Christian Bale: Vildt at filme med Malick
Christian Bale har tømmermænd. Skuespilleren siger det ikke, men hans øjne er mere røde end hvide, og han tømmer to hele danskvand i den halve time, der er afsat til interviewet.
Men danskvanden er nu også så god, som sådan noget kan være på et eksklusivt hotel som Hotel de Rome i Berlins inderste bykerne. Vi sidder her i anledning af Terrence Malicks Knight of Cups, som har biografpremiere 24. marts.
Her vælter en manuskriptforfatter fra den ene fest til den anden og efterlader forliste forhold bag sig som en kødrand af ulykker.
Knight of Cups er i typisk Malick-stil ikke nogen nem film. Den egensindige filmmager, der står bag storværker som Badlands og The Tree of Life, serverer knitrende billeder i Los Angeles-solen det ene øjeblik for så at lade filmen brage derudaf i fester, stoffer og alkohol i næste øjeblik.
Fuldstændigt uforberedt
På mange måder får man nærmest tømmermænd af filmen, fordi den har så stærkt et visuelt lag, men også synes at mangle nærværende replikker.
Christian Bale smiler lidt fjoget under det første spørgsmål, som da også må gentages.
– Hvor mange af denne films replikker har du improviseret frem?
”Dem alle sammen. Jeg mødte fuldstændigt uforberedt op til første prøvedag, og så viste det sig, at vi faktisk skulle til at filme. Alle andre havde et manuskript, og selve filmens idé var, at jeg skulle reagere på det, der skete.”
– Du havde simpelthen ikke en eneste replik?
”Ikke en eneste, mand,” smiler Christian Bale og flår låget af den næste danskvand.
– Men du vidste vel, hvad filmen nogenlunde handlede om?
”Nej, det anede jeg faktisk ikke, og det er derfor, det er så interessant at arbejde med Terrence Malick. Man ved aldrig, hvad man får. Knight of Cups er på mange måder en ekstrem version af The New World fra 2005, som vi lavede sammen. Det eneste, jeg fik, var en beskrivelse af min rolle. Resten var op til mig selv.”
Malick vil have modstand
Christian Bale er stille og roligt blevet varm i stemmen. Han tømmer sin danskvand og ser sig om efter en ny, mens han kører hånden igennem sit lange hår. Man venter på, at han vil sige et eller andet, men der sker ingenting.
– Kan du prøve at forklare, hvad du mener med, at man aldrig ved, hvad man får med Malick?
”Jeg mener, at mange ser Terrence som en kontrollerende auteur, men sådan opfatter jeg ham slet ikke. Han elsker at skubbe sine skuespillere et sted hen, hvor de aldrig har været før. Han har en lad-os-se-hvad-der-sker-tilgang til sine film, og det er befriende at være skuespiller under sådanne forhold.”
– Hvorfor?
”Fordi det er en vild oplevelse. Du bliver ikke instrueret, og du har ingen steder, du skal stå og gå. Terrence laver indie-film som kun få andre. Han hader, hvis skuespillere forsøger at gøre, hvad han siger. Han vil have modstand, og det kan man altid få med mig.”
En horror-historie
Christian Bale læner sig tilbage i den bløde stol. Igen flakker hans blik lidt, uden at man helt ved, hvad han egentlig kigger efter. Så vender han igen hovedet med et smørret grin.
”Se,” siger han. ”Det var ret god modstand lige dér, var det ikke? Nå, hvad vil du vide …?”
– Jeg vil egentlig gerne vide, hvorfor du synes, det var interessant at improvisere en rolle som manuskriptforfatter frem?
”Jeg havde en fornemmelse af, at jeg ville kunne undersøge noget med den her rolle, som sjældent bliver undersøgt ordentligt i film. Mænds forhold til kvinder. Jeg har både en ekskone, masser af engangsknald og en affære med en gift kvinde i Knight of Cups, og det gav min rolle et råderum, som man sjældent får på film.”
– Hvorfor?
”Fordi jeg mener, at vi mangler indhold over alt i verden i dag. Igennem min rolle kan jeg udforske, hvorfor vi mennesker bruger hinanden og konstant vil opleve noget nyt i stedet for at holde fast i hinanden og muligvis fange noget substantielt.”
– Men hvorfor er en manuskriptforfatter i Los Angeles den rigtige rolle til det?
”Det er han, fordi det er en film, vi laver. På den måde modsiger vi både os selv og hele vores industri. Jeg er en manuskriptforfatter uden en eneste replik, der vælter sig igennem facader og overflader, glimmer og glamour. Knight of Cups er på mange måder en horror-historie om Los Angeles, men byen fremstilles alligevel meget smukt.”
Ros og modstand
– Jeg må indrømme, at jeg på intet tidspunkt tænkte over, at filmen skulle være en horrorfilm, da jeg så den. Hvorfor synes du, at den er det?
”Nogen egentlig horrorfilm er den selvfølgelig heller ikke, men den er en film om meningen med tilværelsen, og det bliver på sin vis sværere og sværere ikke at have elementer af horror og frygt med i film om vores nutid.”
– Hvad mener du med det?
”Jeg mener, at verden efterhånden drejer den forkerte vej, og at det eneste, vi mennesker efterhånden kan gribe ud efter, er at gøre noget for hinanden og for os selv, for at alting ikke bliver for slemt.”
– Er det derfor, du er blevet skuespiller? For at gøre noget for dig selv og andre?
”Næh, det er egentlig bare fordi, at det er det eneste, jeg nogensinde har gjort, som jeg har fået ros for. Så enkelt er det simpelthen. Man bliver afhængig af at få ros, og jeg har siden jeg var tretten fået ret meget ros for mit skuespil. Derfor var det lige netop det, jeg skulle lave.”
– Du lyder som modsætningen af Malick, der helst vil have modstand?
”Det er måske derfor, vi passer så godt sammen,” griner Christian Bale og rejser sig med et nik fra interviewet. På vejen ud af lokalet napper han lige en danskvand med sig videre.
Trailer: Knight of Cups
Christian Bale
Født 1974 i Haverfordwest, Wales.
Gennembrud som trettenårig i Steven Spielbergs Solens rige (1987).
Tabte sig til ukendelighed i The Machinist (2004) og lagde sig ekstraordinært ud i Amercian Hustle (2012).
Mest kendt som Batman i Christopher Nolans trilogi om superhelten.
Kommentarer