Instruktør: Jacksons familie styret af penge
Der er stadig nogle dage tilbage af Sundance-festivalen, inden priserne uddeles på lørdag.
Men det er svært at forestille sig en film, der kommer til at få mere opmærksomhed end dokumentaren med anklager om pædofile overgreb mod Michael Jackson: Leaving Neverland.
Først gik forvalterne af den afdøde musikers formue ud med kraftig kritik af filmen, som de kaldte et ”tabloidt karaktermord”. Nu har også Jacksons familie meldt sig ind i kampen mod den kontroversielle dokumentar.
”Michael Jackson er vores bror og søn. Vi er rasende på medierne, som uden nogen form for fysisk bevis vælger at tro på to løgnere,” udtaler de ifølge amerikanske medier.
”Skaberne af denne film var ikke interesseret i sandheden. De interviewede aldrig en eneste sjæl, som kendte Michael, foruden de to løgnere og deres familier (… ) Fakta lyver ikke, det gør mennesker. Michael Jackson var og vil altid være 100 procent uskyldig i disse falske anklager.”
Penge i kasseapparatet
Leaving Neverland handler om to mænd, Wade Robson og James Safechuck, der i filmen detaljeret fortæller om overgreb begået af Michael Jackson, da de var helt ned til syv år gamle.
Instruktøren bag dokumentaren, Dan Reed, har tidligere lavet film om kontroversielle emner såsom Three Days of Terror: The Charlie Hebdo Attacks og The Paedophile Hunter. Han er ikke videre berørt af beskyldningerne om dårlig journalistik.
”Det er ikke en film om Michael. Filmen handler om seksuelt misbrug, hvordan det sker, og hvordan konsekvenserne rammer senere i livet,” siger Dan Reed i et interview med The Hollywood Reporter.
Her vender han kritikken af, at Robson og Safechuck er opportunister, der bare er ude efter penge, tilbage mod Michael Jacksons familie og pårørende.
”De har et meget kostbart aktiv at beskytte. Hver gang en sang spiller, siger et kasseapparat ’ka-ching’. Det overrasker mig ikke, at de kommer deres indtægtskilde til forsvar,” fortsætter instruktøren og slår fast, at hans medvirkende ikke er blevet økonomisk kompenseret.
”Wade og James blev ikke betalt på nogen måde, direkte eller indirekte. Det er vigtigt at slå fast. #MeToo-æraen begyndte, mens vi lavede filmen, og der er sket en kæmpe forandring i måden, vi ser på ofre for seksuelle overgreb. Jeg håber, at filmen vil udvide det til at inkludere drenge og mænd, som har været ofre for seksuelt misbrug.”
Kommentarer