Stor dansk triumf på festival
Hele fire danske film var i hovedkonkurrencen på den netop afsluttede Göteborg-festival, der er Nordens store udstillingsvindue for særligt skandinaviske film.
Og weekendens prisoverrækkelse blev et triumftog for dansk film.
Hovedprisen gik nemlig til Malou Reymanns opfølger til debuten En helt almindelig familie. Hendes nye, Ustyrlig, foregår i 1933 og er baseret på virkelige begivenheder på kvindehjemmet på Sprogø.
I filmen er syttenårige Maren en af de unge kvinder, der bliver placeret på det barske kvindehjem, fordi hun er uregerlig i tidens øjne. Maren skaber dog en tilknytning til en anden af kvinderne, og i den smertefuldt gribende film – der får fem stjerner i det kommende Ekko-magasin – ændrer deres liv sig.
Med hovedprisen følger en pengepræmie på 400.000 svenske kroner.
”Ustyrlig tager udgangspunkt i et mørkt kapitel af Danmarks historie, og den burde være et historisk dokument af noget, der foregik engang,” udtaler en glad og stolt Malou Reymann efter sejren.
”Men denne pris vidner om, at filmen rammer i en tid, hvor kontrol af kvindekroppen i høj grad stadig foregår. Det sker både ude i verden, men også inde i os selv i form af skam, som er blevet givet videre i generationer af kvinder. Nu må det være nok – kvindekroppen skal ikke styres!”
Kunst og seksualitet
Der var flere danske vindere på Göteborg-festivalen.
Lea Glob vandt allerede ved verdenspremieren på IDFA-festivalen i hollandske Amsterdam en pris for dokumentaren Apolonia, Apolonia. Nu har hun også vundet prisen for bedste nordiske dokumentar i Göteborg, så der må siges at være store forventninger til filmen inden den danske biografpremiere 23. marts.
Apolonia, Apolonia er optaget over tretten år og handler om den franske kunstner Apolonia Sokol. Filmen skildrer hovedpersonens tanker om kunst og seksualitet, som er velkendt territorium for Lea Glob.
Hun stod sammen med Mette Carla Albrechtsen bag Venus – Let’s Talk About Sex, hvor en række kvinder nøgen foran kameraet fortæller om deres forhold til sex.
Fotografen Jacob Møller vandt i Göteborg en pris opkaldt efter den legendariske Bergman-fotograf Sven Nykvist for sit arbejde i Martin Skovbjergs biografaktuelle parforholdsdrama København findes ikke.
Filmen får premiere den 9. februar, og Ekkos anmelder giver fire stjerner med stor ros til Jacob Møller:
”Filmsproget hælder til det neurotiske med ufokuserede billeder, ubalancerede kompositioner og et søgende kamera på jagt efter det væsentligste i hver scene.”
Der er med andre ord meget at se frem til i danske biografer den kommende tid!
Kommentarer