Nyhed
16. apr. 2013 | 10:22

Trier-komponist bag intro til Ekko Shortlist

Foto | Lars Rasmussen
For to år siden arbejdede Kristian Selin Eidnes Andersen på lydsiden til Melancholia sammen med Lars von Trier. Nu har han afsluttet endnu et storværk: vignetten til Ekko Shortlist.

Kristian Selin Eidnes Andersen har lavet lydsiden til Antichrist, Melancholia og Jagten – og nu også til introen på Ekko Shortlist.

Af Jacob Ludvigsen

To af årets mest ventede film med dansk instruktører, Lars von Triers Nymphomaniac og Nicolas Winding Refns Only God Forgives, har én ting til fælles:

De har begge en lydside skabt af Kristian Selin Eidnes Andersen.

Den danske lyddesigner og komponist er en af landets førende og er ikke mindst kendt for sit tætte samarbejde med netop Lars von Trier.

Han har stået for lyden til Trier-film som Dogville, Dancer in the Dark og Melancholia, og på Antichrist komponerede han en foruroligende lydside udelukkende baseret på organisk materiale – som knækkede kviste, Eidnes’ egne indre organer og Triers pibelyde i en ballon.

Larmende, men skrøbelig
Og nu kan Kristian Selin Eidnes Andersen så skrive endnu et hovedværk på sit cv: lydsiden til den seks sekunder lange vignet, der leder op til alle kortfilmene på Ekkos nylancerede initiativ Ekko Shortlist. Og også her er den organiske lyd i centrum.

”Vignetten består af cello suppleret med organisk lyddesign, hovedsagligt flageoletter – altså uden syntetiske lyde som synthesizer. Ideen var, at lyden skulle være ligesom Ekko: larmende, men også blid og skrøbelig,” griner Kristian Selin Eidnes Andersen.

”Nogle gange ser man logoer fra filmselskaber, hvor man er helt skudt til hest følelsesmæssigt, når filmen først starter. Så tanken var at lave en genkendelig, men rimelig diskret og enkel signatur, der ikke smadrer opstarten på filmene,” siger lyddesigneren, der også har titler som Jagten, Submarino, Klovn, Efter brylluppet og Bang Bang Orangutang på cv’et.

Logo gennem glasvaser
Billedsiden i introen til Ekko Shortlist er skabt af Rasmus Koch Studio, der også står bag det grafiske udtryk for Ekkos magasin og hjemmeside.

Til vignetten, der også er organisk fremstillet, lånte Rasmus Koch Studio en håndfuld tykke glasvaser fra glaskunstneren Tora Urup. De satte dem op på en lille vogn og filmede et Ekko-logo gennem dem, så der opstod en række stærke forvrængninger.

”Ideen var at skabe et slags optisk ekko,” forklarer Rasmus Koch.

Se vignetten for Ekko Shortlist her.

Ekko vignet

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko