Westerns er filmkunst, som må gå op imod vores egen krænkede tidsånd. Det er overvejende en ærkehvid genre, og værdierne er klart skabt af præmoderne tider.
Naturbundne mennesker med kristne familieværdier over for spirende kapitalisme med både elitær og demokratisk civilisation.
Mandlige helte er tit tidligere slaveejende sydstatsofficerer eller traumatiserede, angerfulde nordstatsmænd. Heroiske kvinder er våbenføre og handlekraftige victorianere, som kender deres plads i patriarkatet.
Det centrale styre fra Washington er mest af det onde. Den amerikanske borgerkrig er altid nærværende.
I westernserien 1883 bliver krigen kaldt for The Great War – en titel, vi i Europa forbinder med Første Verdenskrig.
1883 er en gammeldags western. Den er tilmed sat op med hesteoperaens ældste episke ramme: vogntoget, som skal bringe forarmede immigranter frem til deres amerikanske drøm et sted vestpå.
Her går ruten fra et lovløst Fort Worth i Texas, hvor to samspilsramte mænd mødes, mens luften begynder at gløde. De skal føre tyske bjergbønder frem til deres fremtid i Oregon.
De samspilsramte er den forhenværende nordstatskaptajn Brennan og hans tro, afroamerikanske væbner. Samt sydstatsveteranen James Dutton. Han er på lang sigt seriens hovedperson.
1883 er nemlig en prequel til den meget populære serie Yellowstone om dynastiet Dutton oppe i Montana – en slags Huset Buddenbrook til hest med cowboyhatte på hovedet.
Begge helte i 1883 har sår på sjælen efter borgerkrigen.
For ekskaptajnens vedkommende er såret tilmed tragisk saltet af, at han netop har mistet hustru og datter på grund af kopper. Desuden er der svanesang over hans odysse nordpå. Det skal være hans sidste omgang, før han går på pension som pistolero og wagonmaster.
Vi har før været der i prærievognen med John Ford som instruktør. Men Fords mytiske univers er i 1883 omkalfatret til noget, som skal være mere autentisk og socialrealistisk.
Her dør folk helt i overensstemmelse med historiske fakta mere af sygdom, arbejdsulykker, slangebid og selvtægt end skud fra hoften, dueller på hovedgaden. Cowboys bærer hipsterskæg, brækker sig og har beskidte negle, kvinder hår under armen, fedtet hår og bryster uden bh.
1883 er med sine billeder inspireret af den amerikanske maler Frederic Remingtons skilderier fra slutningen af 1800-tallet, hvor cowboylivets nationalromantik begynder at blomstre på borgerskabets vægge.
Men serien er også stærkt præget af den traditionelle cowboyderfilm, hvor ramasjang er vigtigere end realisme.
Fæle krigsmalede indianere tager skalpe, stovte hvide mænd skyder, før de spørger, og der er banjospil omkring lejrbålet med kaffe i tinkrus.
Historien fortælles af Duttons datter Elsa, hvilket nogle gange mere mimer serien Det lille hus på prærien end John Fords Karavanen fra 1950. Forbilledet synes ellers at være den legendariske tv-serie De red mod nord, som den dog ikke når til stigbøjlerne.
Men herligt får vi 77-årige Sam Elliott i rollen som den standhaftige, men også sorgramte kaptajn, der aldrig ryster på hånden, når han trækker fra hoften. Han er den sidste westernhelt med hvidt Wyatt Earp-overskæg, humanisme i hjertet under det hårdkogte ydre med ædel gangart og apparition som Henry Fonda i My Darling Clementine.
Tim McGraw er effektiv sydstatsofficer, hurtig på aftrækkeren og sikker i sadlen. I glimt får vi Tom Hanks som sympatisk nordstatsgeneral og Billy Bob Thornton som sheriffen, der skyder på det hele.
Isabel May gør Elsa til en smuk og vaskeægte cowgirl.
Taylor Sheridan, der har instrueret Wind River og Yellowstone og skrevet manuskriptet til Denis Villeneuves Sicario, leverer på alle måder varen. Panoramisk får vi flot natur med majestætiske bjerge i horisonten og farlige floder, vi skal krydse.
Så min cowboysjæl, hvad vil du mere?
Kommentarer