Thomas Heurlins konkurs er et tab for branchen
”Jeg vil gerne have det max. Jeg vil gerne maxe ud. Jeg gider ikke have det stille og roligt. Jeg vil have det viiiildt,” sagde Thomas Heurlin i et ikonisk tv-klip.
Og man må sige, at tv-manden har gjort en max forskel. Han har produceret dokumentarerne Sirius, Pigerne på kanten og Margit Brandt. Men det er først og fremmest #MeToo-dokumentarerne De misbrugte filmbørn og Sexisme bag skærmen, som Heurlin med rette kan bryste sig af.
Nu er han gået max konkurs.
Den 27. april meddelte en af Danmarks mest karismatiske producenter, at han måtte indgive konkursbegæring for sit livsværk Impact TV med 40 løst- og fastansatte til skifteretten.
”Jeg er umådeligt ked af, at Impact TV er begæret konkurs i dag,” skrev han på selskabets hjemmeside.
”Vores dygtige medarbejdere har siden 2015 produceret medrivende og samfundsforandrende indhold – og vi har drevet en sund forretning,” fortsatte den 63-årige producent, der blandt andet er kendt som fast deltager i podcasten Det, vi taler om.
”Men covid kostede os dyrt, både i form af ekstra omkostninger, udskudte og/eller aflyste projekter og senest tilbagebetaling af corona-lån, som vi ikke kan indfri med de strenge vilkår, der gælder.”
Meteor i andedammen
Thomas Heurlin var i 1995 medstifter af Koncern TV og Filmproduktion, men etablerede i 2015 Impact TV. Og selskabet har i sin korte levealder markeret sig som et af landets toneangivende tv-selskaber.
Det kan undre, at manden, der ville have det ”viiiildt”, som smed tøjet i en tale foran medarbejderne og aldrig har lagt skjul på sin hang til stoffer, skulle markere sig stærkest med moralsk bevidste serier om grænseoverskridende opførsel i medieverdenen.
Men ikke desto mindre ramte De misbrugte filmbørn og Sexisme bag skærmen som en meteor i den danske andedam og fik debatten til at sprede sig til andre medier som ringe i vandet.
De misbrugte filmbørn dykker ned i en gammel, fortrængt historie om tilblivelsen af de roste 70’er-ungdomsfilm La’ os være og Du er ikke alene.
I ly af datidens frisind havde instruktørerne Lasse Nielsen og Ernst Johansen misbrugt de unge amatørskuespillere seksuelt, fortalte en lang række ofre og vidner fra dengang.
Endnu mere modig er Sexisme bag skærmen, der skildrer magtmisbruget og sexismen på TV 2 i 90’erne og 00’erne. Dokumentaren startede på TV 2, men her fik lederne kolde fødder og stoppede projektet for at beskytte TV 2 og dermed sig selv.
Men Thomas Heurlin er ikke bange for at gå i clinch med sin egen branche, hvilket også nærværende magasin har fået at føle. Og sammen med Discovery+ fik Heurlin med sit selskab færdiggjort dokumentaren, der afslører en sexistisk kultur styret af nogle liderlige alfahanner.
En af dem var Michael Dyrby, der efter dokumentaren måtte forlade sin chefredaktørstilling på B.T. Trods en indædt overlevelseskamp formåede han ikke at overbevise om, at han havde lært af sine fejltrin.
Gæld på flere millioner
Impact TV har fået støtte fra Filminstituttet til endnu en dokumentar om sexisme, nemlig i musikbranchen.
Den skaber nok frygt rundt om på chefkontorerne, men lige nu svæver dette og andre projekter – heriblandt en Afghanistan-dokumentar – i uvisheden.
Trods konkursen arbejder Thomas Heurlin dog på at starte en ny virksomhed, eventuelt i samarbejde med et andet selskab.
”Nu vil jeg gøre, hvad der skal til for, at Impact TV kan fortsætte. Men hvis jeg havde gjort det i den gamle virksomhed, så var vi lige så langsomt røget ned, hvor intet kunne reddes. Det kan det, når vi stopper nu,” siger producenten til B.T.
Han har solgt sit hus i Hellerup og hæfter personligt for de penge, som Impact TV skylder i banken. Men gælden til staten på to millioner kroner slipper han for at betale tilbage takket været konkursen.
I 2021 havde selskabet en negativ egenkapital på 3.935.905 kroner, og nu ligger dets skæbne i hænderne på en kurator.
Kriseramt branche
Det er ingen hemmelighed, at økonomi ikke er Thomas Heurlins spidskompetence. Han har heller ikke forsømt nogen lejlighed til at fortælle, at det er udfordrende at lave graverjournalistik i et lille land, hvor midlerne er begrænsede.
Konkursen hænger dog uden tvivl også sammen med en større krise i film- og tv-branchen lige nu.
Tv-stationerne og streamingtjenesterne holder igen på bestillinger af film og serier, og flere selskaber kæmper med en gæld, der blev oparbejdet under coronavirus.
Forleden blev selskabet Frontier Film, der har produceret de tre første Pyrus-julekalendere, taget under konkursbehandling. Flere konkurser kan være på vej.
Men Impact TV’s konkurs er krisens første store tab. Selskabet turde, hvor andre tiede, og spørgsmålet er nu, hvem der skal føre de kritiske dokumentarer om medie- og kulturbranchen videre.
Forhåbentlig har vi ikke set det sidste til Thomas Heurlin. Han er max for meget, men lige netop det, en selvbeskyttende branche har brug for.
Kommentarer