Terrordrama kommer i hjemmebiografen
Mange film er blevet ramt af den fortsat igangværende biograflukning, der kom som reaktion på coronavirussens nedlukning af Danmark.
Men ingen film blev lige så hårdt ramt som Ole Christian Madsens terrordrama Krudttønden.
Filmen om terrorangrebet på kulturhuset af samme navn nåede lige at få premiere den 5. marts og køre i en uges tid, før landets biografer måtte lukke. På den uge kom beskedne 15.516 mennesker ifølge Det Danske Filminstitut – der har støttet filmen med næsten ti millioner kroner – ind og så Krudttønden.
Men fra den 9. april kan publikum se filmen med Nikolaj Coster-Waldau og Lars Brygmann i hovedrollerne på streamingtjenester som SF Anytime, Blockbuster og Viaplay, oplyser distributøren SF Studios i en pressemeddelelse.
Krudttønden fik blandede anmeldelser, men begejstrede fem stjerner af Ekkos kritiker, der kaldte filmen ”et fremragende nødråb om at tale sammen i stedet for at dø sammen”.
Men den mødte også kritik fra flere af de overlevende fra terrorangrebet, som ikke følte sig ordentlig behandlet af holdet bag filmen.
Frygt for flaskehals
Den digitale premiere på Krudttønden er ifølge SF Studios dels for filmens egen skyld, men skyldes også frygten for at skabe en flaskehals, når biograferne lukker op igen.
Distributøren står også bag store film som danske Undtagelsen og Vores mand i Amerika samt James Bond-filmen No Time to Die og Christopher Nolans Tenet. Nogle af dem holder i skrivende stund deres premieredatoer, mens de planlagte forårsfilm er skudt til senere på året.
”Hele filmbranchen står i en ulyksalig situation, som kræver, at vi tænker alternativt,” siger selskabets distributionschef Frederik Malling Juul.
”Jeg vil gerne på det kraftigste understrege, at dette tiltag på ingen måde er udtryk for, at vi – under normale omstændigheder – har et ønske om at fravige den normalt praktiserede holdback-periode på 122 dage, som der normalt går fra en film har premiere i biograferne, til den må udkomme på digitale platforme.”
Beslutningen om at udsende den første danske film så tidligt på streamingtjenester under coronakrisen møder opbakning fra Det Danske Filminstitut.
”Krudttønden gik kun i en meget begrænset periode i biograferne. Det er en film med væsentlig kulturel betydning, som fortjener et stort publikum. Det kan filmen få nu, når den udkommer digitalt,” udtaler Filminstituttets direktør Claus Ladegaard i pressemeddelelsen.
”Det er en rigtig og ansvarlig beslutning at distribuere filmen på digitale platforme, og jeg håber, at det vil få stor betydning for filmens udbredelse.”
Kommentarer