Virtuelt andeblod og eminent skuespil
I hjørnet står en gravid kvinde med ryggen til.
Skuespilleren Loulou Avon Bashida er det menneskelige ansigt, der fører publikum gennem kunstoplevelsen Martyr, som kan opleves fra torsdag til lørdag de næste tre uger på Kunsthal Charlottenborg.
Konceptet forener teater, virtual reality og mad i historien om kæleanden Anders. En dag går han pludselig amok og angriber sin ejer, spillet af Bashida.
Anden skal dø for sine synder. Og vi skal spise ham.
Det er den simple historie i værket, som på den måde åbner en diskussion om alt fra menneskelighed til dyrevelfærd.
Grådige mundfulde
Undervejs får man serveret fantastisk mad og bliver lukket ind i en original verden af virtual reality. Men det er de mest almindelige følelser, som er mest gribende.
Et ægte venskab mellem menneske og dyr udfolder sig i hendes monolog, og det skærer i hjertet, når hun fortæller, at familien efter angrebet fik Anders til aftensmad.
Det bevirker, at det er særdeles svært at nyde den ellers utroligt lækre menu, der er udviklet af stjernekokken Frederik Bille Brahe fra Apollo Bar.
Kvindens monolog fortsætter, mens man overvejer, hvor meget af maden, man kan tillade sig at spise. Den spises med fingrene, og hver mundfuld føles grådig at indtage. Efter hver bid kigger man op og leder efter fordømmelse, tilgivelse eller accept i hendes øjne.
Og man bliver flere gange direkte spurgt, om man har lyst til at spise maden. Det sætter nogle svære tanker i sving.
Æblet fra Edens have ville nok heller ikke have smagt lige så godt, hvis Adam havde kendt konsekvenserne. På samme måde bliver røget andebryst en anden oplevelse, når det stakkels kræs skæbne fremlægges, mens man spiser.
Det er en intens oplevelse, hvor man virkelig kommer tæt på Loulou Avon Bashida og de mennesker, man deltager i middagen med. Det lille rum er dækket af lyserøde himmelgardiner, som skærmer for vægge og vinduer.
I loftet svæver en mosbefængt lampe, der bidrager til den dunkle og indelukkende stemning. Det ligner noget, man forventer at finde på den sagnomspundne restaurant Alchemist, som specialiserer sig i holistiske indtryk.
Restauranter som Noma og Alchemist har stor succes med at få fortællinger og stemninger til at forstørre madoplevelsen. Martyr formår derimod at få maden til at forstørre den kunstneriske oplevelse.
Halshugget med saks
Instruktøren Johan Knattrup Jensen bruger maden som en fristelse og synd, der passer perfekt ind i det nærmest bibelske setup.
Han har de seneste år sammen med producer Mads Damsbo udforsket teknologiens muligheder i deres produktionsselskab Makropol, som har udviklet totaloplevelsen Martyr.
Nu går makkerparret dog hver til sit, fordi Johan Knattrup Jensen vil arbejde med det almindelige spillefilmformat. Virtual reality har øjensynligt heller ikke haft førsteprioritet i Martyr, som sent i forestillingen går over til den interaktive del af oplevelsen.
Med VR-brillerne på ser man sig selv som and, komplet med vinger og næb. Sammen med de andre deltagere begiver man sig ud på en mareridtsagtig oplevelse, som kulminerer i ofringen af en gæst.
En halshugning ved hjælp af en ti meter høj saks, der får blodet til at sprøjte!
På trods af den overvældende fornemmelse, som VR skaber, er det alligevel mindre intenst og mere distanceret end det ægte menneske, som indtil for kort tid siden stod foran én. Det hjalp selvfølgelig heller ikke, at teknikken svigtede på den første aften.
At spejle sig i et levende menneske er simpelthen en fantastisk oplevelse, og den digitale verden kan stadig ikke kan hamle op med den virkelige.
Martyr
Performance-middag for seks publikummer af gangen.
Kører tre gange dagligt torsdag til lørdag på Kunsthal Charlottenborg.
Sidste forestilling er den 21. november.
Kommentarer