De største danske franchises i nyere tid
Blockbusters om superhelte og rumvæsner dominerer i alverdens biografer, og publikum løser gladelig billet til fortsættelser.
Den mest indbringende film i moderne tid – James Camerons Avatar – har flere efterfølgere på vej, mens biografaktuelle Spider-Man: No Way Home allerede er en af de bedst sælgende nogensinde.
Også i Danmark er vi glade for de fortsatte fortællinger. Det viser Ekkos undersøgelse af de største danske franchises i nyere tid – det vil sige, at franchisen skal hovedsaglig have gjort sig gældende i dette århundrede.
Anders Matthesen toppede vores liste over de mest sælgende instruktører, så det er måske ikke nogen overraskelse, at hans Ternet Ninja-filmserie napper endnu en førsteplads.
De to animerede historier om drengen Aske og hans ternede ninja har i gennemsnit solgt hele 929.654 billetter i danske biografer. Man forstår godt, at bagmanden arbejder på en treer.
Skal man finde vinderen i forhold til det totale antal solgte billetter, peger pilen dog i en anden retning: Far til fire, som i nyere tid har fået 3,7 millioner danskere til billetlugerne.
Her er der også langt flere film at gøre godt med – hele elleve af slagsen. Derfor lander den nutidige version af filmserien på en ottendeplads med et gennemsnit på 339.202 solgte billetter.
Far til fire startede med den første filmatisering i 1953, men i vores optælling har vi holdt os til filmene fra den såkaldte tredje generation og frem. De startede i 2005 og løber frem til i dag.
Se skemaet nederst i artiklen!
Populært klovneri
Mellem de to populære titler finder man en masse folkelige komedier, men også filmserien baseret på Jussi Adler-Olsens storsælgende krimiværk Afdeling Q.
Den blev sidste år rebootet med Marco Effekten, hvor Ulrich Thomsen har overtaget rollen som efterforsker Carl Mørck fra hyper-populære Nikolaj Lie Kaas. Filmen blev med knap 225.000 solgte billetter noget af en skuffelse sammenlignet med de fire forgængere.
De lå et sted mellem 700-750.000 solgte billetter, så Afdeling Q indtager alligevel andenpladsen med et gennemsnit på 623.443 billetter.
Det bliver ikke mere børnevenligt på tredjepladsen, hvor Casper Christensen og Frank Hvams Klovn-trilogi huserer med grænseløs humor.
De tre film – der havde premiere med fem års mellemrum i forlængelse af tv-serien af samme navn – har i gennemsnit solgt 587.995 billetter. Bagmændene har med egne ord lagt filmserien i graven, men sidste år kom ottende sæson af tv-serien, som senere i år også får en niende sæson.
Slut med søsters børn?
Også Klassefesten og Alle for en-serierne byder på lummer komik, som det voksne publikum har taget til sig med kyshånd.
Trekløveret Anders W. Berthelsen, Nicolaj Kopernikus og Troels Lyby får i de tre Klassefesten-film nosserne i klemme og kommer ud for andre uheldige situationer.
Det indbringer franchisen en fjerdeplads, mens Mick Øgendahl og Rasmus Heides tre Alle for en-film kommer ind som nummer syv. Den 11. august får Alle for fire premiere i danske biografer, så filmserien om de dumme og småkriminelle brødre kan bevæge sig længere op på listen.
Mere familieegnet bliver det på femte- og sjettepladsen, hvor filmene om Anja & Viktor og Min søsters børn placerer sig. Producent Regner Grasten har solgt omtrent to millioner biografbilletter til sine fem film om Anja og Viktors kærlighedshistorie, mens den forkætrede familiesagas syv film i det 21. århundrede tegner sig for cirka 2,7 millioner solgte billetter.
Sidstnævnte tog med Min søsters børn og guldgraverne fra 2015 hul på fjerde generation af filmserien, der startede med originalen fra 1966. Men der er så vidt vides ikke en ny under opsejling, så spørgsmålet er, om tidens tand har taget livet af Min søsters børn.
Drømmen om en kassesucces
På den nederste halvdel af listen optræder primært ungdomstrilogier som eventyret Tempelriddernes skat og tegneserie-filmatiseringen Antboy.
De indtager henholdsvis niende- og femtendepladsen med et gennemsnitligt billetsalg på omkring 210.000 og 120.000.
Der er i den danske filmbranche en tommelfingerregel om, at man skal sælge i omegnen af 200.000 billetter for virkelig at stå med en kassesucces.
Men det kommer selvfølgelig også an på, hvor mange penge man har brugt på at lave filmen.
Franchises som dem om Karla og Iqbal – som er henholdsvis nummer ti og tretten på listen – har givetvis ikke kostet det store at producere. Derfor har de formentlig været en god forretning, selv om de i gennemsnit ”kun” har solgt henholdsvis 151.391 og 136.902 billetter.
En ting er i hvert fald sikker: Vi har ikke set det sidste til franchises i dansk film!
Kommentarer