Nyhed
18. maj 2009 | 12:47

Udenlandske kritikere hader Antichrist

Lars von Trier får drøje hug af de udenlandske anmeldere, mens de danske anmeldere er overvejende positive.
Af Jesper Bo Petersen

”Lars von Trier slipper en stor fed art film-vind med Antichrist.”

Sådan skriver Todd McCarthy fra det amerikanske brancheblad Variety om Lars von Triers nye film.

Filmen blev i går vist for den internationale presse ved filmfestivalen i Cannes, hvor den kandiderer til Den Gyldne Palme. Modtagelsen var blandet, og rulleteksterne blev akkompagneret af både buh-råb og klapsalver.

Indtil videre er de udenlandske reaktioner på Triers horror-film, hvor et par søger ud i skoven for at bearbejde en personlig sorg, ikke positive.

Tortur-porno

Varietys anmelder noterer sig ironisk, at filmen indeholder scener, som ”Hollywoods førende torturporno-eksperter vil ærgre sig over, at de ikke fandt på først”.

På samme vis føler filmmagasinet Screens anmelder, Jonathan Romney, sig stødt af den voldsomme film og kalder den for ”højprofileret tortur-porno”.

”Man kan ikke andet end undre sig over, at en så sofistikeret instruktør føler det nødvendigt at udsætte sit publikum for så primitiv en omgang,” skriver Screens anmelder og fortsætter:

”Efter en kort og sær epilog kommer man ud af biografen uden at have lært ret meget andet end, at det er en god ide at gemme værktøjskassen langt væk inden et skænderi med kæresten.”

Gået op i limningen?  
Peter Brunette fra The Hollywood Reporter roser i sin anmeldelse filmen for dens overdådige billedside, men konstaterer samtidig:

”Alle ideerne er så extravagante og feberagtige i deres udtryk, at man frygter, at von Trier, der altid arbejder på kanten, omsider er gået op i limningen.”

I Screens Cannes-panel får Antichrist blot et gennemsnit på 1,6 ud af 4 og er dermed den næstdårligst anmeldte film i hovedkonkurrencen, kun undergået af den filippinske Kinatay

I panelet giver syv ud af ti aviser/tidsskrifter filmen en enkelt stjerne, som betyder ”dårlig”: Screen International, italienske L'Unita, franske Positif, tyske Der Tagesspiegel, The Australian, sydkoreanske Cine21 og amerikanske LA Weekly. 

Kunstens indvolde  
Blandt de danske anmeldere er stemningen mere positiv. I det danske stjernebarometer  får filmen et gennemsnit på 3,6. 

Politikens Kim Skotte kvitterer endda med maksimale seksstjerner i sin anmeldelse af filmen.

”Man har set mange gode film på årets Cannes-festival, men Antichrist er den første, der har sprængt alle rammer for god smag og virkelig suget til sig af kunstens indvolde i en grad, så man får lyst til at spytte dem ud igen,” skriver Politikens Kim Skotte.

Mindst syv lag
Rystet og begejstret er også Informations Christian Monggaard.

"Antichrist er bestemt ikke en film for alle - slet ikke dem med svage nerver eller svag mave - men den giver et unikt og sjældent indblik i en kunstners turbulente, kaotiske indre. Det er fascinerende, men ikke spor rart og til tider både grimt og brutalt," skriver Monggaard i sin anmeldelse af filmen.

Bo Green Jensen fra Weekendavisen er også positiv.

Antichrist skal ses flere gange, og filmen er mange ting på én gang. Som romantisk horror story er den vild, hysterisk, betagende smuk og grænseoverskridende udpenslet i sine få, men effektfulde chokscener. Som en fabel om kønnenes forhold har den mindst syv lag og tre dobbelte bunde,” mener Bo Green Jensen. 

Personlig film
Ekkos egen anmelder, Claus Christensen, blev ikke på samme måde fanget af Triers grænseoverskridende film.

”Filmen blev skabt, mens Trier var helt nede i kulkælderen, og Antichrist er blevet en meget personlig film. Den er blevet til ved en kraftanstrengelse, hvilket giver den en særlig intensitet,” mener Ekkos anmelder og tilføjer et stort men.

”Problemet med Antichrist er, at den ikke engagerer som fortælling. Den er meget eksplicit, og derfor er Antichrist heller ikke så uhyggelig, som den gerne vil være. Eller gribende.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko