Odense 2023
28. aug. 2023 | 17:02

Anbefaling: Ti film du skal se i Odense

Foto | Sulkybunny

Med 129 kortfilm er der nok at se på festivalen, og derfor har vi udpeget ti, som man ikke må gå glip af. Ikke mindst filmen Wild Summon om laksens liv.

Jeff Bezos springer ud som konditor, og et krigsdigt kommer hele vejen fra Ukraine – her er en række kortfilm, som bør ses på Odense International Film Festival.

Af Martin Hemmje Østergaard

I ti år har Odense International Film Festival været Oscar-kvalificerende, og derfor lover den altid et højt niveau af filmkunst.

129 kortfilm får muligheden for at komme et skridt tættere på Hollywood, når Odense-festivalen løber af stablen den 28. august til den 3. september.

Men med et stort program fyldt med fantastiske værker følger også svære valg for den enkelte festivalgænger, da de færreste kan se det hele.

Derfor peger vi på ti kortfilm, som du ikke må gå glip af til dette års filmfestival.

 

Jordbærsmør

På lige under fire minutter lukker instruktøren Anna van Deurs seeren ind i et ømt øjeblik imellem en voksen datter og hendes meget demente far.

Jordbærsmør formilder en næsten ubeskrivelig følelse, så den på kort tid bliver begribelig for enhver. Filmen har især gjort et enormt indtryk på pårørende til folk med demens.

Det er desuden en succeshistorie for Odense Filmværksted, da den er et produkt af deres talentudviklingsprogram Taskforce. Og den er tilmed instrueret af den tidligere taskforcer Anna van Deurs, som også var på Odense-programmet sidste år med Klimakrigeren – der kan ses på Ekko Shortlist.

Jordbærsmør vises i filmblokken DK7.

 

Bjergets tårer

Højgravide Mina træder ind i en klippehule, der indvendigt ligner et simpelt kontor. Hun spørger den mystiske kvinde bag skrivebordet og får dette råd: Bind dette garnnøgle omkring et af de syge træer på den anden side af floden, og du helbreder sygdommen i din mand.

Folklore og almuevisdom bliver kilden til at besvare ubehagelige spørgsmål og træffe svære beslutninger.

Marijana Jankovic og Magnus Krepper holder et spændingsfyldt drama lige under overfladen, der hele tiden truer med at bryder frem.

Instruktøren Lena Milovic har tre lovende film på Ekko Shortlist. I hendes poetiske instruktion reflekterer de tårnende hvide bjerge sydens solstråler om kap med himlens puffede skyer, og begge tjener som et eksotisk og indbydende bagtæppe.

Se Bjergets tårer i filmblokken DK8.

 

From Above

Nikolaj Kopernikus har været et velkendt ansigt foran kameraet siden slutningen af 90’erne. Men i denne kortfilm, der har et optimistisk budskab om at ændre sit perspektiv og se ting fra en anden vinkel, oplever vi en anden side af skuespilleren.

Kopernikus har skrevet og instrueret From Above og spiller selv en kærlig far, der med skæbnens lod er endt som en alkoholiseret hjemløs. Han holder øje med sin familie, men holder sig på afstand og dulmer selvmedlidenheden med billige bajere.

I 2021 debuterede Nikolaj Kopernikus på kortfilmscenen med Stenofonen, som han også både skrev og instruerede. Den blev vist på festivalen og shortlist’et til en Oscar.

Se From Above i filmblokkene DK1 og YOU2.

 

Let Them Eat Cake

Multimilliardæren Jeff Bezos driver et bageri. Han serverer lige præcis dét, kunderne vil have. Ingen ordre er for stor, og ventetid er en utilgivelig synd.

Kagemontrene er smukke og indbydende ude i butikken, men i køkkenet arbejder det lille kagefolk på højtryk.

Rettigheder er et Fulfillment Center i Rusland, og intet offer er for stort i kampen om gode anmeldelser på nettet. Det hele handler nemlig om forbrugertillid og at gøre kunden glad.

Kritikken af kapitalisme og konsumerisme præger animationen, hvor menneskene fremstår mere og mere uhyggelige, i takt med at deres forbrugermani kammer over.

Mathias Rodrigues Bjerre – som vandt Ekko Shortlist Awards med Jeg har ikke tid til det her – er lavet filmen i det højformat, vi kender fra TikTok og Instagram-videoer. Betydningen af det vil ikke gå nogen forbi i kortfilmens ironiske twist.

Se Let Them Eat Cake i filmblokkene DK8 og ANI4.

 

The Last Straw

Strandet på en færøsk landevej i en bil, der ikke vil starte, er Ívars sidste nødløsning et opkald til sin bror, som han ikke længere er på talefod med.

Andrias Høgennis instruktion skaber et stille drama midt Færøernes kolde, omtågede og smukke landskab. Ved siden af to væddere, der trodsigt støder hovederne sammen, udfolder den akavede, spøjse og troværdige strid sig mellem de to brødre.

I 2020 vandt Høgenni Ekko Shortlist Awards med Ikki Illa Meint. Ligesom The Last Straw er det et genkendeligt drama mellem to mennesker, og instruktøren viser, at hans evne til at dyrke den universelle fornemmelse i de partikulære forhold er uovertruffen.

Oplev The Last Straw i filmblokken DK4.

 

War Poem

I en kollage af video og fotografi blæser forandringens isnende vind igennem skeletterne af bygninger, der indtil for nylig var fulde af liv. Krig kan være svært at begribe og endnu sværere at føle.

I Ida Grøns filmiske digt bliver den konkrete virkelighed i Ukraine til en abstrakt oplevelse.

Tilskueren kæmper for at finde en mening, men den ubevidste trang til at sammensætte en fortælling ud fra de fragmenterede billeder løber hovedet mod en sønderbombet mur af meningsløshed.

Dokumentaren War Poem viser foragt for menneskeliv, så man knap nok tror sine egne øjne.

Se den i filmblokkene DOC5 og DK2.

 

Fairplay

Tre personer, tre konkurrencer.

Med udholdenhed kan den ene person vinde en bil, med vovemod i et spil med en kniv og fem fingre kan den anden person vinde respekten fra sine jævnaldrende, og den tredje kæmper til sidste sveddråbe for en sejr i stoledans.

Zoel Aeschbachers franske Fairplay udforsker konkurrencens natur. Hvordan bruger vi den til at vurdere os selv og hinanden? Men især hvordan et sæt spilleregler og en gulerod er nok til at kaste empati og medmenneskelighed overbord.

Når spillet er i gang, mister man let det store billede, men det gør kortfilmen aldrig.

På kompetent vis væver den de tre skæbner sammen i en interessant tematik og spørger tilskueren om, hvad der skal definere ens selvværd.

Spil med i filmblokkene YOU2 og INT3.

 

Squid Fleet

Det dybe blå indeholder mange hemmeligheder. En af dem er muligvis den gigantiske størrelse af det kinesiske blækspruttefiskeri.

En fængslende fortæller beretter om livet ombord på bådene. Kinesiske mænd går ombord og ser ikke land i årevis, og de får en forsvindende lille løn.

Dokumentaren er lutter smukke billeder af dette specielle fartøj, hvis mange arme stikker ud til alle sider og hele tiden trækker fiskesnører op af bølgerne.

Will N. Miller og Ed Ous amerikanske Squid Fleet giver en sær følelse af isolation i vandørkenen og beskriver en ensformig hverdag uden nogen mulighed for at stikke af. Når kameraet stiger op i himmelen og viser hundredvis af skibe, synker den gigantiske størrelse rigtigt ind.

Dyk ned i blækspruttefiskeriet i filmblokken DOC2.

 

Wild Summon

Vi følger i denne animerede parodi på en dyredokumentar en laks’ liv – fra den kommer ud af sit æg og tager den farefulde rejse ud i havet, til den vender tilbage op ad floden og fuldender sin livscyklus.

Men laksene har menneskeskikkelser.

Antropomorfismen arbejder effektivt for filmens budskab om overfiskning og forurening. Det giver en stærk følelse af brutalitet og overgreb, når et væsen, der ligner os, får åbnet brystet af en stor fiskekniv eller hænger som et sygt og råddent lig i et net.

Saul Freed og Karni Arielis Wild Summon fra Storbritannien er smukt eksekveret, og stemningen er på linje med enhver David Attenborough-kommenteret BBC-dokumentar.

Laksens liv kan følges i filmblokken ANI1.

 

Tourists

To turister i Thailand sidder i en hytte og venter. De er gode venner og har tænkt sig at være deres koner utro.

Det tropiske paradis er også et mekka for sexturisme, og i Adriano Giottis Tourists bliver de to ubemærkede familiefædre i venteværelset et symbol på den ekstreme tilgængelighed, landet tilbyder.

Kortfilmen udfordrer ikke begreberne rigtigt og forkert. Der er intet rigtigt, kun grader af forkert. Og til sidst viser deres handlinger sig at være meget værre end utroskab.

Se Tourists i filmblok INT8.

Kommentarer

Odense International Film Festival

Danmarks ældste filmfestival, som er grundlagt i 1975.

Vinderen bliver kvalificeret til en Oscar-nominering for bedste kortfilm.

Årets festival finder sted fra den 18. august til 3. september.

Læs mere på festivalens hjemmeside.

© Filmmagasinet Ekko