Nyhed
06. sep. 2024 | 14:51

Susanne Bier er ikke fin nok til festivaler

Foto | Netflix

Susanne Bier instruerer Hollywood-stjernen Nicolas Kidman og den unge skuespiller Sam Nivola i sin nye Netflix-serie The Perfect Couple, men instruktøreren er aldrig rigtig blevet anderkendt af de store europæiske festivaler. 

Susanne Bier kritiserer de europæiske festivaler for kun at vise film, ingen gider se. Herhjemme blev hendes Oscar-vinder Hævnen overset af filmbranchens største pris.

Af Frederik Hoff

Det virker fuldstændigt åbenlyst, at Susanne Bier er en af Danmarks allerstørste instruktører.

Den romantiske komedie Den eneste ene fra 1999 er en af landets mest folkekære film, som alle kan huske mindst tre replikker fra. I 2011 blev hun den tredje danske instruktør nogensinde til at vinde en Oscar med Hævnen.

Hun har klaret sig godt i USA med flere berømte serier som The Undoing og Natportieren – sidstnævnte indbragte hende en Emmy. Lige nu er instruktøren aktuel med Netflix-serien The Perfect Couple, som vor anmelder giver fire stjerner.

Alligevel har hun aldrig brilleret på de prestigiøse europæiske festivaler i modsætningen til andre guder i dansk films nutidige Parthenon: Thomas Vinterberg og Lars von Trier.

Den skaldede frisør blev godt nok vist uden for konkurrence i Venedig i 2012, og Brødre vandt en publikumspris på den amerikanske talentfestival Sundance i 2005. Men Bier har aldrig været udtaget til konkurrence på de tre største festivaler i Cannes, Venedig og Berlin.

”Jeg er jo aldrig blevet inviteret til noget på europæiske filmfestivaler, fordi jeg aldrig har været fin nok. Der har altid været et eller andet forbehold over for, at jeg synes, det er vigtigt, at publikum så det,” siger Susanne Bier i et interview til Politiken.

Susanne Bier mener dog heller ikke, at hun bare stryger publikum med hårene, som visse danske kolleger har for vane.

”Men jeg vil sige, at når jeg sidder på festivaler og ser europæiske film, der er halvanden time for lange og virkelig prætentiøse, så får jeg lyst til at sige: ’Hallo, der er ingen, som gider at se det der. Gå hjem, tænk dig om, og kom så med noget, som er til at forstå, eller noget, som underholder mig eller chokerer mig eller et eller andet,’” siger Bier til Politiken.

Overset af Robert
Det kan undre, at selv Oscar-vinderen Hævnen blev overset af de store festivaler og måtte nøjes med opsamlingsfestivalen i Toronto, da den udkom.

Og selv om filmen ifølge Oscar-akademiet var den bedste ikke-engelsksprogede film i 2011 på verdensplan, mente vores eget Filmakademi ikke engang, at den var blandt de fem bedste film i Danmark!

Ved Robert-uddelingen blev Hævnen ikke nomineret til prisen for bedste film. Den var nomineret til en masse andre priser, men lige præcis i hovedkategorien måtte den vie pladsen for film som Nicolo Donatos drama om homoseksuelle nazister, Broderskab, og Christoffer Boes Alting bliver godt igen. Værker, som i dag er gået i glemmebogen.

Ekkos chefredaktør harcelerede dengang over beslutningen.

”At forbigå Hævnen er ikke subjektivt. Det er bare torskedumt,” skrev han og understregede, at Biers film solgte mere end dobbelt så mange billetter som de fem Robert-nominerede film tilsammen og blev modtaget flot af anmelderne.

Uden filter
I 2022 blev Bier interviewet af Ekko i forbindelse med hendes amerikanske serie The First Lady. Hun blev spurgt, om hun mener, at hendes filmsprog passer bedre til USA end Danmark.

”Jeg har ikke noget ønske om at være sofistikeret, men jeg vil gerne være følelsesmæssigt tilgængelig. Jeg er også blevet beskyldt for at være melodramatisk, men det oplever jeg ikke nødvendigvis som noget dårligt,” sagde Susanne Bier og tilføjede:

”I virkeligheden er jeg nok snarere følelsesmæssigt uforbeholden – uden filter.”

Trailer: The Perfect Couple

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko