Essay
18. jan. 2007 | 08:00

Til lands, til vands og altid i luften!

Foto | René Eriksen
TV2s nyhedshelikopter

Der er sket meget i medieverdenen, siden den første døgnbemandede nyhedskanal lovede at sende live indtil klodens undergang. Med TV2 News er CNN-effekten endelig nået til Danmark.

Af Markus Bernsen

På væggen uden for TV2 News' studie hænger et stort danmarkskort med data om vindforhold og fredede naturområder. På kortet er der tegnet store røde cirkler ud fra en flyveplads i Roskilde. Dér har nyhedskanalen sin helikopter stående, og cirklerne viser, hvor hurtigt journalisterne fra TV2 News kan rykke ud i landet. De kan være på Skagen i løbet af 45 minutter, ifølge danmarkskortet, hvis der en dag skulle ske noget stort deroppe. 

Den første december sidste år var ikke nogen god helikopterdag for TV2 News. Det var ellers datoen for kanalens debut og dagen, hvor Anders Fogh Rasmussen skulle være første gæst i Poul Erik Skammelsen og Mette Vibe Utzons debatprogram, Svar udbedes. Men det var ganske overskyet, og mens statsministerens kortege snørklede sig gennem trafikken til hovedkvarteret i Københavns Sydhavn, blev der stillet om til kanalens flyvende udsendte og ... gråvejr.

Det er ikke let at lave live-tv, når der ikke er noget at rapportere. Det er en gammel sandhed, som Danmarks første 24-timers nyhedskanal adskillige gange har fået at føle — både før og efter den første december 2006. Skepsis har der nemlig været nok af op til TV2 News' debut.

Er der virkelig nyhedsstof nok herhjemme til, at man kan spinde en uendelig tv-avis over det? Er det ikke alt for dyrt at producere nyheder hele døgnet, når de i stigende grad er noget, folk får fra internettet? Og hvad havde de egentlig tænkt sig med den helikopter?

Udrykningsparat                                                                                                         Men TV2 News mener det alvorligt. De vil være først og hurtigst — hver gang. Sammen med kanalens speedbåd og de mange udrykningsparate kamerahold i kassevogne er helikopteren et løfte om at dække de vigtigste begivenheder i Danmark, mens de udfolder sig.

Trods begyndervanskeligheder er TV2 News da næppe heller nogen døgnflue. Den næste mutation vil uden tvivl ske på internettet, men de døgnbemandede tv-stationer har fat i den lange ende.

De henvender sig netop til zapper- og internetkulturen, til alle dem, der vil se nyheder, når det passer dem, som vil være online og ikke affinder sig med nyheder på faste tidspunkter af døgnet. De bruger til en vis grad kanalen, som man bruger internettet, og det er da heller ikke meningen med TV2 News, at seeren skal være koblet på i mere end femten-tyve minutter i træk (kanalen har ligefrem selv advaret om, at indslag, der kører i loop, kan gøre én sindssyg ved længerevarende kigning!).

Til gengæld skal kanalen være uhyre effektiv i dét kvarter, den har seernes opmærksomhed. Kort sagt, TV2 News skal være Danmarks svar på CNN!   

Nyhedernes evolution
Da CNN gik i luften i 1980, erklærede grundlæggeren Ted Turner, at stationen ville sende tv indtil klodens undergang. Når den dag kom, ville CNN dække begivenheden, spille Nearer my God to Thee og takke af. 

Kanalen fra Atlanta var en medierevolution af dimensioner — måske den største siden tv'ets opfindelse. Det var også den foreløbige kulmination på den nyhedsudvikling, der tog sin begyndelse i forrige århundredes omnibusaviser. Siden dengang har nyhedsmediernes evolution været drevet af et enkelt krav: aktualitet. Evolutionen har taget sig ens ud over hele verden — det medie, der kunne levere de varmeste nyheder, overlevede. 

Avisernes ekstra-udgaver var engang måden at få nyhederne hurtigere ud. Men da radioen kom til, blev det sværere at være aftenavis, og med fjernsynets nyhedsudsendelser er det blevet sværere at sælge avis- og radionyheder. I fjernsynets ungdom var nyhederne ganske vist mest højtlæsning, der ikke adskilte sig stort fra radioavisernes indhold, men senere kom der både billeder i farver, og kameraerne blev lettere, så de kunne transporteres ud i felten. Satellitter røg op, så man kunne sende direkte tv fra den ene ende af verden til den anden, og de nyhedsbaserede kanaler begyndte en indædt konkurrence om at trække seerne til på de rigtige tidspunkter. Over hele den vestlige verden samledes familier om nyhedsudsendelser på faste klokkeslæt.   

Alt det ville CNN ændre. Time Warner købte kanalen i 1982, bare to år efter debuten, hvor den kun havde ganske få seere. Men mediegiganten var imponerede over, hvad Turner havde udrettet med sine beskedne midler og satsede stort på CNN. Det skulle vise sig at være fornuftigt. Det amerikanske gennembrud kom med kanalens dækning af rumfærgen Challengers forlis i 1986, og da Berlinmuren faldt tre år senere, begyndte europæerne at tune ind. Da USA gik ind i Kuwait i 1991, så hele verden med på CNN.  

CNN-effekten
Selvfølgelig havde de andre amerikanske nyhedskanaler også eksperter og kommentatorer i studiet og reportere på slagmarken. Men i modsætning til CNN klippede de nyhedsindslag sammen i løbet af dagen og sendte dem om aftenen.

CNN var derimod på hele tiden. De lod begivenhedernes gang tegne deres sendeflade, og det gjorde hele forskellen i en konfrontation, der udviklede sig minut for minut.. Kanalen fik sit gennembrud under Golfkrigen. Man havnede i begivenhedernes centrum med et tryk på fjernkontrollen, og netop det blev CNN's kvalitetsmærke, som en lang række andre ambitiøse kanaler siden har forsøgt at efterligne.

Sky News, MSNBC og Fox News er stadig CNN's største konkurrenter — i de seneste år har Fox endda overgået CNN i seertal — og med årene er resten af verden også kommet godt efter det. I november fik verden sin første arabiske nyhedskanal på engelsk, Al Jazeera International, der med rette bliver hyldet som et vigtigt skridt for pressefriheden i den arabiske verden, og andre kanaler er på vej, blandt andet i Frankrig og Rusland.

Og netop 24-timers kanalernes betydning for pressefriheden skal ikke undervurderes. For i kølvandet på CNN's succesfulde dækning af ørkenkrigen, skete der noget, som fik betydning langt uden for nyhedsbranchen. Medieanalytikere begyndte at tale om CNN-effekten, om at kanalens nyhedsformidling i real time havde ændret den politiske proces. Beslutningstagere havde ikke længere den luksus at forberede sig til et aften-interview i studiet, men blev stillet til ansvar med det samme. Seerne fik pludselig informationerne samtidig med politikerne, og det tvang dem til at reagere hurtigt. Når en bombe detonerede et sted i verden, tonede statsoverhovederne frem på skærmen minutter efter. På CNN var man vidne til selve den diplomatiske proces, mens den udfoldede sig — og det var med til at ændre den.

En lignende effekt kan TV2 News vise sig at få i et land, hvor pressefriheden er uanfægtet. Så snart der er noget at rapportere! 

 
 

Kommentarer

TV2 NEWS  
Chef: Mikkel Hertz  
Medarbejdere: omkring 100, desuden mange freelancere. TV2 News holder både budget og helikopterens pris for sig selv.  
Kanalen kan ses på TDC og Viasats sendenet af omkring 40 procent af Danmarks befolkning

CNN  
Chef: Jim Walton  
Medarbejdere: 4.000  
Budget: cirka 1.2 milliarder kroner om året. Kanalen kan modtages af 1.5 milliarder mennesker verden over.  
Skuespilleren James Earl Jones har indtalt jinglen "This is CNN"

© Filmmagasinet Ekko