Endnu en kvindelig topkandidat afviser
Hvem bliver ny direktør på Det Danske Filminstitut, den suverænt mest magtfulde stilling i dansk film med ansvaret for uddeling af 400 millioner skattekroner om året?
Det er det store samtaleemne i filmbranchen i disse dage.
Filminstituttets bestyrelse holder kortene tæt ind til kroppen, som det er vane at gøre, når afgørende beslutninger om kulturmagtens fordeling træffes.
Bestyrelsen har dog meldt ud, at man regner med at have ansættelsen på plads ved udgangen af måneden. Hvilket betyder, at vi senest på tirsdag får en pressemeddelelse med navnet på den ny leder, hvis bestyrelsen altså overholder sin egen deadline.
Kvindelig leder ønskes
Noget tyder på, at den konstituerende direktør, Claus Ladegaard, ikke har søgt stillingen. Han er øjensynlig tilfreds med at være Filminstituttets ubetingede kunstneriske leder, men han skal klogt nok have sikret sig indflydelse på, hvem hans nye chef bliver.
En ansøger, der ikke nyder Ladegaards sympati, skal med andre ord ikke gøre sig de store forhåbninger om at få stillingen.
Ifølge Ekkos oplysninger bestyrelsen har ledt uden for den traditionelle filmbranche, ligesom bestyrelsen gjorde i 2007, hvor man overraskende valgte Henrik Bo Nielsen, som kom fra en chefstilling på Dagbladet Information uden nævneværdig filmerfaring eller -viden.
Det er også nærmest givet, at bestyrelsen kigger efter en kvindelig leder i en tid, hvor kønsdebatten raser, og hvor Filminstituttet har lutter mænd på alle de ledende poster. En mand mere vil sætte Filminstituttets kampagne for større diversitet i branchen i et komisk skær.
”Jeg er for idealistisk”
Rygterne har svirret om, at Ulla Tofte, direktør på Museet for Søfart i Helsingør, ville blive den nye direktør. Hun bekræftede da også forleden over for Ekko, at hun var blevet ringet op af Filminstituttet og opfordret til at søge stillingen. Men hun valgte ikke at søge.
”Jeg er nok for idealistisk, og jeg er i øvrigt ikke enig i, at man ikke behøver at have et branchekendskab for at bestride sådan en stilling,” sagde Ulla Tofte og kommenterede dermed ambitionen om at finde en leder uden for den traditionelle spillefilmproducerende branche.
Tofte var dog så elskværdig at give et tip om, at DR’s kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen er et særdeles varmt bud på stillingen. Også Smedegaard skal have fået et opkald fra Filminstituttet og har øjensynlig ikke været så afvisende som Ulla Tofte.
I hvert fald er hendes navn igen og igen dukket op, når branchefolk igennem sommeren har spekuleret i, hvem der skal står i spidsen for dansk film.
Gatekeepers på DR
Tine Smedegaard Andersen er født i 1964 og voksede op i et præste- og dommerhjem i Aarhus. Hendes tre søskende har alle været i lederstillinger, og broren Nils Smedegaard var indtil sidste år koncerndirektør i A.P. Møller.
Hun var først redaktør og siden direktør i Gyldendal, indtil hun i 2014 blev direktør i DR Kultur, hvor hun har været ansvarlig for seerhittet X Factor og lukket underholdningsorkestret med stor kontrovers til følge. Hun stod også bag et opsigtsvækkende jobopslag, hvor underdirektøren i DR Kultur ”ikke behøver at vide noget om kultur”, som formuleringen lød.
Generelt har hun kæmpet for kulturen i DR. I den forløbne uge måtte hun forsvare serien Historie om Danmark, der udefra er blevet kritiseret for at tegne et skønmaleri af Socialdemokratiet og indefra for en kaotisk produktionsproces.
Måske er travlhed grunden til, at vi bliver kastet rundt imellem Tine Smedegaard Andersens gatekeepers på DR-borgen. Og trods ihærdig indsats lykkes det os ikke at komme igennem på telefon til direktøren. Men via sin assistent meddeler hun os, at hun ikke er Filminstituttets nye direktør.
”Det kan jeg klart afvise,” lyder hendes fåmælte svar.
Dermed er to af Filminstituttets varmeste bud på direktørposten tilsyneladende ude at spillet.
Andre mulige bud er kulturministeriets tidligere departementschef Karoline Prien Kjeldsen, der i dag er bestyrelsesformand i Det Danske Institut i Rom, og Christine Buhl Andersen, som er direktør for Ny Carlsberg Glyptotek.
The plot thickens, som man siger i filmens verden.
Kommentarer