Are You There God? It’s Me, Margaret. er en filmatisering af den amerikanske forfatter Judy Blumes teenageroman, som udkom i 1970 og blev oversat til dansk fire år senere.
I USA er bogen en elsket klassiker, som skabte kontrovers med sin skildring af en teenagepiges fysiske og religiøse udvikling. Dele af bogen var nok skrap kost i starten af 1970’erne, men det hele fremstår ganske uskyldigt i Kelly Fremon Craigs loyale, blide og gyldent nostalgiske filmversion.
Elleveårige Margarets liv vendes op og ned, da hendes forældre fortæller, at de skal flytte fra New York til New Jersey, fordi faren er blevet forfremmet.
Margaret taler løbende med Gud i løbet af filmen, deraf titlen. Hvilken gud, er hun dog ikke sikker på. Hendes far (Benny Safdie) er jøde, hendes mor (Rachel McAdams) er kristen, og morens stærkt religiøse forældre har slået hånden af deres datter på grund af ægteskabet.
Selv ved Margaret ikke, hvilken religion der skal være hendes. Hendes elskede farmor (Kathy Bates) arbejder hårdt på at få hende til at vælge jødedommen, men i løbet af filmen eksperimenterer Margaret med lidt af hvert.
I New Jersey får Margaret en flok nye veninder, og de sætter sig for at blive rigtige teenagere sammen. Særligt fokus har pigerne på brysternes størrelse og den første menstruation, der for dem er den endelige port til voksenverdenen. Også drengene følges og rangordnes med stor akkuratesse.
Tilsyneladende er der ikke sket meget siden 1970. Den slanke, selvsikre dreng med det flotte hår er den mest eftertragtede, mens den tykke fyr med briller er mærkelig og klam.
Ved siden af historien om Margaret fokuserer filmen desuden på moren, der opgiver sit job som kunstlærer og sin hobby som maler for at blive hjemmegående husmor i New Jersey.
Også Margarets farmors kvaler med pludselig at miste den daglige kontakt med sit barnebarn får sin egen handlingstråd. På den måde bliver filmen til en ret bredt favnende kvindeskildring.
Beskrivelsen af Margarets udvikling ind i teenagelivet er charmerende, og Abby Ryder Fortson er et sandt fund til rollen: relaterbar, humoristisk, stærk og sårbar på samme tid.
I det hele taget er filmens casting perfekt, ikke mindst de unge karakterer står klart og stærkt. Og genskabelsen af New Jerseys forstadsmiljø omkring 1970 er grundig og detaljerig. Man mærker hele vejen, at denne beskedne, lille film trods alt har et budget på omkring 200 millioner kroner.
Bortset fra budgettet er der oplagte paralleller til den danske tradition for solidariske, realistiske børne- og ungdomsfilm, der netop blomstrede i årtiet efter udgivelsen af Judy Blumes roman.
Filmen handler kort og godt om, at en pige, der venter på sin første menstruation, skal vælge mellem drengene og finde sin tro.
Religionen er ikke noget, vi ser skildret i de danske børne- og ungdomsfilm. Kristne temaer som undertekst er ikke usædvanligt, for eksempel hos instruktører som Bille August og Nils Malmros, men den helt åbne søgen efter en religiøs identitet føles fremmed. Danske børne- og ungdomsfilm handler typisk om klasse, generationer, identitet, seksualitet, venskab og følelser. Gud interesserer vi os ikke rigtigt for.
På den måde er filmen også et interessant blik ind i en amerikansk religiøsitet, der nok fylder mere, end vi sædvanligvis tænker over.
Det er en venlig, nostalgisk og poleret mainstream-ungdomsfilm, der blander Hollywood-fantasi med psykologisk realisme. Weekendavisen udråbte den for nyligt til ”en af de seneste års bedste amerikanske film”. Noget overdrevet, men det er skam en ganske fin, lille film.
Og det varmer ærlig talt om hjertet, at man stadig laver film som Are You There God? It’s Me, Margaret. Tiden synes ellers svær for denne type karakterdrevne dramaer med små armbevægelser og almindelige mennesker i centrum.
I USA fik den biografpremiere i 2023 – herhjemme må vi streame den i stedet.
Kommentarer