Nyhed
22. juli 2023 | 00:37

Beskærer fiktionsproduktion med 80 procent

Foto: Zentropa

Mikael Persbrandt råber som Helmer Jr. forbitret om ”danskjävlar!” i Riget Exodus, men Viaplays abonnenter ville hellere se sport og amerikanske serier om brandmænd og politifolk.

Fra ambitionen om at være Nordens Netflix vil Viaplay fokusere på sport, reality-tv og indkøbt international underholdning. ”Det er total nedtur for lokal streaming i Norden,” siger medieanalytiker.

Af Claus Christensen

Den danske filmbranche har i ugevis holdt vejret. Man har frygtet, at de varslede besparelser for streamingtjenesten Viaplay ville gå ud over dansk fiktion.

Desværre var frygten ikke ubegrundet.

Viaplay Group har et underskud på mindst 550 millioner danske kroner, og i torsdags annoncerede administrerende direktør Jørgen Madsen Lindemann, at selskabet i 2024 kun forventer at producere ti serier eller film i Norden i 2024.

Det er en nedskæring på 80 procent, hvis man sammenligner med 2021, hvor selskabet producerede 50 serier og film.

”Det er meget drastisk, også selv om vi godt vidste, at krisen i Viaplay var dyb. Siden tjenesten for et år siden meddelte, at en stor spareplan var på vej, er det bare blevet værre og værre, og nu er det virkelig alvorligt,” siger Jørgen Ramskov, der er direktør i Producentforeningen.

”Vi kan måske regne med to-tre danske Viaplay-serier om året, hvis vi er heldige. Fra at være en meget stor kunde på det danske marked bliver Viaplay en meget lille.”

Konsekvensen bliver manglende ordrer til filmbranchen og dermed mindre beskæftigelse.

”Vi håber selvfølgelig, at andre tjenester kan suge noget af efterspørgslen op. Der er nu skabt ro med medieforliget og kulturbidraget. Efter konflikten om rettighedsbetaling til kunstnerne er der nu også en større realisme i forhold til, hvad markedet kan bære. Det gør, at vi kan håbe på, at tjenester som Disney, Amazon og måske SkyShowtime kan samle nogle af de mistede ordrer op,” siger Jørgen Ramskov.

”Men på den korte bane – altså de næste to-tre år – er der et gigantisk hul. Viaplay var en af de tre største private investorer i serier i Danmark.”

Sporten vinder
Ifølge det amerikanske brancheblad Variety bruger Viaplay årligt ni milliarder kroner på indhold, og tjenesten har til dato produceret mere end 300 film og serier.

Men fremover skal Viaplay drives som et kommercielt selskab, der producerer det, som kunderne set mest af: sport og reality-tv.

Fiktion har tilsyneladende ikke for alvor slået an hos Viaplays abonnenter.

I 2022 brugte Viaplay 29 procent af sine samlede udgifter til indhold på egenproduceret fiktion, men det optog kun otte procent af abonnenternes minutforbrug, oplyser Jørgen Madsen Lindemann ifølge Mediawatch.

Koncernen brugte ni procent af udgifterne på reality-tv, dokumentar og underholdning – såkaldt non-fiktion – men det udgjorde til gengæld hele tolv procent af minutforbruget.

Derfor skæres fiktionsproduktionen i 2024 ned til seksten producent af indholdsudgifterne, non-fiktion får tolv procent, og de resterende 72 procent går til sport, film og serier, som Viaplay indkøber fra udlandet.

”Tallene viser, at Viaplays investering i dramaproduktion er stor, mens seningen er relativt lille. Og det er måske ikke så mærkeligt, når Viaplay har brandet sig enormt meget på sport. Når man går ind på Viaplay, så ser man sport. Man ser ikke Riget Exodus – det ser man på DR,” siger Jørgen Ramskov.

Han regner med, at danske selskaber får en lille kompensation med Viaplays plan om at producere mere reality-tv og underholdning. Men ellers er der ikke noget at glæde sig over.

”Vi venter spændt på at få mere præcist at vide, hvad der kommer til at ske, men det bliver ikke rart.”

Amerikanske serier i top
Medieanalytiker og Ekko-blogger Claus Bülow Christensen er overrasket over, at Viaplay vælger at lægge tallene så åbent frem.

”Jeg har ikke før set en stor streamingtjeneste så åbent fortælle, hvilket afkast deres investeringer har givet. Men det er nok et udtryk for, at Viaplay-ledelsen gerne vil have det hurtigt overstået og dæmme op for alt for mange spekulationer,” siger Claus Bülow Christensen.

Han nævner, at Netflix også sidder og vurderer minuttal for sening ud i forhold til, hvad serierne og filmene har kostet. Men de offentliggør bare ikke resultatet, heller ikke til deres producenter.

”Det, der har været Viaplays kerneværdier – sport og reality-tv – er stadigvæk det, der fungerer bedst. Alle de ambitioner og forsøg, som den tidligere direktør Anders Jensen har haft, er mislykkedes – den internationale udrulning og ikke mindst dramaproduktionen.”

Trods satsningen på egenproduceret fiktion tegner sport og indkøbte serier og film for 80 procent af seningen.

”Det er næsten at gøre grin med deres danske serier, at Viaplay oplyser, at det mest sete fiktion er to amerikanske tv-serier om henholdsvis brandmænd og politifolk – Chicago Fire og Chicago P.D. – når Viaplay har brugt så meget velment krudt på for eksempel Riget Exodus. Det er faktisk sørgeligt.”

”Og Viaplay har i mange år været forbundet med sport, og det er i sig selv en god position at have på streamingmarkedet, hvor sport spiller en voksende rolle. Analyser i flere lande har også vist, at den primære motivation for at have tv og streaming for hele 30 procent af seerne er adgangen til sport. De ser også andet, men sport er det vigtigste.”

En lang næse
Den ambitiøse vækstplan er kort sagt slået fejl.

”Viaplay har haft en smuk ambition om at være en Nordisk Netflix. Man har villet definere nordisk streaming med masser af nordiske serier sammen med sport og reality-shows af høj kvalitet,” siger Claus Bülow Christensen.

”Hvis man havde fokuseret alene på Norden, kunne det formentlig være gået. Men eftersom Viaplay samtidig har villet ud på nogle svære markeder som det britiske og amerikanske, er det gået galt. Man kan undre sig over, at der ikke har været analyser og folk, som har advaret mod den dristige satsning.”

Medieanalytikeren frygter, at der har været mange danske projekter i udvikling hos Viaplay, men som nu vil blive lukket ned.

”Viaplays tidligere udmeldinger om ambitiøse satsninger på fiktion – eksempel 24 spillefilm om året – har nok fået mange i branchen til at gnide sig i hænderne. Der har sikkert været et utal af møder, og der er pitchet spændende projekter, som folk har brugt megen tid på at udvikle. Det udviklingssegment får nu en lang næse, og det kan føre til fyringer i danske produktionsselskaber.”

Til salg?
Claus Bülow Christensen mener ikke, at Danmark er så attraktivt et land at producere i for tiden, fordi den danske krone står stærkt, og fordi vi i modsætning til Sverige og Norge ikke har produktionsrabatter herhjemme. Desuden skal der fortsat ventes en rum tid på udmøntningen af det særlige danske kulturbidrag,

”Man kan frygte, at Danmark bliver helt nedprioriteret af et svenskejet selskab som Viaplay. Den her situation er generelt total nedtur for lokal streaming i Norden og Danmark i særdeleshed,” siger medieanalytikeren.

Under fremlæggelsen af kvartalsregnskabet i torsdags sagde direktør Jørgen Madsen Lindemann, at alle muligheder er på bordet – også et salg. Den franske mediekoncern Canal+ – som er medejer af det danske serieselskab SAM Productions – har netop købt en aktiepost på tolv procent i den svenske mediekoncern.

”Ud over sine store fejlsatsninger rammes Viaplay også økonomisk af stigende priser for sportsrettigheder og et vigende annoncemarked. Sammen med de andre fortrædeligheder er det den perfekte storm,” siger Claus Bülow Christensen.

”Hvis Viaplay mister rettigheder til store sportsrettigheder som Superligaen og Champions League, er det svært at se Viaplays relevans som den unikke nordiske streamingtjeneste, der har meget indhold til også sportsentusiasterne.”

”Bliver Viaplay nødt til at lade sig sælge, kunne Prime Video, der også satser på sport og reality-tv, være en køber. En anden mulighed er et større nordisk teleselskab.”

Trailer: Riget Exodus

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko