VM i dårlig opløsning
Der var engang, hvor den bedste DJ var ”ham med den største pladesamling”. Sådan er det ikke mere. Digitaliseringen sørger for, at alle i dag har adgang til alt, og alle kan lægge alt ud på nettet.
En uoverskuelig mængde videoklip ligger følgelig på YouTube, hvor man kan finde mange, mange timers underholdning. Hvis man ellers ved, hvad man skal lede efter.
Dét har gjort det relevant at kåre den bedste VJ, det vil sige Video Jockey. Og det er vel at mærke ikke den nørd, der har flest videoer og dvd’er, men ham, der kan vise bedst vej gennem junglen af digitale videoklip.
Kåringen fandt sted lørdag aften i Lille Vega på Vesterbro i København, da Cph:Dox for tredje år i træk arrangerede de uofficielle verdensmesterskaber i YouTube-battle.
Decibel er afgørende
”De fleste danske film er røvkedelige, men nu skal vi se film, der helt sikkert ikke er det,” erklærede aftenens vært, filminstruktøren Michael Noer.
Reglerne er enkle.
Otte hold dyster to ad gangen. De skal vise klip fra YouTube i ét minut. Det gælder om at begejstre tilskuerne med det samme, for det er dem, der med verbale tilkendegivelser afgør vinderen af hver runde.
Hvis salens buhen overstiger for mange decibel, må VJ-holdet af scenen.
Bræk i eget ansigt
På en lørdag aften, hvor mange af publikummerne havde holdt varmen med øl i den 50 meter lange kø på Enghavevej, var det en særlig type videoer, der havde størst gennemslagskraft.
En hund, der skider på stuens væg-til-væg-tæppe modtog større jubel end en reklame for Old Spice-parfume med finurlig dialog. Og en mand, som brækker sig op i sit eget ansigt, knockoutede en japansk gymnastikopvisning.
Pruttekonge gør folk tavse
Mellem runderne kunne de 500 tilskuere i salen se live chat-roulette på storskærm, og Michael Noer lovede en gratis flaske Fisherman´s Friend-shots, hver gang en pik tonede frem på skærmen.
Til stor begejstring for det medlevende publikum.
Det lykkedes dog Noer at opnå absolut stilhed i salen, hver gang et andet fast pauseindslag kom på. Med kongekrone og saxofon-akkompagnement indtog Pruttekongen scenen og viste, hvad han kunne, så alle i salen kunne høre det. Endda uden mikrofon.
Tæt finale
I finalen var konkurrencen tæt. Her gik man over til at spille Sudden Death, det vil sige, at det hold, der først blev buhet, havde tabt.
Duoen Klippeøens Kæmpere viste et klip med en japansk motorcyklist, der kører ind i en varevogn. Men Video Recordings Act of 84 svarede igen med en musikvideo med Take That i anledning af gruppens nylige gendannelse.
Da ingen af finalisterne var blevet buhet efter adskillige runder, så Michael Noer sig nødsaget til at bede publikum heppe på deres favorit.
Visuelle punchlines
En decibelmåler var ikke nødvendig for at afgøre, at sociologen Robert Barrett Nielsen og filmstuderende Morten Jensen fra Video Recordings Act of 84 havde vundet og dermed i et år kan kalde sig verdensmestre i visuelle punchlines i dårlig opløsning.
Det var dog ikke alle blandt publikum, der var lige imponerede.
”Jeg stiller sgu op næste år. Der var mange sjove videoer, men jeg kender altså flere sjove klip end nogen af deltagerne,” erklærede Julie Mose Herbst.
Her er højdepunkter fra årets YouTube-battle:
Kommentarer