The Hurt Locker skriver Oscar-historie
Det var Davids kamp mod Goliat, da verdens dyreste og mest indtjenende film Avatar tørnede sammen med den lille, intense krigsfilm The Hurt Locker.
Det prestigefyldte Oscar-show løb af stablen natten til mandag, og da morgenen langsomt trængte sig på, stod det klart, at David havde vundet slaget.
Seks Oscar-statuetter blev det til for The Hurt Locker, blandt andet de to største priser for bedste instruktion og bedste film.
Filmen følger på tæt hold et bombehold i Irak og udforsker temaet om krigen som et narkotikum for soldaterne. 58-årige Kathryn Bigelow har instrueret, og det er første gang i Oscar-showets 82 år lange historie, at en kvinde løber med prisen for bedste instruktør.
”Der er ingen andre måder at beskrive det på: Det er et historisk øjeblik,” sagde en tydeligt bevæget Bigelow.
Bullocks første Oscar
En anden kvinde, der også oplevede et historisk øjeblik under aftenens show, var Sandra Bullock.
Hun vandt prisen for bedste kvindelige hovedrolle for sin præstation som barmhjertig husmor i The Blind Side.
”Jeg vil gerne takke de mødre, som tager sig af de babyer og børn lige meget hvor end de kommer fra. De mødrer bliver aldrig takket,” sagde hun i aftenens bedste takketale.
Aftenen før havde hun modtaget en pris som årets dårligste skuespiller for filmen All About Steve ved den såkaldte Razzie-prisuddeling, og det er første gang, at en skuespiller er løbet med begge priser det samme år.
Ben Stiller som Na’vi
Favoritter som Jeff Bridges i Crazy Heart, Christoph Waltz i Inglorious Basterds og Mo’Nique i Precious indkasserede fortjent alle den eftertragtede Oscar-statuette, og aftenens helt store taber var 3D-fænomenet Avatar.
James Camerons science-fiction eventyr om de blå væsner på planeten Pandora måtte nøjes med tekniske priser for bedste visuelle effekter, bedste fotografering og bedste scenografi.
Og så måtte instruktøren, der er kendt for sit noget iltre temperament, samtidig finde sig i drillerier, da komikeren Ben Stiller troppede op iført et blåt Na’vi-kostume.
”Det her virkede som en meget bedre idé i omklædningsrummet,” sagde den populære komiker, der fik salen til at udbryde af grin.
Dansk Oscar-triumf
Set med danske øjne var pris-uddelingen også en succes, da den danske instruktør Joachim Back indkasserede en Oscar for sin kortfilm The New Tenants.
Filmen er baseret på et over ti år gammelt manuskript af Anders Thomas Jensen og handler om et bøssepar, der flytter ind i en lejlighed, hvor ulykkerne bogstavelig talt vælter ind ad døren.
Så godt gik det ikke for de to andre danske bidrag, der skulle kæmpe om en Oscar.
Anders Østergårds dokumentarfilm Burma VJ måtte se sig slået af delfindramaet The Cove, og Lone Scherfigs An Education, der var nomineret i kategorien bedste film, bedste kvindelige hovedrolle og bedste adapterede manuskript, gik også tomhændet hjem.
Avatar er fortid
I år havde Akademiet prøvet at sætte tempoet op ved at fjerne sangnumrene, gøre takketalerne kortere og generelt appelere bredere med mere publikumsvenlige film.
Alligevel sneg aftenen sig ofte af sted. Steve Martin, den ene af aftenens værter, satte hovedet på sømmet, da han sluttede showet klokken seks om morgenen dansk tid:
”Showet har varet så længe, at Avatar nu handler om noget, der skete i fortiden.”
BEDSTE FILM
The Hurt Locker — Kathryn Bigelow, Mark Boal, Nicolas Chartier og Greg Shapiro
Avatar — James Cameron og Jon Landau
The Blind Side — Gil Netter, Andrew A. Kosove og Broderick Johnson
District 9 — Peter Jackson og Carolynne Cunningham
An Education — Finola Dwyer og Amanda Posey
Inglourious Basterds — Lawrence Bender
Precious — Lee Daniels, Sarah Siegel-Magness og Gary Magness
A Serious Man — Joel Coen og Ethan Coen
Up — Jonas Rivera
Up in the Air — Daniel Dubiecki, Ivan Reitman og Jason Reitman
BEDSTE INSTRUKTION
The Hurt Locker — Kathryn Bigelow
Avatar — James Cameron
Inglourious Basterds — Quentin Tarantino
Precious — Lee Daniels
Up in the Air — Jason Reitman
BEDSTE MANDLIGE HOVEDROLLE
Jeff Bridges — Crazy Heart
George Clooney — Up in the Air
Colin Firth — A Single Man
Morgan Freeman — Invictus
Jeremy Renner — The Hurt Locker
BEDSTE KVINDELIGE HOVEDROLLE
Sandra Bullock — The Blind Side
Helen Mirren — The Last Station
Carey Mulligan — An Education
Gabourey Sidibe — Precious
Meryl Streep — Julie & Julia
BEDSTE MANDLIGE BIROLLE
Christoph Waltz — Inglourious Basterds
Matt Damon — Invictus
Woody Harrelson — The Messenger
Christopher Plummer — The Last Station
Stanley Tucci — The Lovely Bones
BEDSTE KVINDELIGE BIROLLE
Mo’Nique — Precious
Penélope Cruz — Nine
Vera Farmiga — Up in the Air
Maggie Gyllenhaal — Crazy Heart
Anna Kendrick — Up in the Air
BEDSTE ANIMATIONSFILM
Up — Pete Docter
Coraline — Henry Selick
Fantastic Mr. Fox — Wes Anderson
The Princess and the Frog - John Musker and Ron Clements
The Secret of Kells — Tomm Moore
BEDSTE DOKUMENTAR
The Cove — Louie Psihoyos and Fisher Stevens
Burma VJ — Anders Østergaard og Lise Lense-Møller
Food, Inc. — Robert Kenner og Elise Pearlstein
The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers — Judith Ehrlich og Rick Goldsmith
Which Way Home - Rebecca Cammisa
BEDSTE UDENLANDSKE FILM
The Secret in Their Eyes (El Secreto de Sus Ojos) — Argentina
Ajami — Israel
The Milk of Sorrow (La Teta Asustada) — Peru
A Prophet (Un Prophète) — France
The White Ribbon (Das Weisse Band) — Germany
BEDSTE ORIGINALE MANUSKRIPT
The Hurt Locker — Mark Boal
Inglourious Basterds — Quentin Tarantino
The Messenger — Alessandro Camon & Oren Moverman
A Serious Man — Joel Coen & Ethan Coen
Up — Bob Peterson, Pete Docter, Tom McCarthy
BEDSTE ADAPTEREDE MANUSKRIPT
Precious - Geoffrey Fletcher
District 9 — Neill Blomkamp og Terri Tatchell
An Education — Nick Hornby
In the Loop — Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci og Tony Roche
Up in the Air — Jason Reitman og Sheldon Turner
BEDSTE FOTOGRAFERING
Avatar — Mauro Fiore
Harry Potter and the Half-Blood Prince — Bruno Delbonnel
The Hurt Locker — Barry Ackroyd
Inglourious Basterds — Robert Richardson
The White Ribbon — Christian Berger
BEDSTE SCENOGRAFI
Avatar — Rick Carter and Robert Stromberg, Kim Sinclair
The Imaginarium of Doctor Parnassus — Dave Warren, Anastasia Masaro, Caroline Smith
Nine — John Myhre og Gordon Sim
Sherlock Holmes — Sarah Greenwood og Katie Spencer
The Young Victoria — Patrice Vermette, Maggie Gray
BEDSTE KOSTUME
The Young Victoria — Sandy Powell
Bright Star — Janet Patterson
Coco before Chanel — Catherine Leterrier
The Imaginarium of Doctor Parnassus — Monique Prudhomme Nine — Colleen Atwood
BEDSTE KORTFILMSDOKUMENTAR
Music by Prudence — Roger Ross Williams and Elinor Burkett
China’s Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province — Jon Alpert og Matthew O’Neill
The Last Campaign of Governor Booth Gardner — Daniel Junge og Henry Ansbacher
The Last Truck: Closing of a GM Plant — Steven Bognar og Julia Reichert
Rabbit à la Berlin — Bartek Konopka og Anna Wydra
BEDSTE REDIGERING
The Hurt Locker — Bob Murawski og Chris Innis
Avatar — Stephen Rivkin, John Refoua og James Cameron District 9 — Julian Clarke
The Hurt Locker — Bob Murawski og Chris Innis
Inglourious Basterds — Sally Menke
Precious — Joe Klotz
BEDSTE MAKEUP
Star Trek — Barney Burman, Mindy Hall og Joel Harlow
Ill Divo — Aldo Signoretti og Vittorio Sodano
The Young Victoria — Jon Henry Gordon og Jenny Shircore
BEDSTE ORIGINALE SCORE
Up — Michael Giacchino Avatar — James Horner
Fantastic Mr. Fox — Alexandre Desplat
The Hurt Locker — Marco Beltrami og Buck Sanders
Sherlock Holmes — Hans Zimmer
BEDSTE ORIGINALE SANG
Ryan Bingham and T Bone Burnett: The Weary Kind (Theme from Crazy Heart) — Crazy Heart
Randy Newman: Almost There — The Princess and the Frog Randy Newman: Down in New Orleans — The Princess and the Frog
Reinhardt Wagner: Loin de Paname — Paris 36
Maury Yeston: Take It All — Nine
BEDSTE ANIMEREDE KORTFILM
Logorama — Nicolas Schmerkin
French Roast — Fabrice O. Joubert
Granny O’Grimm’s Sleeping Beauty — Nicky Phelan og Darragh O’Connell
The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte) — Javier Recio Gracia
A Matter of Loaf and Death — Nick Park
BEDSTE KORTFILM
The New Tenants — Joachim Back og Tivi Magnusson
The Door — Juanita Wilson og James Flynn
Instead of Abracadabra — Patrik Eklund og Mathias Fjellström
Kavi — Gregg Helvey
Miracle Fish — Luke Doolan og Drew Bailey
BEDSTE LYDREDIGERING
The Hurt Locker — Paul N.J. Ottosson
Avatar — Christopher Boyes og Gwendolyn Yates Whittle
Inglourious Basterds — Wylie Stateman
Star Trek — Mark Stoeckinger og Alan Rankin
Up — Michael Silvers og Tom Myers
BEDSTE LYDMIX
The Hurt Locker — Paul N.J. Ottosson og Ray Beckett
Avatar — Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson og Tony Johnson
Inglourious Basterds — Michael Minkler, Tony Lamberti og Mark Ulano
Star Trek — Anna Behlmer, Andy Nelson og Peter J. Devlin
Transformers: Revenge of the Fallen — Greg P. Russell, Gary Summers og Geoffrey Patterson
BEDSTE VISUELLE EFFEKTER
Avatar — Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham og Andrew R. Jones
District 9 — Dan Kaufman, Peter Muyzers, Robert Habros og Matt Aitken
Star Trek — Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh og Burt Dalton
Kommentarer