktion af en ny karakter – helt umotiveret op til en toer.

Frækheden når sit højdepunkt i en scene, hvor en muskuløs, sort rocker kaldet Kick-Stand voldtager en gammel nonne, der har afgivet tavshedsløfte, for at få hende til at tale. Og det virker!





Nude Nuns With Big Guns vises i Husets Biograf den 26. april, mens Hobo With a Shotgun kan ses den 27. april i Palads og den 29. april i Empire Bio.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko