Nyhed
16. juni 2013 | 21:16 - Opdateret 17. juni 2013 | 09:37

Superman sælger superburger

Foto | Hardee's and Carl's Jr.
Henry Cavill sælger gerne ud af superkræfterne i en reklamefilm for den amerikanske fastfoodkæde Hardee’s and Carl’s Jr.

Over 100 globale supervirksomheder vil tjene penge på Man of Steel. Clark Kent skal blandt andet reklamere for solbriller, slik, barberblade og hjemmeværnet.

Af Freya Bjørnlund

Det er ikke kun filmproducenten Warner Bros., der bider negle over den nye Superman-film, Man of Steel, der netop har haft premiere.

Mere end 100 internationale sponsorer har tilsammen satset svimlende 160 millioner dollars på, at stålmanden kan sælge deres produkter. Ifølge Time Magazine skal den kappeklædte reklamesøjle afsætte alt fra luksusbiler og smartphones til fastfood og lakridskonfekt.

Og den ene reklamestrategi er mere kreativ end den anden.

Solbrille-brandet Warby Parker har således lanceret en Man of Steel-kollektion, som er inspireret af Clark Kents hinkesten med plastikstel. Og Chrysler producerer to Superman-biler, som ifølge kampagnen er direkte ”imported from Metropolis”.

Sponsorlisten tæller også den amerikanske pendant til hjemmeværnet. Hjemmesiden hos The Army National Guard forsøger at hverve nye fodfolk med et foto af Supermans velvoksne torso og ordlyden: ”One American icon inspires another.”

Nokias nye Superman-app
Man of Steel er naturligvis også fyldt med product placements, altså skjult markedsføring.

Flere scener foregår i det amerikanske kæmpevarehus Sears. Nokias spritnye smartphone Lumia 925 dukker også op i enkelt scene, og den finske mobilproducent følger op med en ny Superman-app samt en specialdesignet Man of Steel-Lumia til det kinesiske marked.

Superman giver også en hjælpende hånd til de amerikanske fastfood-kæder Hardee’s og Carl’s Jr., som har benyttet filmpremieren til at lancere en Super Bacon Thickburger. I en reklamefilm for burgeren flyver Superman forbi i egen bredskuldrede person, og han spilles ligesom i filmen af Henry Cavill. Reklamen er instrueret af Zack Snyder, der også står for Man of Steel.

Spænder ben for hinanden
De mange forskellige reklamefremstød risikerer dog at spænde ben for hinanden, mener marketingsekspert Tom Meyer, som er leder af underholdningsafdelingen hos reklamebureauet The Marketing Arm.

Filmstudier og investorer ”kan opnå succes, når markedsføringsaftalerne er adskilte og forskellige i både budskab og målgruppe”, udtaler Tom Meyer til Advertising Age og fortsætter:

”Men når de forskellige kampagner er rettet mod det samme publikum, kan man skabe forvirring blandt forbrugerne, hvilket er værre for investoren end for filmstudiet."

Supermans skægvækst
Ifølge The Wrap har en af marketingstrategierne dog allerede spændt ben for sig selv.

Barbergrej-producenten Gillette har lanceret en storstilet kampagne under overskriften: ”How does he shave?”

I en række små videoer filosoferer forskellige tv-personligheder over spørgsmålet om, hvilke jordiske midler Superman kan besejre sin genetisk overlegne skægvækst med.

I traileren til Man of Steel ses Clark Kent både med fuldskæg og det karakteristiske, glatbarberede kæbeparti. Discovery-drengene fra tv-serien MythBusters, Bill Nye the Science Guy og neurobiolog Mayim Bialik fra tv-serien The Big Bang Theory har hver deres pseudo-videnskabelige forklaring på mysteriet.

På Gillettes Youtube-kanal kan fans stemme på deres yndlingsteori, men kommentarfelterne er fyldt med hovedrysten og øjenrullen. Ifølge de ældre tegneseriehæfter kan Clark Kents hår nemlig slet ikke gro under jordiske forhold.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko