Viaplays dramaserier er i fare
Det var en overraskende nyhed, som Mediawatch bragte i torsdags.
Mediet erfarer, at 40-60 medarbejdere i den danske afdeling af den svenske streamingtjeneste Viaplay står til at blive afskediget i nærmeste fremtid.
Ganske vist varslede Viaplay Group allerede i oktober sidste år store besparelser for 2023. Mediekoncernen skulle reducere omkostninger med én milliard svenske kroner ud af en omsætning på 12,7 milliarder svenske kroner.
Ikke desto mindre kommer omfanget af besparelsen som noget et chok. Et sted mellem en tredjedel og halvdelen af medarbejderne i den danske afdeling opsiges, hvis Mediawatch’ oplysninger er korrekte.
”Vi skal træffe beslutninger om ændringer i roller og ansvar på tværs af mange dele af Viaplay-koncernen,” skriver Viaplay i en mail til Ekko og fortsætter:
”Hver leder gennemgår deres respektive organisation, men da dette er et løbende arbejde, kan vi ikke give yderligere detaljer på nuværende tidspunkt.”
Viaplay henviser i sit svar til den nye driftsmodel, som blev meldt ud den 28. juni, hvor Anders Jensen, der siden 2018 har været administrerende direktør for koncernen, samtidig fratrådte. Her taler man om ”forbedret driftseffektivitet” og ”markedsrelevante produktionstilbud”.
Viaplay er kendt for sportsprogrammer med Champions League, Formel 1 og Superligaen. Men også reality-shows og livsstilsprogrammer som Paradise Hotel, Robinson Ekspeditionen, Masterchef og Til middag hos.
Men Viaplay har også en stærk profil inden for dramaserier.
Tjenesten markerer sig med prestigefyldte serier som Drømmeren – Karen Blixen bliver til og Lars von Triers Riget Exodus, men også med satsninger på unge talenter som Jonas Risvigs Drenge og Nils Holst-Jensens Håber du kom godt hjem.
Overlevelseskamp
Viaplay har været den streamingtjeneste, der har advaret kraftigst mod det såkaldte kulturbidrag, som er en del af den nye medieaftale i Folketinget.
Aftalen pålægger streamingtjenester at betale minimum to procent af sin omsætning i Danmark. Pengene skal gå til produktion af nye danske serier og spillefilm.
”Enhver krone, som betales i streamingskat, vil betyde en krone mindre for os at investere i mangfoldigt, højt kvalitetsindhold som det, danske publikum elsker – og det vil øge omkostningerne markant for vores planlagte projekter,” sagde Filippa Wallenstam, kommerciel chef hos Viaplay Group i Norden, til Mediawatch den 21. juni.
Jørgen Ramskov, direktør i Producentforeningen, mener dog ikke, at kulturbidraget er en af årsagerne til de voldsomme nedskæringer, som Viaplay barsler med.
”Jeg anerkender, at Viaplay er modstander af kulturbidraget ligesom de fleste andre streamingtjenester. Jeg anerkender også, at Viaplay er den, der har været mest højlydt imod det,” siger Jørgen Ramskov til Ekko.
”Men i Sverige, som er meget langt fra at tænke på et kulturbidrag, har Viaplay banket deres dramaafdeling allermest i bund. Og nedskæringerne blev meldt ud i oktober måned sidste år på tværs af lande.”
”Det kan sagtens være, at Viaplay uanset de her nedskæringer ville producere mindre i Danmark. Det er bestemt en mulighed, men det ved vi ikke noget om endnu. Vi ved bare, at nedskæringen intet har med kulturbidraget at gøre.”
”Situationen på Viaplay er meget mere alvorlig. Den handler om, at Viaplay ikke kan tjene penge nok, og nu er de ved at finde ud af, hvordan de overlever som streamingtjeneste.”
Noget af en boble
Den 20. juli vil Viaplay Group offentliggøre årsregnskabet, og så forventes det, at koncernen vil fremlægge en detaljeret plan for den nye struktur.
Da Viaplay i april fremlagde regnskabet for første kvartal, kunne man ifølge Mediawatch berette, at den samlede abonnementsbase var vokset med 325.000 og nu i alt talte 7,64 millioner abonnenter.
De nye abonnenter var primært hentet i USA og Canada, hvor streamingtjenesten havde gjort sit indtog sammen med de europæiske lande Holland og Polen.
Men det har været en kostbar udvidelse, og koncernen havde et samlet underskud på 180 millioner danske kroner for kvartalet. Det er næsten en seksdobling i forhold til første kvartal i 2022.
Til gengæld var der ifølge Mediawatch et driftsoverskud i de nordiske lande på 102 millioner danske kroner.
Nu holder filmbranchen vejret. Tjenesten har sammen med TV 2 og Netflix været de tre største private investorer i dansk tv og fiktion.
”Vi er meget opmærksomme på, hvilken strategisk vej Viaplay slår ind på. Vil man prioritere sport, reality-tv og gameshows på bekostning af drama, som er kostbart at producere?” spørger Jørgen Ramskov.
Ifølge Ekkos kilder har Viaplay haft vanskeligt ved at få rentabilitet i visse af deres dramaproduktioner. De store toneangivende serier har angiveligt ikke givet en så stor tilgang af nye abonnenter, som man havde håbet på.
”Man kan på ingen måde undervurdere Viaplays betydning i film- og tv-branchen herhjemme. Derfor er vi meget bekymrede. Hvis Viaplay skærer ned i drama, er det dybt alvorligt,” siger Jørgen Ramskov.
– Har Viaplay været for optimistisk? Har vi alle sammen været for optimistiske og troet, at streamingtjenesternes pengekasse var endeløs?
”Danskerne har i gennemsnit abonnement på 2,7 streamingtjenester. Mange oplever, at det er svært at følge med. Der er en vis form for mætning i markedet. Konkurrencen er steget, og nu er der også Amazon, BritBox, Showtime og måske Apple,” lyder det fra Jørgen Ramskov.
”Samtidig har væksten været drevet af, at det har været gratis at låne penge, men det er det ikke mere. Det er ikke kun Viaplay, som skal spare. Disney skal spare fem milliarder dollars og Warner tre milliarder dollars.”
Direktøren i Producentforeningen vil ikke afvise, at der kan have været tale om en boble, som er ved at briste.
”Viaplay er særligt sårbare for konjunkturerne, fordi man har haft lovligt voldsomme vækstplaner. De ville ind i England og USA og tage livtag med store markeder, og det er været meget dyrt.”
”For to år siden meldte man ud, at man ville producere 24 spillefilm om året i Norden. Vi var mange, der tænkte: ’Hold nu op, det er godt nok ambitiøst.’ Planen blev lavet på et tidspunkt, hvor corona pumpede optimismen op, fordi vi ikke lavede andet end at streame film. Sådan er det ikke længere, og nu har folkene bag strategien også forladt koncernen.”
Det går skidt
Streamingtjenesterne har inden for den seneste tid skiftet strategi.
Hvor det før var det primære succeskriterium, at en serie fungerede internationalt, skal serien nu først og fremmest være en succes på hjemmemarkedet. Hvis den får international opmærksomhed, er det bare et ekstra plus.
Det er godt for et lille land som Danmark, hvor vi har mulighed for at lave fortællinger med en specifik dansk tone. Men det betyder samtidig, at der i højere grad sker en afregning ved kasse 1.
”Vores serier skal nu levere varen i form af nye danske abonnenter. Tjenesterne vil lave en cost-benefit-analyse, og hvis en serie ikke fanger hjemmepublikummet, er det et problem,” siger Jørgen Ramskov.
Den samlede danske film- og tv-branche har en omsætning på syv-otte milliarder kroner, heraf statsstøtte på omkring én milliard kroner. Men lige nu befinder branchen sig i krise, fordi de kommercielle midler er i fare.
”Det går ad helvedet til. Ej, det er et stort ord, men det går skidt, hvis du ringer rundt hos selskaberne, hvor der har været store afskedsrunder. Vi har fået Ukraine-krigen og inflation, som har betydet, at folk kigger på deres betalingsservice for at skære poster væk.”
”Nu har et bredt flertal i Folketinget endelig indgået en medieaftale, der giver klarhed omkring rammevilkårene. Så nu håber vi, at der kommer gang i hjulene igen.”
Opkøb på vej?
Medieanalytiker og -kommentator Claus Bülow Christensen, der blogger for Ekko, er enig med Jørgen Ramskov i, at de forestående nedskæringer hos Viaplay får konsekvenser for den danske tv- og filmbranche.
”Interessen for Viaplay har været stigende i vores brugeranalyser, men koncernen har troet, at man ved at producere mere indhold kunne have vokset mere, end man rent faktisk har gjort. Og et sted i organisationen må der være nogle omkostninger, som er løbet løbsk,” siger Claus Bülow Christensen.
”Viaplay har haft en fin ambition om at definere nordisk streaming. Derfor er det virkelig dramatisk med så store nedskæringer og noget af en begmand til det danske produktionsmiljø. Der bliver slet og ret mindre at lave for danske selskaber i fremtiden,” siger Claus Bülow Christensen.
”Viaplay satser meget på sport, og rettighederne til sportsbegivenheder bliver dyrere og dyrere. Derfor må vi desværre forvente, at nedskæringerne rammer dramaproduktionen, så Viaplay kan have penge til at købe rettighederne til at vise for eksempel Superliga-kampene.”
Kommentatoren spekulerer på, om et amerikansk opkøb af Viaplay kan være forestående.
”Når Viaplay nu er så hårdt presset, kunne en vej frem være at lade sig opkøbe eller fusionere. For eksempel er Prime Video for tiden meget aggressive i deres ekspansionsplaner, og flere steder i Europa opkøber de sportsrettigheder. I Norden har Prime Video satset meget på at producere realityprogrammer.”
”Så Viaplay kunne være et potentielt opkøbsemne, der også ville give Prime en lang række sportsrettigheder til deres nordiske kunder.”
Sport og reality-tv
Modsat Jørgen Ramskov vil Claus Bülow Christensen dog ikke afvise, at kulturbidraget har noget som helst med nedskæringerne at gøre.
”Ret beset ved ingen af os, hvordan Viaplay tænker i dette ulykkelige kriseforløb, og hvordan de disponerer deres nedskæringsplaner. Men vi ved, at flere af Viaplays topchefer har udtalt sig særdeles bekymret om kulturbidraget. Det har de sikkert gjort, fordi de i forvejen har været presset.”
– Men det er vel ikke kulturbidragets to procent, der har forårsaget de her meget voldsomme nedskæringer?
”Nej, Viaplays krise er klart mere dybtstikkende. Men den markant hårde kritik af kulturbidraget giver god mening nu, hvor vi ved, at Viaplay befinder sig i en farlig økonomisk krise.”
”Og den uro, som der har været i Danmark med først kampen om rettighedsbetaling, der førte til et produktionsstop hos Viaplay sidste år, og siden kulturbidraget, som kommer til at koste Viaplay penge, har næppe gjort Danmark til et mere attraktivt land at producere i.”
Claus Bülow Christensen frygter, at nedskæringerne vil gå særligt ud over dramaserierne.
”Viaplay siger i oplægget til den nye driftsmodel, at man vil satse på det, der virker. Sport virker altid. Spændingskurven sæson for sæson er konstant. Det er den ikke for serier. Her kan man sagtens risikere at lave en sæson 2, som er blevet dårligere, og som folk ikke gider se.”
”En anden ting, der virker, er reality-tv og livsstilsprogrammer, som Viaplay jo producerer meget af. Den slags nonscriptet content har et stort publikum, og det er billigt at producere.”
Kommentarer