Nyhed
04. sep. 2014 | 13:00

Tema i nyt Ekko: Film over tid

Foto | Matt Lankes
Hovedrolleindehaver Ellar Coltrane (tv.) var seks år, da optagelserne til Boyhood begyndte. ”Han føles i dag som en del af familien, en nevø,” fortæller instruktør Richard Linklater (th.) til Ekko.

Richard Linklaters filmiske milepæl Boyhood er optaget over tolv år. Mød instruktøren i det nye Ekko, der byder på et tema om tiden, som er det stof, filmen er gjort af.

Af Kasper Sølvsten

For tolv år siden gik den amerikanske instruktør Richard Linklater i gang med at realisere det, han i et interview med Ekko kalder ”en vanvittig idé”: At optage en film, der i realtid følger en drengs opvækst, fra han er seks år til han fylder atten.

I Ekko #66, som udkommer onsdag 10. september, fortæller Linklater om tilblivelsen af filmen, der får makimale seks stjerner i magasinet og bliver kaldt ”en milepæl af filmisk magi”.

”Det er en lavbudgetfilm, der er endt med at blive en storfilm om det intime,” fortæller Linklater til Ekko. ”Ellar Coltrane var en nærmest overjordisk, mystisk dreng, da jeg mødte ham, og det har været sjovt at se ham indtage sig selv og blive til den mand, han er i dag. Det tror jeg er filmens tema: Du bliver det menneske, du er skabt til at være.”

Richard Linklater er langt fra den første filmskaber, der har interesseret sig for tiden. Temaet i #66 er således ”film over tid”, og her fortæller filmhistoriker Peter Schepelern om, hvordan filmmediet altid har leget med tiden, sprunget frem og tilbage i den, sat den i stå og udeladt alt det kedelige.

”I spændingsfilmen er tiden en ødelæggende maskine, der kører, uden at vi kan standse den. Mens kunstfilmen skaber magisk intensitet ved at fastholde reel tid i den lange kameraindstilling – øjeblikket bliver til en evighed,” skriver Schepelern og fremhæver brugen af tid i så forskellige film som Rumrejsen år 2001, The Matrix, Notting Hill og Bourne-filmene samt tv-serier som 24 timer og The Twilight Zone.

I en anden artikel tager Jakob Stegelmann en tur i tidsmaskinen og viser os, hvordan tidsrejsen gennem hele filmhistorien har været et tilbagevendende tema. ”Tidsrejsen er et helt enkelt og fremragende kunstgreb, der giver en fantastisk mulighed for at perspektivere vor egen tid og os selv,” skriver Stegelmann.

Og tidsrejser er ikke ren fantasi. Astrofysiker Anja Cetti Andersen fortæller, at det en dag kan blive muligt at rejse i tiden. ”Men det bliver ikke ligesom i Tilbage til fremtiden, hvor Marty McFly kan indstille tidsmaskinen til, at han kommer tilbage 5. november 1955 klokken to minutter i tolv, inden lynet slår ned,” siger forskeren.

I nummeret kan man også se tidsrekorder på film – for eksempel den korteste og længste biljagt – ligesom vi giver vores bud på den film, der føles længst.

Ekko #66 udkommer onsdag 10. september. Magasinet kan bestilles her eller købes her.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko