Feature
13. aug. 2024 | 18:30

Fejring: Spillefilm på en tagryg

Foto | Rolf Konow

I Paul W.S. Andersons The Three Musketeers fra 2011 mødes helten d’Artagnan (Logan Lerman) og skurken Comte de Rochefort (Mads Mikkelsen) til fægtekamp på taget af Notre-Dame de Paris. 

Vi fejrer den længe ventede åbning af Filmtaget og open air-biografen Himmelbio i Gothersgade med ti mindeværdige tagscener i historien.

Af Nicolas Barbano

Hustage og andre tagflader byder i sagens natur på udsigter, der i sig selv løfter en scenes spektakulære kvalitet, blot man flytter handlingen derop.

Så det har filmskabere gjort fra filmens barndom.

Det kan være en simpel dialogscene, en cliffhanger a la åbningen af Hitchcocks Vertigo eller en vild motorcykeljagt som i mange nyere actionfilm.

Fra på fredag den 16. august vil Filmtaget og open air-biografen Himmelbio kunne opleves på toppen af Det Danske Filminstitut i Gothersgade 55 over for Kongens Have i København. Vi fejrer åbningen med ti mindeværdige tagscener!

 

King Kong

Fra 1931 til 1954 var Empire State Building verdens højeste bygning med en bjergtagende udsigt over Manhattan.

Lokaliteten, lydsiden og det svimlende kameraarbejde er medvirkende til, at slutsekvensen i den oprindelige King Kong fra 1933 stadig hører til blandt filmhistoriens højdepunkter.

Filmens kæmpegorilla klatrer hele vejen til toppen og balancerer med sin lille blondine på bygningens kuppeltag, indtil en sværm af maskingeværsbevæbnede biplaner plaffer den ned.

I dvd-ekstramaterialet til sin genindspilning fra 2005 lykkes det Peter Jackson at komme højere op i bygningen, end man får lov til som normal turist, og det er både dramatisk og misundelsesværdigt.

White Heat

I den kultdyrkede gangsterfilm White Heat fra 1949 fortolker James Cagney Virginia Kelloggs Oscar-nominerede manuskript i en af karrierens mest gnistrende præstationer.

Trods sin barske facon er Cagneys gangsterchef Cody Jarrett inderst inde en lille, flæbende dreng, der elsker sin mor.

Sidst i filmen står han på taget af en gigantisk, kuppelformet gastank, og mens flammerne slikker op omkring ham som en forsmag på helvede, ytrer han filmens berømte slutreplik: ”Made it, Ma! Top of the world!”

Vi er allesammen tossede

Blandt de bedste danske komedier hører Vi er allesammen tossede (1959), der byder på munter kafkask samfundssatire.

Hon dansade en sommar havde i 1951 startet en forventning om nøgenscener i skandinaviske film. Så da Kjeld Petersen er på flugt fra myndighederne, støder han tilfældigvis på et par solbadende damer og kan ikke dy sig for at kommandere ”Hænderne op!”

En hustagsscene for husarerne.

Skytten


”Der ligger en mand på taget. Det ser ud, som om …” Mere når direktør Brüel (Peter Ronild) ikke at ytre, før han bliver skudt i øjet af Jens Okkings titelperson, hvis række af terrordrab fra storbyens hustage er en protest mod Danmarks første atomkraftværk.

Filmen er Skytten fra 1977, stedet er Korsørgade/Løgstørgade på Østerbro, og direktøren er midt i at få testet sit syn hos en optiker. Skuddet går gennem brillelinsen, en idé lånt fra The Godfather og i begge film et chokerende højdepunkt.

Lupin III: Cagliostros borg

Hayao Miyazakis første lange tegnefilm, Lupin III: Cagliostros borg, er fra 1979, men fik først dansk biografpremiere den 12. april i år!

Som titlen antyder, planlægger klatretyven Lupin et kup på en borg, og det starter elegant a la Cary Grant i Hitchcocks Fang tyven. Men helten kommer galt afsted, da hans James Bond-agtige klatreudstyr svigter på vej mellem borgens stejle tårne.

Lupin III mister derved balancen og styrter hovedkulds ned ad en stejl tagryg med en dyb afgrund under sig. Tyngdekraftens mester, Miyazaki, redder Lupins liv med behændigt indfald, der kun ville være muligt i en tegnefilm. Det er filmens visuelle højdepunkt.

Olsen-banden over alle bjerge!


I Olsen-banden over alle bjerge! fra 1981 kommer Egon, Benny og Kjeld til Frankrig, hvor de overnatter på taget af Maxim’s, den berømte art nouveau-restaurant i hjertet af Paris.

Samme sted i en poetisk hyggesekvens nyder banden et luksuriøst morgenmåltid, blandt andet hummer og champagne. Fotografen Peter Klitgaard serverer et væld af stemningsfulde panoramabilleder, og Bent Fabricius-Bjerre fuldender nydelsen med en pariservals.

Who Am I?

Hongkong-skuespilleren Jackie Chan har mistet hukommelsen og jagtes af skurke over taget på Willemswerf-bygningen i Rotterdam. Scenen optræder i actionkomedien Who Am I? (1998), og eneste flugtvej er et smalt, stejlt glastag på bygningens yderkant.

Kender man bare lidt til Jackie Chan, ved man, at nu kommer endnu et halsbrækkende stunt udført af manden selv, startende 87,7 meter over gadeniveau. Eek!

The Three Musketeers

Enhver filmatisering af De tre musketerer bør indeholde en duel mellem helten d’Artagnan og skurken Comte de Rochefort.

Blandt mange bud har Richard Lesters version fra 1973 den bedste kampkoreografi med Michael York versus Christopher Lee inde i en stor kirke.

Men hvad angår dystens lokalitet vil ingen film nogensinde kunne overgå Paul W.S. Andersons The Three Musketeers (2011), der med Logan Lerman og Mads Mikkelsen som de to dødsfjender flytter fægtekampen op på taget af Notre-Dame de Paris. Wow!

Filmens stillfotograf var i øvrigt danske Rolf Konow.

Once Upon a Time in the West

En scene på taget af en bygning er filmisk, men en scene på taget af et tog i bevægelse er selvsagt endnu mere filmisk.

Typisk hældes der yderligere på med skudvekslinger, helikoptere og pludselige togtunneller, man i hast må dukke sig for.

Men lad os ikke glemme at værdsætte den enkelte kompositions potentiale, såsom Charles Bronson på togtaget i Once Upon a Time in the West fra 1968. Filmens to drivende plottråde – Harmonicas hævnprojekt og jernbanens ankomst – mødes i dette skud, hvor Sergio Leone atter viser sit uovertrufne blik for at kombinere nær og fjern.

Fade to Black

En ægte filmnørd bruger sit sidste åndedrag til at citere en klassisk filmreplik. Men de færreste vil kunne overgå den filmfanatiske cosplayer Eric Binford (Dennis Christopher) i cineastgyseren Fade to Black fra 1980.

Med en Marilyn Monroe-lookalike ved sin side flygter han ind foran lærredet i Hollywoods berømte premierebiograf, Grauman’s Chinese Theater, kravler derfra op på biografens tag, hvor han skydes ned af politiet, citerer James Cagneys slutreplik i White Heat (”Made it, Ma! Top of the world!”) og falder i dybet som King Kong.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko