Interview
03. dec. 2013 | 17:45

YouSee: Vi vil ikke hæve priserne

Foto | Urik Jantzen
”Vi kæmper med, at andre platforme udbyder premierefilm til 39 kroner, og med vores pris på 49 kroner prøver vi faktisk at holde prisen oppe,” siger Ulf Lund fra TDC, der står bag YouSee.

Den største danske Video on Demand-udbyder tror ikke på, at højere priser for Video on Demand er vejen frem. Men de varsler nu større satsning på leje og køb over nettet frem for abonnement.

Af Jacob Ludvigsen

Sæt prisen på filmene op – forbrugerne vil gerne betale for det!

Sådan lyder budskabet fra producenterne Michael Obel og Ronnie Fridthjof til Video on Demand-udbyderne, efter at en rapport fra Det Danske Filminstitut har sat gang i diskussionen om, hvilke indtjeningsmuligheder der ligger for filmbranchen på det digitale marked.

I dag koster det 40-50 kroner at leje nye film fra tjenester som YouSee, ViaPlay og iTunes. Efter få måneder bliver prisen sat ned til 20-30 kroner. Men det er både for lidt og for fastlåst, mener producenterne.

Hård prisdyst
De skal dog ikke regne med, at den største danske Video on Demand-udbyder, YouSee, går med til at sætte priserne op lige med det samme.

”Der er ikke noget, vi hellere vil, end at få flere til at leje filmene og at få dem til at betale mere. Det får både vi og producenterne glæde af. Men vi kæmper med, at andre platforme udbyder premierefilm til 39 kroner, og med vores pris på 49 kroner prøver vi faktisk at holde prisen oppe,” siger Ulf Lund, der er øverste ansvarlig for alt indhold i TDC-koncernen.

”Vi er bange for, at hvis man presser priserne højere op, vil folk kun bruge de abonnementsbaserede tjenester, hvor indtjeningen på hver enkelt film er meget lavere,” fortsætter han.

Vil have flere til at leje
YouSee udbyder en abonnementstjeneste, hvor man for 99 kroner om måneden har fri adgang til et stort antal film (SVOD). Samtidig tilbyder YouSee såkaldt Transaction Video on Demand (TVOD), hvor man betaler et beløb for at leje hver enkelt film.

Og Ulf Lund erkender, at YouSee hidtil ikke har gjort nok for at få TVOD-området til at blomstre.

”Det seneste halvandet års tid har alle fokuseret på SVOD, os selv inklusive. TVOD har været lidt glemt, men det står højt på vores agenda at skabe vækst på det marked. Hvis SVOD tager det hele, så kommer der ikke penge tilbage i dansk films lommer,” siger han.

”Men hvis TVOD skal have vækst, så tror jeg ikke, vejen er at hæve stykprisen, men at få flere til at leje.”

På vej med mulighed for køb
– Men hvorfor skal alle film koste det samme? Kunne en populær film ikke have en højere pris end en smal film, hvis forbrugeren vil betale for det?

”I den bedste af alle verdener prissatte vi alle film individuelt, men nøglen er, at flere skal bruge tjenesten, og det kræver, at det er gennemskueligt og enkelt. Så hvis prisen skal hæves, skal man tilbyde noget ekstra, for eksempel at filmen kommer hurtigere ud. Vi vil gerne være med til at afprøve, om vi kan sætte en højere pris på en bred, populær film, hvis den kommer hurtigere på VoD end i dag.”

– iTunes giver både mulighed for at leje film i to døgn og at downloade til eje for 169 kr. Hvorfor udbyder I ikke noget lignende, som jo giver helt andre indtægtsmuligheder?

”Vi forventer faktisk at lancere den mulighed på et tidspunkt. Det ligger i vores 2014-strategi, som vi er i gang med at rulle ud.”

– Ronnie Fridthjof lufter en mistanke om, at I er mere interesseret i, at folk bruger jeres bredbånd til at streame en masse film, end i at få en høj pris på de enkelte film. Hvad siger du til det?

”Sådan tænker vi ikke. Vores mål er at få så stor omsætning som muligt, og hvis vi troede, det ville kunne betale sig at sætte priserne op, ville vi gøre det.”

Begyndt at sende store checks
– Producenterne er ikke imponerede over de indtægter, de får fra tjenester som jeres. Hvor mange lejer egentlig en populær dansk film som for eksempel Den skaldede frisør, der lige nu koster nitten kroner at leje hos jer?

”Det vil være at give vores konkurrenter lidt for stor indsigt at sige det helt præcist. Men vi er de største herhjemme og begynder da at sende checks ud, som kan mærkes hos produktionsselskaberne. Men vi tror, vi kan nå markant højere op.”

– Men er det i millionklassen allerede i dag?

”Det kommer helt an på den enkelte film, men det kan det være.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko