Nyhed
23. aug. 2017 | 15:26

Tre danske film udpeget til Oscar-ræs

Foto | Martin Dam Kristensen
Nikolaj Lie Kaas og Trine Dyrholm spiller hovedrollerne i Du forsvinder, hvor et ægteskab går i stykker, da manden viser sig at have en svulst i hjernen, der ændrer hans personlighed.

Det bliver enten Du forsvinder, Underverden eller Gud taler ud, som skal repræsentere Danmark i Oscar-kategorien for bedste fremmedsprogede film.

Af David Madsen

Dansk film har stået særdeles stærkt i de senere år i Oscar-kategorien ”bedste fremmedsprogede film”. Sidste år blev Under sandet nomineret, og det samme gjorde Thomas Vinterbergs Jagten og Nikolaj Arcels En kongelig affære i henholdsvis 2014 og 2013.

Susanne Bier vandt statuetten i 2011 for Hævnen.

Den danske Oscar-komité består af syv repræsentanter fra filmbranchen og Det Danske Filminstitut, og den har i dag afgjort, hvilke film der har mulighed for at repræsentere landet i kampen om de eftertragtede fem nomineringspladser.

De tre er Gud taler ud, Underverden og Du forsvinder.

Af de tre ligner Peter Schønau Fogs Du forsvinder umiddelbart favoritten. Det følsomme drama om en mand, der pludselig skifter personlighed ud af det blå, er melankolsk og klassisk smuk ligesom de film, der tidligere er endt med en nominering.

Desuden har filmen to af Danmarks for tiden største skuespillere i hovedrollerne, Trine Dyrholm og Nikolaj Lie Kaas, og filmen er den eneste af de tre kandidater, der er annonceret til at blive vist på den prestigefyldte Toronto-festival til september.

På den anden side fik filmen ikke de bedste anmeldelser, men det har sjældent stoppet en film fra at blive nomineret.

Sort humor og genrefilm
Henrik Ruben Genz’ sorte komedie Gud taler ud er måske nok for forankret i dansk kultur med sin handling i et småborgerligt parcelhuskvarter i 80’erne til at have Oscar-chancer.

Filmen har dansk biografpremiere 28. september og er med sin absurde og meget danske humor nok svær at forstå for et udenlandsk publikum.

Den tredje film, Fenar Ahmads Underverden, er en gangsterfilm efter amerikansk målestok, men det er ikke nødvendigvis en fordel.

Genrefilm har traditionelt ikke haft det nemt ved Oscar-uddelingen, og netop i den fremmedsprogede kategori er der en tendens til, at man søger noget, som er forskellig fra amerikansk film. Det vidner vindere som Amour og Sauls søn om.

Fenar Ahmads historie om kultursammenstød går dog fint i spænd med Oscar-komitéens ønske om at sætte fokus på minoriteter.

Komitéen vil den 20. september tage den endelige beslutning om, hvilken af de tre film der skal repræsentere Danmark.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko