Kåring af landets bedste reklamefilm
Kortfilm findes i mange afskygninger.
En af dem er reklamefilm, hvor formatets evne til at kommunikere et budskab hurtigt og effektivt virkelig udnyttes, men sjældent anerkendes.
I samme måned som både Ekko Shortlist Awards og Copenhagen Short Film Festival løber af stablen (begge for tiende år i træk), afholdes The True Award den 2. november i Bremen Teater.
”Det er den eneste prisuddeling i Danmark, der udelukkende er fokuseret på reklamefilm,” står der på prisens hjemmeside.
The True Award har eksisteret siden 2007 og arrangeres af Producentforeningens eventafdeling samt prisuddelingens egen styregruppe bestående af branchefolk.
Styregruppen fastlægger priskategorierne, som der i år er hele nitten af. Gruppen udvælger også jurymedlemmer og begivenhedens værter, som i år endnu ikke er offentliggjort.
Knæk Cancer nomineret
Hovedprisen er The True Grand Prix, der gives til juryens valg af bedste film blandt alle de indstillede.
Sidste år var det den balstyriske Smattens magi, som løb med æren – en reklame for museet Ragnarocks særudstilling om Roskilde Festival.
Der er i år nok at vælge imellem, og i mange af kategorierne tildeles der da også både guld, sølv og bronze.
For eksempel i en kategori som The True Film – Under 60 sek., hvor den poetiske reklame for Knæk Cancer Tal sammen, hold sammen med rapper Benjamin Hav dyster mod Dansk idyl, Andels reklame for en grønnere fremtid.
Dansk idyl er i øvrigt klippet af Ogi Curcic, som har indbragt ham en nominering i kategorien The True Editor. Curcic er også en Ekko Shortlist-kending og bobler lige nu med filmene Heartbreak og Det vi plejer.
Der er også kampagnen A Twisted Game, som er nomineret i hele syv kategorier og har skuespilleren Pedro Pascal i hovedrollen. Det er en serie af små reklamefilm for mobilspillet Merge Mansion, som det danske produktionsselskab Bacon står bag.
Bedste musikvideo
Juryen kigger efter en bred vifte af forhold, når den vurderer reklamerne.
Der lægges vægt på formidlingen af produktionens kreative idé og instruktørens vision.
Også en musikvideopris er der blevet plads til – en kategori, som Tobias Rahim vandt guld for sidste år med Larger Than Life, som kan ses på Ekko Shortlist.
Men fælles for alle priserne er, at de fejrer reklamefilm med et dansk tilhørsforhold.
Indstillede film er påkrævet at have en dansk producent eller produktionsselskab bag sig, og priser for individuelle udmærkelser skal være danske eller bosiddende i Danmark.
De nominerede i årets prisuddeling er alle fundet og kan ses på The True Awards hjemmeside.
Kommentarer