Interview
02. mar. 2025 | 22:05

Trine Dyrholm tror på Oscar med politiske taler

Foto | Lukasz Bak

Trine Dyrholm i rollen som autentiske Dagmar Overby i Pigen med nålen, der foregår i en tid, hvor abort var ulovlig i Danmark – ligesom den i dag er i flere amerikanske stater.

”Jeg så med dyb gru pressemødet mellem Trump og Zelenskyj fra hotellet i Los Angeles,” fortæller Trine Dyrholm, som håber, at Oscar-festen midt i verdenskrisen kommer til at slå et slag for kunstens empati.

Af Claus Christensen

For to dage siden blev virkeligheden vendt på hovedet.

Den frie verdens beskytter forvandlede sig for rullende kameraer til en afpressende, mobbende og truende bøllemagt, der havde lokket Ukraines hårdtprøvede krigspræsident i baghold og fik ham til at ligne jordklodens mest ensomme eksistens.

Det lignede en amerikansk gangsterfilm med den orange mafiaboss i hovedrollen. Jungleloven er tilbage, og selv om overfaldet på Zelenskyj i Det Hvide Hus kun var verbalt, sendte det tankerne tilbage til skuespilleren Will Smiths korporlige afstraffelse af komikeren Chris Rock foran millioner af seere ved Oscar-showet.

Dengang i 2022 blev synderen udelukket i ti år, men så nemt går det næppe med den amerikanske præsident. Ham hænger vi på i fire år – og sikkert mange flere, hvis det står til Donald Trump.

Mens den verdensorden, der har været gældende siden Anden Verdenskrig, bryder sammen, skal filmbranchens førende stjerner i disse timer finde en passende grimasse og trække i deres fineste puds for at fejre den 97. udgave af Oscar-showet.

Det gælder også vores helt egen Trine Dyrholm, der spiller seriemorderen Dagmar Overby i Pigen med nålen, som er nomineret til bedste internationale film.

– Hvordan føles det? spørger jeg skuespilleren via en Zoom-forbindelse til Los Angeles.

”Jeg sad her på hotellet og så pressemødet med dyb gru. Det er meget hårde tider, som vi lever i. Derfor er det endnu mere vigtigt at fejre filmkunsten og passe på den,” siger Trine Dyrholm.

”Det handler om at skabe et rum, hvor vi kan samles og prøve at kapere alt, hvad der foregår. Men det er jo det, vi som kunstnere er her for. Amerikanerne har siden Trumps indsættelse som præsident vågnet op til meget voldsomme nyheder hver eneste dag, og jeg tror, at der kommer nogle politiske taler til Oscar-showet i år.”

Kulturkampen
Donald Trump har erklæret ”woke-ism” krig. Han har også bestemt, at der officielt kun findes to køn i USA. Det går stik imod de seneste års bestræbelser på at øge diversiteten og gøre filmbranchen mere inkluderende.

– Hvad kommer Trumps kulturkamp til at betyde for filmkunsten i de kommende år?

”Der vil komme en modreaktion, tror og håber jeg. Der er behov for at tale om empati. Mennesker skal have lov til at være dem, de er, og kunsten skal være et talerør for os alle sammen. Vi har brug for kunsten i den krisetid, som vi lever i. Den behøver ikke være direkte politisk, men der skal være noget på spil, som er relevant for mennesker,” siger Trine Dyrholm.

”Når Trump siger: ’I må ikke være her – I passer ikke ind’, så skal vi i kunsten turde portrættere alle slags mennesker. Alle skal have en stemme, og ingen bør være ekskluderet.”

”Som skuespiller handler det netop om at gå ind i en rolle og kigge på verden fra et andet perspektiv. Det lærer du ekstremt meget af, og vi har virkelig brug for at forstå det andet perspektiv i stedet for at møde verden med angst.”

Drøm om damemiddag
Det er tredje gang, at 52-årige Trine Dyrholm medvirker i film, som er nomineret til en Oscar-statuette, men det er første gang, at hun deltager i festen.

I 2011, hvor Susanne Biers Hævnen vandt en Oscar, udtalte Dyrholm, at hun håbede, at prisen ville sætte skub i hendes internationale karriere.

”Jeg ved ikke, om prisen havde den betydning, men jeg har lavet mange internationale projekter. Jeg har ikke arbejdet så meget i Hollywood og USA, men det er heller ikke det, jeg er gået efter,” siger Trine Dyrholm.

”Jeg passer nok meget godt til den europæiske måde at lave film på. Det er også de europæiske filmskabere, som har rakt ud til mig. Men selv om jeg ikke har lavet store Hollywood-film, er der mange af de store filmmagere, jeg møder, som har set mange af mine film. Det er dejligt, at de ikke kun har set Pigen med nålen. De har også set Dronningen og flere andre.”

– Hvad håber du på, at nomineringen og måske en Oscar-triumf i aften vil betyde for dig?

”Ved du hvad! Jeg har nået til en alder, hvor jeg bare er dybt taknemmelig for alle de store oplevelser, jeg får lov til at have. I sidste uge var jeg i Berlin med en ny dansk film, og i næste uge har jeg premiere i London på en engelsk film.”

”På et tidspunkt skal jeg også tilbage og lave noget rigtigt skuespilarbejde, men lige nu høster jeg bare frugterne og nyder det. Hvis jeg håber noget, er det, at der kommer flere interessante projekter, som kan skubbe til mig, og hvor jeg måske også kan skubbe lidt til dem.”

– Hvem håber du på at støde ind i til Oscar-festen?

”Jeg mødte Kate Winslet til Golden Globes i januar, hvor jeg også mødte Tilda Swinton og Jodie Foster. Det er store ikoner for mig, men jeg har mange. Også Fernanda Torres, Demi Moore, Cate Blanchett og så selvfølgelig Meryl Streep – hende har jeg hilst på engang, men jeg ved ikke, om hun kommer til Oscar-festen.”

”I stedet for et kort møde på rød løber kunne jeg dog godt tænke mig at have en damemiddag med dem og spørge om en masse ting. Jeg er ikke så optaget af det med stjerner og fame, men de her mennesker har gjort et uudsletteligt indtryk på mig via deres filmarbejde.”

Trailer: Pigen med nålen

Kommentarer

Pigen med nålen i #97

Med et stort essay i Ekko #97 var Ekko tidligt ude med en analyse af Pigen med nålen.

Essayet er skrevet af Merete Hellerøe og har fokus på aborttemaet.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Bestil magasinet her og få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko