Tendens
10. dec. 2012 | 10:00

Twilight-succes starter ny franchise-bølge

Foto | Kimberly French
Edward Cullen og Bella Swans kærlighedshistorie er nået til sidste kapitel, men Twilight-franchisen har sat sine tydelige spor i Hollywood.

Twilight-sagaen har haft så godt fat i det kvindelige publikum, at en ny bølge af hunkøns-franchises er undervejs.

Af Caroline Thing B. Lundsteen

Filmserier som Star Wars, Transformers og American Pie er alle blevet kæmpesucceser, fordi de har formået at få verdens drenge(røve) til at stimle sammen om billetlugerne.

Faktisk har de fleste såkaldte franchises – siden fænomenet opstod i 70’erne – primært henvendt sig til en mandlig fanskare, mens det traditionelt har været sværere at få kvinderne til fadet.

Men så kom
Twilight-sagaen …

Vampyrromantikken i filmserien om Edward og Bella har med fem film toppet box office-listerne gang på gang. På få uger har den sidste film i serien, den biografaktuelle Breaking Dawn del 2, omsat for 700 millioner dollars på verdensplan, og i USA har den samlede Twilight-serie solgt for et beløb, der slår giganter som Pirates of the Caribbean og Ringenes herre.

Stærke unge kvinder
Twilights succes har afsløret en ny, købestærk målgruppe, og den slags gør naturligvis indtryk på et økonomisk trængt Hollywood.

Blandt næste års store biografpremierer finder man derfor også indtil flere film, der har til formål at overtage stafetten fra Twilight og appellere til et kvindeligt publikum.

I Warm Bodies forelsker en zombie sig i sit sidste måltids efterladte kæreste. I The Host knytter en besat pige et venskabeligt bånd med sin sjæleparasit, og i The Mortal Instruments bliver en teenagepige dæmonjæger i forsøget på at opspore sin forsvundne mor.

De tre film er storfilm, der bygger på romanforlæg inden for sci-fi, horror og adventure-genren. De har samtidig alle en ung, stærk kvinde blandt hovedkaraktererne.

Det samme gælder i øvrigt for
The Hunger Games, der med en sej Jennifer Lawrence i hovedrollen blev en stor succes i år, og som fortsætter de kommende år. Slægtskabet med Twilight er tydeligt.

Billig målgruppe
Hvorfor de yngre piger er en så attraktiv målgruppe, kan man få et indtryk af ved at kigge i de amerikanske Gallup-undersøgelser. De viser, at 49 procent af teenagedrengene dagligt spiller computerspil, hvorimod det samme kun gælder 24 procent af pigerne.

Til gengæld læser 40 procent af pigerne bøger for at blive underholdt, hvilket kun gælder for 26 procent af drengene.

Hollywood har langt bedre erfaringer med at forvandle bøger end computerspil til blockbusters, og samtidig er det som regel langt billigere at producere film til læseheste end til computerspilnørder, som forventer et højere teknisk niveau og tempo.

Transformers-filmene havde eksempelvis et budget på mellem 150 og 200 millioner dollars per film, mens Twilights-filmene lå mellem 40 og 120 millioner dollars – og altså har genereret et noget større overskud til filmproducenterne.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko