”Vi er animationsparasitter”
Mens det går op og ned i filmbranchen, er det de sidste mange år kun gået op for spilindustrien.
Herhjemme har vi netop fået Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling, der er et svar på Det Danske Filminstitut til den voksende spilindustri, der ifølge Producentforeningen omsatte for 3,6 milliarder kroner i 2022.
På Viborg Animation Festival har man valgt at hylde den rivende udvikling i computerspillenes verden, blandt andet med valget af årets VAF Artist: kunstkollektivet Total Refusal.
Siden 2018 har den selverklærede ”pseudo-marxistiske medie-guerilla-gruppe” fra Østrig skabt kortfilm og lavet performancekunst, hvor kollektivet dekonstruerer computerspil som Red Dead Redemption 2 og Battlefield, mens vi hører en fortællerstemme eller medlemmer af kollektivet på lydsiden.
”Vi har alle meget forskellige baggrunde. Jeg studerede filosofi, en anden er antropolog, og en tredje kommer fra kunstverdenen. Men vi spillede alle sammen spil,” siger Michael Stumpf, da han stiller op til interview med Ekko på festivalen sammen med et andet medlem, Leonhard Müllner.
Gruppens størrelse varierer, men den hårde kerne består af de to herrer samt Robin Klengen og Susanna Flock.
”I 2018 spillede vi krigsspillet Tom Clancy’s: The Division, hvor man går rundt på et postapokalyptisk Manhattan i New York og skal bekæmpe fjender. Vi hadede spillet, men bygningerne var interessante, så vi organiserede en byvandring, hvor vi undgik kamp og bare diskuterede arkitektur,” fortæller Michael Stumpf.
Ingen kunne stoppe os
Den virtuelle byvandring blev optaget og som en strøtanke indsendt til den lille østrigske festival Diagonale med titlen Operation Jane Walk.
Med ét var der stor interesse for gruppen, og inden længe vandt de en pris på verdens største dokumentarfestival IDFA i Amsterdam.
”Lige pludselig var vi filmskabere, og ingen kunne stoppe os. For i et computerspil kan du gøre alt uden at skulle flyve en skuespiller ind fra et andet land eller spørge en konservativ politiker om penge. I GTA 5 kan du bruge en helikopter til din scene helt gratis,” siger Leonhard Müller.
”Vi er ikke filmskabere, vi er animationsparasitter. Vi approprierer al den animation, der eksisterer i computerspil, til vores formål,” siger Michael Stumpf.
På IDFA blev Müllner spurgt af en instruktør, hvor mange penge Operation Jane Walk havde kostet.
”Én euro, svarede jeg. Så mistede han interessen og gik. Men vi vandt prisen,” siger han triumferende.
Pacifister i krig
Tidligt nåede gruppen frem til, at de ikke bare ville underholde med deres innovative kunst. Alle medlemmerne er belæste i marxistisk litteratur – flere har endda haft en postmarxistisk læsegruppe – og det venstreorienterede verdenssyn kom til at forme kunsten.
”De fleste populære spil er voldelige, så der ligger et stærkt systembrud i at opføre sig pacifistisk i dem. At gøre det modsatte af, hvad spillet vil have os til,” forklarer Leonhard Müllner.
Guerilla-gruppens mest kendte værk er kortfilmen Hardly Working fra 2022. Filmen vandt prisen for bedste kortfilm ved European Film Awards og foregår i western-spillet Red Dead Redemption 2.
I stedet for at fokusere på spillets hovedperson, spillerens karakter, zoomer filmen ind på de såkaldte Non Playable Characters, der udfylder spillets univers ved at gå rundt i baggrunden og gentage de samme simple handlinger i en uendelighed.
I Hardly Workning bliver det en meget morsom metafor for arbejderklassen, der udfører meningsløse opgaver for overklassens skyld. Kun når der opstår en glitch – en fejl – bryder NPC’erne fri. Total Refusal opfordrer publikum til at gøre det samme.
”Ligesom spil er samfundet et dysfunktionelt system. Den eneste løsning er, at vi alle sammen bliver dysfunktionelle og glitcher. Vi bruger computerspil og humor til at få det budskab ud i verden og radikalisere publikum,” siger Leonhard Müllner.
Har ikke læst Kapitalen
Hvad håber gruppen på, at der kommer ud af dens kunst?
”Et kommunistisk samfund,” svarer Michael Stumpf spøgefuldt.
”Mere realistisk kan vi forhåbentligt gøre folk opmærksomme på alle de reaktionære mekanismer i spil. Vold, gammeldags machoidealer og så videre. Vi elsker også spillene, men der er mange problemer med dem.”
”Vi er ikke den slags kunstnere, der vil have publikum til at finde ud af, hvad værkerne betyder for dem. Fuck det! Det politiske budskab er det vigtigste,” understreger han.
– Er ”pseudo” egentlig nødvendigt i selvbeskrivelsen, når I er så tydeligt marxistiske?
”Ordet skræmmer mange, og så er det også en måde at undskylde for, at ingen af os har gidet læse hele Karl Marx’ Kapitalen”, siger Michael Stumpf og griner.
”Men ordet ’pseudo’ er en evig diskussion iblandt os. Vi er splittet i to rivende uenige faktioner, hvad det angår. Så på den måde minder vi om alle andre grupperinger på venstrefløjen.”
Dans og demokrati
Total Refusal arbejder i øjeblikket på sit første værk i spillefilmlængde, der går i clinch med Tom Clancy’s: The Division 2, som foregår i Washington D.C.
”Det er første gang, vi arbejder med et produktionsselskab, så der er flere mennesker involveret og endda et budget. Og deadlines, hvilket vi virkelig ikke er vant til,” siger Michael Stumpf om filmen, der har forventet premiere i slutningen af 2025.
”Vi vandrer igennem spillets udgave af den amerikanske hovedstad og bruger forskellige bygninger til at tale om forholdet mellem demokrati og kapitalisme,” uddyber han, inden Leonhard Müllner tager over.
”Vi ender nok i Capitol-bygningen, som efter stormen i 2021 er blevet symbolet på problemerne med det amerikanske demokrati. Nåh ja, og så er det en dansefilm. Figurerne i spillet er nemlig virkelig ikke egnede til at danse, så det er oplagt at gøre det alligevel.”
Trailer: Hardly Working
Michael Stumpf
Født 1985 i Wels, Østrig.
Studerede i mange år filosofi på Wien Universitet, men færdiggjorde aldrig uddannelsen.
Ivrig cykelrytter.
Medlem af kunstnergruppen Total Refusal sammen med Leonhard Müllner, Robin Klengen og Susanna Flock.
Gruppen er valgt som årets VAF Artist på Viborg Animation Festival.
Leonhard Müllner
Født 1987 i Graz, Østrig.
Kandidat i kunst fra Linz Universitet og færdiggjorde en ph.d i spilvidenskab fra samme universitet i 2023.
Lavede i mange år kunst med skolevennen Robin Klengen.
De to var med til at stifte kunstnergruppen Total Refusal i 2018.
Vandt en Vimeo Staff Pick Award på IDFA-festivalen i 2018 med gruppens første film Operation Jane Walk.
Hardly Working vandt prisen for bedste kortfilm ved European Film Awards i 2022.
Kommentarer