Nyhed
06. aug. 2012 | 11:30

Vertigo kåret til verdens bedste

Foto | Robert Burks
James Stewart og Kim Noval i Vertigo

Over 800 kritikere fra hele verden har i filmtidsskriftet Sight & Sound valgt Hitchcocks overjordisk smukke Vertigo som det største værk i filmhistorien.

Af Claus Christensen

I et halvt århundrede har Citizen Kane fra 1941 haft ikonisk status som verdens bedste film.

Filmen har således siden 1962 vundet samtlige kritikerafstemninger i det ansete britiske filmtidsskrift Sight & Sound, men i den nye afstemning, som netop er offentliggjort i tidsskriftets august-nummer, er Orson Welles’ debutfilm sendt ned på andenpladsen.

Filmen, der bryder fem årtiers enevælde, er Alfred Hitchcocks Vertigo fra 1958 med James Stewart og Kim Novak i hovedrollerne.

Ozus japanske Tokoy Story (1953) og Renoirs franske Spillets regler (1939) indtager henholdsvis tredje- og fjerdepladsen.

På femtepladsen ligger Murnaus tyske Sunrise (1927), og blandt de ti bedste er der – måske som følge af den interesse, Oscar-vinderen The Artist har skabt for stumfilm – yderligere to film uden lyd: Vertovs russiske Manden med kameraet (1929) og vor egen Carl Th. Dreyers Jeanne d’Arcs lidelse og død (1927).

De øvrige film på top ti er Kubricks sci-fi-epos Rumrejsen år 2001 (1968), John Fords western Forfølgeren (1956) og Fellinis metafilm (1963).

Et overset mesterværk
Vertigo blev hverken en publikums- eller kritikersucces, da den havde premiere i 1958.

Hitchcock fortæller historien om en mand, der forsøger at omskabe en kvinde i billedet af sin afdøde elskede – som måske aldrig har eksisteret! Det er en mystisk, drømmeagtig film sammenlignet med Hitchcocks mere ligefremme thrillers, og kritikerne havde dengang ikke blik for dens kvaliteter.

Efter premieren blev filmen trukket ud af distribution, fordi Hitchcock ville bruge den – og fire af sine andre film – som en slags pensionsopsparing.

Men han gjorde aldrig brug af opsparingen, og efter at have ligget og samlet støv på en hylde i over tyve år fik Vertigo verdensomspændende repremiere efter instruktørens død i 1980.

Her blev den modtaget som en mindre åbenbaring, et overset mesterværk, og siden har dens omdømme været stigende. Ved den forrige afstemning i Sight & Sound for ti år siden, var den blot fem stemmer fra at slå Citizen Kane.

Konservative kritikere
846 eksperter over hele verden har deltaget i Sight & Sounds velrenommerede afstemning. Tidsskriftet har offentliggjort en liste med de 50 film, som har fået flest stemmer, og listen viser, at filmkritikere er konservative.

Gennemsnitsåret for listens film er 1946, og den yngste film er ti år gammel, nemlig David Lynch’ Mulholland Drive.

Man kan også undre sig over, at franske Jean-Luc Godard har fire film på listen (Åndeløs, Le Mépris, Pierrot le fou og Historie(s) du cinéma), mens mesterinstruktører som Terrence Malick, Michael Haneke, Roman Polanski, Pedro Almodóvar, John Cassavetes og Woody Allen bliver forbigået.

Trier glimrer ved sit fravær
Ud over Jeanne d’Arcs lidelse og død har Dreyer to film blandt de 50 bedste (Ordet og Gertrud), mens Lars von Triers glimrer ved sit fravær på trods af mesterværker som Breaking the Waves og Dogville.

Heller ikke den mest indflydelsesrige film i nyere tid, Tarantinos Pulp Fiction, er på listen. Nyere, kontroversielle film, der deler kritikerne, har åbenbart svært ved at samle stemmer nok.

Til gengæld har nylig afdøde Chris Markers originale still-billedfilm La Jetée (1962), som Ekko udgiver på dvd med det kommende nummer, lige netop presset sig ind på en 50. plads – til deling med Chaplins Byens lys og Mizoguchis En bleg og mystisk månes fortælling efter regnen.     

Sight & Sound har også bedt 358 instruktører om at vælge deres yndlingsfilm, og de har stemt Tokyo Story ind på førstepladsen efterfulgt af Rumrejsen år 2001 og Citizen Kane på en delt andenplads. Vertigo må her nøjes med en syvendeplads, som deles med Coppolas The Godfather.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko