Nyhed
27. apr. 2020 | 11:16

Stjerner synger for fransk filmskaber

Foto | CG Cinéma
Adam Driver er flankeret af musikerne Ron og Russell Mael, som med deres band Sparks siden 1970’erne har skabt rock med inspiration fra opera og et glimt i øjet.

Leos Carax lader Adam Driver og Marion Cotillard synge alle replikkerne i rockoperaen Annette, der ifølge filmens musikere kommer på en af efterårets festivaler.

Af Nicki Bruun

I Noah Baumbach’ Netflix-film Marriage Story giver Adam Driver i rollen som teaterinstruktør sig i kast med en version af Stephen Sondheims Being Alive.

Og skuespilleren fortsætter i det musikalske hjørne med sin kommende film Annette, der er engelsksproget og foregår i Los Angeles. Her spiller Driver en standup-komiker, der er sammen med en operastjerne spillet af Marion Cotillard.

Filmen er instrueret af den franske excentriker Leos Carax og er en rockopera, hvor næsten alle replikker bliver sunget.

Det fortæller de to brødre Ron og Russell Mael, der er kendt som mændene bag bandet Sparks, der helt tilbage i 1974 storhittede med prog-rock-sangen This Town Ain’t Big Enough for Both of Us med indlagte pistolskud i bedste western-stil.

Brødrene har skrevet musikken til filmen og er på dens IMDb-side krediteret som manuskriptforfattere.

”Adam Driver er virkelig spektakulær i filmen, hvor 95 procent af dialogen bliver sunget. Men det er på en måde, som passer stilistisk til vores form i Sparks,” siger Russell Mael til musikmediet Consequence of Sound.

Viltert sind
Det er ikke nogen hemmelighed, at Annette skulle have haft premiere på Cannes-festivalen, som dog måtte aflyse årets udgave på grund af coronakrisen.

Ifølge Mael-brødrene får filmen nu premiere i Venedig eller Toronto til efteråret, hvis de festivaler vel at mærke kommer til at løbe af stablen.

Leos Carax var aktuel i 2012 med det overrumplende comeback Holy Motors, hvor skuespilleren Denis Lavant som mange forskellige figurer bevæger sig rundt i en surrealistisk verden.

Instruktøren blev en anerkendt auteur i 1980’erne, hvor han sammen med landsmænd som Luc Besson og Jean-Jacques Beineix stod for en filmisk postmodernisme, der fik tilnavnet ”Cinéma du look”.

Carax viste sit poetiske filmblik og særlige stil i Boy Meets Girl og Natten er ung, men blev et mere kendt navn med De elskende fra Pont-Neuf fra 1991. Siden har han ikke været voldsomt produktiv og mest instrueret kortfilm og musikvideoer.

Før Holy Motors havde han holdt en spillefilmpause på tretten år siden Pola X fra 1999. Otte år er gået, siden Holy Motors var i hovedkonkurrencen på Cannes-festivalen.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko