Odense 2024
01. sep. 2024 | 14:57

Vinderfilm var et uheld

Foto | Super16

Sara Klein Larsen er med sit nuancerede spil og sin sublime timing et fund i hovedrollen som Dana, der bliver involveret i et spøjst kunstprojekt i En undersøgelse af empati.

Odense-triumfatoren Hilke Rönnfeldt fortæller om at gribe chancen, når tingene går skævt, og reflekterer over modebegrebet ”empati”.

Af Karoline Balstrøm

”Vi skulle egentlig lave en anden film, men to måneder før optagelserne mistede vi vores location. Så måtte vi tænke hurtigt.”

Instruktør Hilke Rönnfeldt fortæller om tilblivelsen af En undersøgelse af empati.

I går aftes vandt kortfilmen den danske konkurrence på Odense International Film Festival, og tidligere har den vundet Locarno-festivalen i Schweiz. Samtidig er den blevet nomineret til en Robert.

”Det var held i uheld. For det gjorde, at vi ikke havde tid til at gennemskrive det hele. Vi fandt bare på noget superhurtigt.”

”Det er derfor, vi holder os til to locations og to hovedpersoner på tre optagedage. Det var ligesom, hvad vi kunne nå. Pyha.”

En undersøgelse af empati følger Dana (Sara Klein Larsen), der har glemt alt om, at hun har sagt ja til at deltage i et kunstnerisk afgangsprojekt. En dag tropper den supertjekkede kunststuderende Penelope (Emilie Claudius Kruse) op i Danas lejlighed med et kamera.

Hun placerer Dana i en sofa, tager sit tøj af og læser nøgen et rystende brev højt. Tanken er, at Dana skal reagere helt instinktivt på oplæsningen, så kunstneren kan fange hendes reaktion med sit kamera.

En akavet situation, og det bliver ikke mindre akavet, da Dana dukker op til ferniseringen af kunstprojektet.

”Jeg har oplevet, at folk reagerer lidt forskelligt på filmen. De fleste oplever den dog som en satire, og uanset nationalitet vender humøret i biografsalen altid, når kunstneren begynder at læse sit brev højt for Dana. Dér bliver kontrasten stor,” siger instruktøren.

Reddet af Super16
Hilke Rönnfeldt er født ved Østersøkysten i Nordtyskland og har dansk-islandske rødder.

”Jeg ved ikke, hvor det med film kommer fra. Det miljø, jeg kommer fra, var ikke særligt kunstnerisk. Men jeg har altid været en filmnørd. Jeg drømte bare aldrig om at skabe film selv,” fortæller hun.

”Jeg har familie i Island, og lidt tilfældigt fik jeg job på en filmfestival, hvor jeg mødte mange spændende folk, som jeg begyndte at lave kortfilm med.”

”Så jeg flyttede til København og søgte ind to gange på Den Danske Filmskole og Super16.”

”Jeg ved slet ikke, hvad jeg ville have gjort, hvis ikke jeg var kommet ind på Super16. Uddannelsen er jo totalt rock’n’roll, og jeg føler, at vi er en lille familie. Vi kender hinanden på tværs af årgangene, og det betyder alt for de film, jeg kan lave nu.”

Dronningen af mikroudtryk
Foruden instruktøruddannelsen på Super16 er Hilke Rönnfeldt udklækket manuskriptforfatter fra svenske Alma Education.

På årets Pitch Me Baby i Odense har Hilke Rönnfeldt fremlagt et projektet Duty Free, der drejer sig om en flydende grænseshop, som skvulper rundt mellem Danmark og Tyskland.

Samtidig har hun idéen til en spillefilmdebut om forvandling.

”Som et bijob arbejder jeg i forhuset på Det Kongelige Teater. Det er et dejligt, kreativt miljø med mange spændende folk, så det har været nemt at caste til En undersøgelse af empati.”

”Så snart jeg fik idéen til filmen, vidste jeg, at jeg ville bruge Sara Klein Larsen i rollen som Dana. Hun er min chef på Det Kongelige, og så er hun my queen of microexpression. Hun er bare så god til små nuancer og sjove ansigtsudtryk – og hendes timing er out of this world,” siger Hilke Rönnfeldt.

Relativ empati
En undersøgelse af empati sætter spørgsmålstegn ved, hvad det vil sige at være empatisk, og hvor meget man egentlig kan tillade sig at forvente, at andre føler med én.

”Empati er mere på mode end tidligere. For det er in at tjekke ind hos andre og spørge, om de er okay. Vi taler også mere om følelser, også på arbejdspladsen.”

– Er du empatisk, Hilke?

”Det ved jeg ikke. Det skal du jo i virkeligheden svar på,” siger hun grinende.

– Du virker meget empatisk.

”Det er godt nok for mig. For det er problemet med spørgsmålet. Du kan sige, at jeg er et empatisk menneske, fordi vi sidder her i solen og har det rart. Men hvis vi havde mødt hinanden på en off-dag, hvor jeg var rigtigt ubehagelig, ville du nok ikke kunne lide mig.”

”Hvis du siger om dig selv, at du er et empatisk menneske, har du allerede fejlet. Det er ikke noget, du selv kan afgøre. Det er op til andre mennesker at vurdere.”

Kommentarer

Hilke Rönnfeldt

Født 1987 i det nordlige Tyskland.

Uddannet fra Super16 i 2022.

Afgangsfilmen En undersøgelse af empati har vundet hovedpriser på både Locarno- og Odense-festivalen.

Førsteårsfilmen Hegn kan ses på Ekko Shortlist.

Hun er mere optaget af visuel kommunikation end klassisk historiefortælling.

Film

En undersøgelse af empati
2022

Opera Night
2021

Hegn
2020

© Filmmagasinet Ekko