Cannes 2016
20. maj 2016 | 13:52

Refn: ”Trier ville have sex med min kone”

Foto | Jan Buus
Nicolas Winding Refn er altid god for en kæk bemærkning, og på dagens pressemøde kaldte han sig filmens svar på punkgruppen Six Pistols.

The Neon Demon begejstrede og skuffede på premieren, men det er meningen, fortalte Nicolas Winding Refn på dagens pressemøde. Og så fyrede danskeren en bredside af mod Lars von Trier.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

I går havde Nicolas Winding Refns danske bidrag The Neon Demon endelig verdenspremiere på Cannes-festivalen.

Ikke overraskende var de umiddelbare reaktioner på den imødesete film blandede. Nogle jublede, mens andre buhede og udvandrede ved gårsdagens visning.

I dag skulle Refn så møde den nysgerrige og spørgelystne presse og svare på de gode og mindre gode anmeldelser.

”Kunst handler ikke om godt eller dårligt. Den tid er forbi. Filmkunst handler om en oplevelse. Kinesisk mad eller en bøf kan være god eller dårlig,” fortalte Refn, da TV 2’s Ole Kolster spurgte ind til modtagelsen i Cannes på mødet.

Skønhed er sex og vold
I år vender Refn tilbage til Cannes, efter han blev bedste instruktør med Drive i 2011, konkurrerede med Only God Forgives i 2013 og sad i juryen i 2014. 

På forhånd havde den danske instruktør kaldt sin film for en teenager-gyser for unge og ”en gyser uden gys”.

I The Neon Demon spiller attenårige Elle Fanning en ung og aspirerende fotomodel, der trækkes ind i et foruroligende portræt af modebranchen i Los Angles. Også Christina Hendricks og Keanu Reeves er på rollelisten. 

”Idéen var at lave en film om besættelsen af skønhed. Den er overalt – i tv, sociale medier, og I skriver selv om det,” sagde instruktøren til pressen.

I filmen lyder det undervejs, at ”skønhed ikke er alt – det er det eneste”, så med The Neon Demon udforsker Refn vores tids idealer om skønhed.

”Skønhed er sex og vold. Det er noget primat og instinktivt. Der er noget frygtindgydende i at tro, at verden kun handler om skønhed.” 

Omgivet af kvinder
Mange af Refns tidligere film handler udelukkende om mænd og maskulinitet. Tænk blot på Pusher-trilogien, Drive eller Valhalla Rising.

Men i The Neon Demon har Refn vendt fokus mod det modsatte køn og er omringet af kvinder. Størstedelen af skuespillerne er kvinder, og filmen er filmet af Natasha Braier fra Argentina.

”Når man arbejder med kvinder, får man et bedre resultat,” konstaterede Refn tørt, ligesom han fortalte, at ”med The Neon Demon kunne jeg udleve min perverse drøm, om at være en sekstenårig pige.”.

Men Refns stærke visuelle sans og interesse for skønhed, vold og død er stadig nærværende i hans nyeste værk.

”Det er meget interessant, at den digitale revolution er blevet til virkeligheden. Død og skønhed er blevet forbundet og forenet, fordi det er kunstigt. Med den digitale revolution kan man ændre i udseende og udtryk, så det man ser, er uvirkeligt. Det er dødt. Det er essensen af filmen. Død og skønhed forenet.” 

Fuck the establishment
Efterhånden som pressemødet skred frem, fik Nicolas Winding Refn talt sig mere og mere varm. Og da en norsk journalist spurgte ind til hans forhold til Lars von Trier, fyrede Refn en bredside af mod kollegaen. 

”Hør … Lars, Lars. Han har taget en masse stoffer. I ved, over the hill,” lød det fra Nicolas Winding Refn, der uddybede forholdet til von Trier.

”Sidste gang jeg mødte Lars, sagde han, at han ville have sex med min kone. Jeg fortalte ham fuck off! Så han fandt en anden dulle.” 

Samtidig fortalte Refn også, at han betragter sig selv som filmens svar på punkgruppen Sex Pistols.

”Se bare på reaktionerne fra premieren i går aftes. Dét er punk. Fuck the establishment og ungdomskultur. Tag det eller lad være, men man kan ikke fornægte det. ”

Musik som modpol
Som i både Drive og Only God Forgives står Cliff Martinez for musikken i The Neon Demon. Martinez har en lang karriere bag sig som filmkomponist og har længe arbejdet sammen med instruktøren Steven Soderbergh.

”Igennem min musikalske opdragelse lærte Steven Soderbergh mig, at man kun sjældent skal bruge musik til at underbygge og gentage billederne og dialogen,” fortalte Cliff Martinez, der også deltog i dagens pressemøde.

”I stedet skal man bruge musikken som en modpol. At fortælle historier handler 80 procent om at indfri publikums forventninger og 20 procent om at overraske. Jeg kan godt lide at overraske 30 procent af tiden i stedet. Jeg kan lide det uventede.”

”Så jeg forsøgte at lave noget, der ikke var forventeligt. Det er min tredje film med Nicolas, og jeg tror, vi har udviklet et fælles sprog gennem vores kunstneriske ægteskab.”

Kreativitet handler om reaktioner
Som supplement uddybede Nicolas Winding Refn sit syn på den kreative proces. Blandt andet ynder danskeren at optage sine film i den kronologiske orden, scenerne falder i.

”At filme kronologisk er en konstant udvikling. Det er som at male et billede. Jeg er ikke interesseret i resultatet, men i processen, for det er der, man lever. Den rejse er meget intens.”

”Kreativitet handler om reaktioner. Reaktioner er essensen af oplevelser, som handler om at plante tanker hos folk. Hvad laver vi her, hvis jeg ikke deler vandene? Hvorfor spilder I så jeres tid her? Der er så meget andet i livet, der er værd at gøre end at se film. At leve er kreativitet. Alle mine film deler vandene.”

Trailer: The Neon Demon

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko