Nyhed
23. feb. 2017 | 19:31

Aalbæk: Aske Bang er en ny stjerne

Foto | Territorium
Zentropa-producer Peter Aalbæk Jensen går i brechen for en af de mest succesfulde instruktører på Ekko Shortlist, Aske Bang, og han forpasser naturligvis ikke chancen for at sende en sviner til Filminstituttet.

Den unge, Oscar-nominerede instruktør møder stor opbakning på Zentropa og TV 2. ”Afslagene til Aske Bang cementerer Filminstituttets uformåen,” mener Peter Aalbæk Jensen.

Af Nicki Bruun

Det skorter ikke på de pæne ord, når vi spørger Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa, hvorfor selskabet støtter Aske Bang og hans netop annoncerede spillefilm Døden kører Audi.

”Jeg tror, at vi har en ny stjerne i Aske Bang, og de andre, jeg har troet på, er blevet til stjerner,” siger Peter Aalbæk Jensen om den talentfulde instruktør, der er i Hollywood for at dyste om en Oscar i kortfilm-kategorien.

”Han har en evne til at kunne lave en engagerende fortælling med noget hjerte, på Susanne Bier-skalaen efter min mening. Han kan lave god underholdning, samtidig med at der er noget bund i det,” fortsætter Aalbæk Jensen, da han skal beskrive Aske Bangs styrke.

Dårligt system
Til trods for at Aske Bang har haft stor succes på Ekko Shortlist, hvor kortfilmene Den fremmede og Ladyboy er blandt de fem mest populære på all time-listen, har Det Danske Filminstitut ikke vist interesse for filmskaberen de seneste par år.

Døden kører Audi har således fået afslag adskillige gange. Peter Aalbæk Jensen, der længe har haft en strid med Filminstituttet, kan selvfølgelig ikke lade være med at sende en stikpille.

”Det cementerer jo Det Danske Filminstituts uformåenhed, og systemet er simpelt hen dårligt tænkt. Silent Nights har fået flere afslag, og nu skal den til Oscar-uddeling i Los Angeles. Det er absurd, at der ikke er en dør ind til Filminstituttet for en kommerciel filmskaber. Men hvis en kunstner har en idé til en smal, sort-hvid film, er der til gengæld masser af muligheder.”

Peter Aalbæk Jensen er klar til at lave filmen, også hvis Filminstituttet giver endnu et afslag. Det vil i hans erindring være første Zentropa-film i mange år, der bliver produceret uden om Filminstituttet. Han bemærker desuden, at administrerende direktør for FilmFyn, Bo Damgaard, har kontaktet ham og meldt sig klar til også at støtte filmen.

”Vi vil lave den til efteråret, og bogen er virkelig fed. Det er komedie og magi på én gang, så det er en ret god cocktail. Det skal nok blive seværdigt!” siger Peter Aalbæk Jensen.

Livets dilemmaer
På TV 2, der har givet tilsagn til at støtte Døden kører Audi, har executive producer Pernille Bech Christensen også kun lovord til overs for Aske Bang.

”Han er et stort talent, og dem vil man jo altid gerne støtte – især talenter, der er på vej ud i den store verden. Så vil vi hellere give dem vilkår, så de kan arbejde herhjemme,” fortæller Pernille Bech Christensen.

”Han laver nogle film, som har en bred appeal, og det kan vi godt lide på TV 2. Det er historier, som handler om livets store, menneskelige dilemmaer, og det synes jeg, at hans værker gør.”

Fornuftige mennesker
Modsat Peter Aalbæk Jensen vil Pernille Bech Christensen ikke kommentere på Det Danske Filminstituts behandling i sagen. Hun tror dog på muligheden for, at filmen kan få støtte efter de indledende afslag.

”Det er der flere tilfælde af – jeg har selv siddet i Markedsordningen på Det Danske Filminstitut. Man kan jo søge udviklingsmæssig støtte lige så meget, man vil på Markedsordningen, og der er da tilfælde, hvor en film har fået afslag først, men støtte senere,” siger hun.

Pernille Bech Christensen bemærker dog også, at Filminstituttet – om de støtter eller ej – skal vende tommelfingeren op til projektet. Det burde dog ikke være noget problem, vurderer hun.

”Filminstituttet skal vurdere, at det er et støtteegnet projekt. Og hvis de gør det, kan vi i princippet godt gå ind og støtte, uden at Filminstituttet er med – men de skal nikke til projektet.”

”De skal på en eller anden måde sige god for det, og det er jeg sikker på, at de vil. Det er jo fornuftige mennesker.”

Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra vicedirektør Claus Ladegaard på Det Danske Filminstitut.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko