Top 5
25. mar. 2015 | 13:25

Top 5: Vietnam-film

Foto | Douglas Milsome
Mange husker Stanley Kubricks Full Metal Jacket for den barske sergent Hartman, der piner soldaterne hjemme i USA.

For 50 år siden gik amerikanske tropper i land i Vietnam. Vi markerer begivenheden ved at udnævne de fem bedste spillefilm om den fejlslagne krig.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

I marts 1965 gik de første amerikanske landtropper i land i Vietnam, og netop nu er det 50 år siden, Vietnam-krigen brød ud i lys lue.

Konflikten mellem Nordvietnam og Sydvietnam havde verseret længe, da USA valgte at indtræde militært, og mange forventede, at engagementet ville blive en kort affære.

Men krigen blev som bekendt langt fra ukompliceret for USA. Den amerikanske indsats kulminerede i 1969 med over 500.000 udstationerede soldater. Titusindvis af soldater fra begge sider mistede livet, og endnu flere blev såret.

Krigen smittede af på det amerikanske samfund i form af polarisering og mistillid til systemet. Efterhånden blev krigen tappet for mening og uden mål.

Vietnam-traumet satte sig naturligvis også spor i Hollywood. Vi kårer her de fem bedste Hollywood-film om den mislykkede Vietnam-krig.

 

5. Good Morning Vietnam (1987)

Barry Levinsons Good Morning Vietnam er ikke en lalleglad udgave af Vietnam-krigen, men trods alt mere tilgængelig end de følgende film på denne liste.

Robin Williams brillerer i den altoverskyggende hovedrolle som den hurtigsnakkende radiovært, der vækker de amerikanske tropper med sit primalråb af filmens titel. Efter sigende improviserede Williams mange af sine lange radiomonologer, og rollen indbragte da også den nu afdøde skuespiller en Oscar-nominering.

Good Morning Vietnam adskiller sig fra den gængse Vietnam-film ved at portrættere vietnameserne som rigtige mennesker med rigtige følelser. Et sjældent syn, da Hollywood ofte fokuserede ensidigt på den amerikanske soldats historie.

 

4. Platoon (1986)

Den amerikanske soldats historie er netop kodeordet for Oliver Stones Platoon, den første film i hans Vietnam-trilogi. Som den første Vietnam-veteran nogensinde baserede Stone nemlig filmen på sine egne oplevelser fra krigen.

Med en klar reference til farens rolle i Dommedag nu spiller Martin Sheen den purunge soldat, der kommer direkte fra high school til Vietnams ugæstfrie jungle. Filmen udstiller ærligt de interne og fatale frustrationer imellem de amerikanske soldater eksemplificeret ved Willem Dafoes og Tom Berengers roller.

Oliver Stone arbejdede på manuskriptet i ti år, men Platoon endte med at blive en sand triumf for instruktøren, der både vandt en Oscar for bedste film og bedste instruktør 1987.

 

3. The Deer Hunter (1978)

Mange husker formentlig The Deer Hunter for to ting: scenen, hvor Robert De Niro og Christopher Walken spiller russisk roulette og den ikoniske titelmelodi Cavatina.

Med god grund.

Michael Ciminos Oscar-vindende storværk er en ekstremt stærk udforskning af Vietnam-krigens efterveer. Filmen følger tre venner før, under og efter deres udstationering og udstiller uden omsvøb, hvordan krigen nedbryder dem både fysisk og psykisk.

Filmen er med rette blevet kritiseret for sin lemfældige omgang med de historiske kendsgerninger og stærkt partiske fremstilling, men skal ikke desto mindre anerkendes som den første store film, der turde tage livstag med det amerikanske Vietnam-traume.

 

2. Full Metal Jacket (1987)

Stanley Kubricks bud på en Vietnam-film, Full Metal Jacket, falder overordnet i to dele. Første del foregår udelukkende på en kaserne i USA, hvor de kommende Vietnam-soldater trænes af den modbydelige og nidkære eksercits-instruktør Hartman, mens anden del viser selve opholdet i Vietnam.

Med Kubricks vanlige sans for intellektuel præcision og kynisme stiller han klogt de to dele op mod hinanden. Og paradoksalt nok fremstår opholdet i Vietnam som en ren badeferie i sammenligning med træningen i USA.

Alligevel sidder man tilbage med en klar fornemmelse af krigens meningsløshed. I filmens afslutning viser Kubrick, at der ikke var nogen vindere i Vietnam – kun tabere.

 

1. Dommedag nu (1979)

Lyden fra Huey-helikopternes rotorblade nærmer sig i horisonten. The Doors synger: ”This is the end, my only friend.” Kort efter bades en jungle i napalm og forvandles til et dragende flammehav af eksplosioner.

De første minutter af Francis Ford Coppolas Dommedag nu opsummerer egentlig det hele: meningsløsheden, dynamikken mellem skønhed og rædsel – og æstetiseringen af krigens grusomheder.

En stjernespækket hold bestående af Martin Sheen, Marlon Brando, Dennis Hopper, Robert Duvall og Harrison Ford excellerer alle i det måske ultimative filmiske testamente over Vietnam-krigen.

Historien om tilblivelsen af Dommedag nu er i øvrigt et helt kapitel for sig selv. I dokumentaren Heart of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse kan man se, hvordan optagelserne trak ud i det uendelige, og hvordan Sheen blev alvorligt syg undervejs.

Ikke desto mindre fortjener Dommedag nu ikke blot en topplacering blandt Vietnam-film, men også blandt krigsfilm generelt. Baseret på Joseph Conrads Mørkets hjerte transcenderer filmen den gængse genrefilm og hæver sig til en eksistentialistisk udforskning af menneskesindets yderste afkroge. Dybt fascinerende.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko