Verhoeven og Almodóvar er Oscar-kandidater
Den fulde liste med de 85 film, der skal konkurrere om Oscar-statuetten for bedste ikke-engelsksprogede film, er netop blevet offentliggjort.
Mange lande har på forhånd udnævnt deres kandidater. Derfor ved vi allerede, at Danmark sender Martin Zandvliets Under sandet og tyskerne komedien Toni Erdmann.
Men med den opdaterede og endelige liste blander flere interessante og velkendte navne sig i kampen om Oscar-hæderen til februar i 2017.
Frankrig har valgt Elle, der er instrueret af den hollandske veteran Paul Verhoeven. Instruktøren gjorde comeback på Cannes-festivalen i foråret med sin franske film, og kritikerne har taget godt imod den.
Interessant er det også, at Pedro Almodóvars Julieta er Spaniens bud på en vinder. Den spanske instruktør vandt i 2003 en Oscar for bedste manuskript for Tal til hende.
Den biografaktuelle flygtningedokumentar Havet brænder, der vandt i Guldbjørnen i Berlin i starten af året, er Italiens Oscar-film.
Asghar Farhadi også i spil
Som danskere håber vi naturligvis på, at Under sandet klarer sig videre og bliver blandt de fem endelige nominerede. Det klarede Tobias Lindholm med Krigen sidste år.
I første omgang skal Oscar-komitéen skære feltet ned til ni film i løbet af december, før de fem nominerede offentliggøres den 24. januar 2017.
De 85 film, der nu er oplistet, er ny rekord. Hidtil var de 83 film, der blev nomineret i 2014, det højeste antal udenlandske film indsendt til Oscar-prisen, der sidste år gik til ungarske László Nemes’ uafrystelige Sauls søn.
Desværre nævnes Martin Zandvliets krigsdrama ikke blandt favoritterne i udenlandske medier.
Det gør til gengæld tyske Toni Erdmann af Maren Ade, der også blev storrost på årets Cannes-festival og kaldt den moralske Guldpalmevinder af vor egen chefredaktør.
Foruden de nævnte Elle og Julieta ser det også lovende ud for chilenske Neruda og den iranske The Salesman af altid interessante Asghar Farhadi, som vandt en Oscar i 2012 for Nader og Simin – en separation.
Canada sender stortalentet Xavier Dolans It’s Only the End of the World, der både blev rost og lagt for had i Cannes, mens Polen har valgt Afterimage af netop afdøde Andrzej Wajda.
Selve Oscar-uddelingen løber af stablen i Los Angeles den 26. februar 2017.
Indstillet til Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film
Albanien: Chromium (Bujar Alimani)
Algeriet: The Well (Lotfi Bouchouchi)
Argentina: The Distinguished Citizen (Mariano Cohn, Gastón Duprat)
Australien: Tanna (Bentley Dean, Martin Butler)
Bangladesh: The Unnamed (Tauquir Ahmed)
Belgien: The Ardennes (Robin Pront)
Bolivia: Sealed Cargo (Julia Vargas Weise)
Bosnien Herzegovina: Death in Sarajevo (Danis Tanovic)
Brasilien: Little Secret (David Schurmann)
Bulgarien: Losers (Ivaylo Hristov)
Cambodia: Before the Fall (Ian White)
Canada: It’s Only the End of the World (Xavier Dolan)
Chile: Neruda (Pablo Larraín)
Colombia: Alias Maria (José Luis Rugeles)
Costa Rica: About Us (Hernán Jiménez)
Cuba: The Companion (Pavel Giroud)
Danmark: Under sandet (Martin Zandvliet)
Dominikanske Republik: Sugar Fields (Fernando Báez)
Ecuador: Such Is Life in the Tropics (Sebastián Cordero)
Egypten: Clash (Mohamed Diab)
Estland: Mother (Kadri Kõusaar)
Fillipinerne: Ma’ Rosa (Brillante Ma Mendoza)
Finland: The Happiest Day in the Life of Olli Mäki (Juho Kuosmanen)
Frankrig: Elle (Paul Verhoeven)
Georgien: House of Others (Rusudan Glurjidze)
Grækenland: Chevalier (Athina Rachel Tsangari)
Holland: Tonio (Paula van der Oest)
Hong Kong: Port of Call (Philip Yung)
Indien: Interrogation (Vetri Maaran)
Indonesien: Letters from Prague (Angga Dwimas Sasongko)
Iran: The Salesman (Asghar Farhadi)
Irak: El Clásico (Halkawt Mustafa)
Island: Sparrows (Rúnar Rúnarsson)
Israel: Sand Storm (Elite Zexer)
Italien: Havet brænder (Gianfranco Rosi)
Japan: Nagasaki: Memories of My Son (Yoji Yamada)
Jordan: 3000 Nights (Mai Masri)
Kazakhstan: Amanat (Satybaldy Narymbetov)
Kina: Xuan Zang (Huo Jianqi)
Kosovo: Home Sweet Home (Faton Bajraktari)
Kroatien: On the Other Side (Zrinko Ogresta)
Kyrgyzstan: A Father’s Will (Bakyt Mukul, Dastan Zhapar Uulu)
Letland: Dawn (Laila Pakalnina)
Libanon: Very Big Shot (Mir-Jean Bou Chaaya)
Litauen: Seneca’s Day (Kristijonas Vildziunas)
Luxembourg: Voices from Chernobyl (Pol Cruchten)
Makedonien: The Liberation of Skopje (Rade Šerbedžija, Danilo Šerbedžija)
Malaysia: Beautiful Pain (Tunku Mona Riza)
Mexico: Desierto (Jonás Cuarón)
Montenegro: The Black Pin (Ivan Marinović)
Marokko: A Mile in My Shoes (Said Khallaf)
Nepal: The Black Hen (Min Bahadur Bham)
New Zealand: A Flickering Truth (Pietra Brettkelly)
Norge: The King’s Choice (Erik Poppe)
Pakistan: Mah-e-Mir (Anjum Shahzad)
Palestina: The Idol (Hany Abu-Assad)
Panama: Salsipuedes (Ricardo Aguilar Navarro, Manolito Rodríguez)
Peru: Videophilia (and Other Viral Syndromes) (Juan Daniel F. Molero)
Polen: Afterimage (Andrzej Wajda)
Portugal: Letters from War (Ivo M. Ferreira)
Rumænien: Sieranevada (Cristi Puiu)
Rusland: Paradise (Andrei Konchalovsky)
Saudi Arabien: Barakah Meets Barakah (Mahmoud Sabbagh)
Serbien: Train Driver’s Diary (Milos Radovic)
Singapore: Apprentice (Boo Junfeng)
Slovakiet: Eva Nová (Marko Skop)
Slovenien: Houston, We Have a Problem! (Žiga Virc)
Sydkorea: The Age of Shadows (Kim Jee-woon)
Spanien: Julieta (Pedro Almodóvar)
Sverige: En mand der hedder Ove (Hannes Holm)
Schwiez: My Life as a Zucchini (Claude Barras)
Sydafrika: Call Me Thief (Daryne Joshua)
Taiwan: Hang in There, Kids! (Laha Mebow)
Thailand: Karma (Kanittha Kwunyoo)
Tjekkiet: Lost in Munich (Petr Zelenka)
Tyrkiet: Cold of Kalandar (Mustafa Kara)
Tyskland: Toni Erdmann (Maren Ade)
Ukraine: Ukrainian Sheriffs (Roman Bondarchuk)
Ungarn: Kills on Wheels (Attila Till)
United Kingdom: Under the Shadow (Babak Anvari)
Uruguay: Breadcrumbs (Manane Rodríguez)
Venezuela: From Afar (Lorenzo Vigas)
Vietnam: Yellow Flowers on the Green Grass (Victor Vu)
Yemen: I Am Nojoom, Age 10 and Divorced (Khadija Al-Salami)
Østrig: Stefan Zweig: Farewell to Europe (Maria Schrader)
Kommentarer