49-årige Jocelyn er charmerende, succesfuld – og et usædvanligt dumt svin. Uden kvaler forfører han kvinder med løgne og en falsk identitet, imens venner og familie ryster på hovedet af ham.
En dag kommer den unge handicaphjælper Julie forbi, netop som Jocelyn tilfældigvis har sat sig i sin afdøde mors kørestol. Han øjner hurtigt en chance for at forføre hende og opdigter en historie om sin hårde tilværelse fastbundet til en kørestol.
Og det virker!
Jocelyn bliver dog noget skuffet, da han opdager, at Julie kun har inviteret ham til familiemiddag, så hun kan præsentere ham for sin søster Florence, der også sidder i kørestol. Det perfekte par?
Til sin egen overraskelse falder Jocelyn pladask for den livsglade Florence – og så bliver han sat på pinebænken. For hvordan skal han forklare hende, at han har løjet sig til et fysisk handicap?
Alt for kærligheden er så bragende romantisk, at man næsten får amorinerne galt i halsen.
Ud over at være filmens instruktør og manuskriptforfatter spiller Franck Dubosc også selv hovedrollen som den charmerende, men skamløse Jocelyn, der vil gøre alt for at imponere Florence.
Det er instruktørdebuten for den franske skuespiller, der især kendes i hjemlandet for sin rolle som uheldig blærerøv i komedien Camping. Herhjemme har de fleste sandsynligvis kun set ham i rollen som den harpespillende galler Assurancetourix i Asterix og De Olympiske Lege fra 2008.
Florence spilles af Alexandra Lamy, der har en usædvanlig god kemi med Franck Dubosc. Derfor tilgiver man, at det bliver skåret ud i pap, at Florence er verdens mest perfekte kvinde trods sit handicap.
Alt for kærligheden er frem for alt båret af en befriende, politisk ukorrekt humor. Som når Jocelyn får den idé, at en katolsk præst skal udføre et mirakel, så han får førligheden igen.
Det bliver ikke mindre sjovt, når vennerne modvilligt inddrages i løgnehistorien. Max får til opgave at finde ud af, hvordan folk i kørestol har sex, så Jocelyn ved, hvordan han skal bære sig ad, når agten skal udføres.
Og Jocelyn får kam til sit hår, når den smarte fyr bliver tvunget til at udskifte sin røde Ferrari med en handicapscooter. Det er i sandhed ikke nemt at forføre, når det hele skal foregå i kørestolshøjde!
Filmen har samtidig en overraskende trumf i ærmet, der til sidst vender op og ned på historien – og vores fordomme. Uden at afsløre for meget er Jocelyn nemlig ikke den eneste, som holder noget hemmeligt i forholdet.
Måske skal vi bare sige, at Mads & Monopolet ville få deres sag for, hvis Jocelyn og Florence havde ringet ind.
Kommentarer