Horror er stort på tv.
Serier som Supernatural, True Blood, The Walking Dead og American Horror Story har genoplivet genren i serieformat. Kvaliteten er i top, og grænserne for, hvad man kan vise på tv, har rykket sig. The Walking Dead har gjort ekstremt blodige zombie-splatterscener til hverdagskost, og der er ikke den grænse, som American Horror Story ikke med stor fornøjelse prøver at overskride.
Barren er sat højt.
Streaming-tjenesten Netflix hoppede med på horror-bølgen med teenage-varulveserien Hemlock Grove, som startede i 2013 og netop er blevet forlænget med en sæson mere. Og i denne uge har de, under stor fanfare, premiere på den Robert Rodriguez-producerede From Dusk Till Dawn.
Så meget tror de på serien, at de fra 12. marts præsenterer et nyt ugentligt afsnit – usædvanlig for Netflix, der har gjort binge watching (når man sluger flere afsnit i træk) til et varemærke.
From Dusk Till Dawn er baseret på filmen af samme navn fra 1996. Instrueret af Rodriguez og med manuskript af Quentin Tarantino står filmforlægget som en af 1990’ernes bedre horrorfilm. Et meget tidstypisk, meget Tarantino’sk mix af brutal kriminalfilm, vampyrgys, splattereffekter, sex-jokes og popkultur-referencer. Filmen gav George Clooney sin første ordentlige filmrolle, og den blev fulgt af to direkte-til-video-efterfølgere.
Det er Robert Rodriguez selv, der har skrevet og instrueret første afsnit af serien. Og afsnittet er stort set en genindspilning af filmens start. De to kriminelle Gecko-brødre (D.J. Cotrona og Zane Holtz) er på flugt fra politiet med 30 millioner dollars i bagagen og et spor af død efter sig. På vejen til Mexico standser de ved en spiritusforretning, hvor de tager to piger og indehaveren som gidsler og kommer i duel med to Texas Rangers (gamle, forbitrede Don Johnson og unge, ambitiøse Jesse Garcia).
Der er et fantastisk øjeblik i den oprindelige From Dusk Till Dawn, hvor det viser sig, at den i virkeligheden ikke bare er en kriminalfilm om to psykopatiske forbrydere, men en fuldblods vampyrfilm.
Serien slår derimod vampyrtemaet an med det samme. Men alligevel må de, der forventer blodtørstige vampyrer i aktion, i hvert fald vente til næste uge.
Første afsnit er mest politi-og-røvere med Don Johnson som livstræt politimand i duel med to hæmningsløse kriminelle. Der er en kort vampyr-prolog og to smukke kvinder, der måske-måske-ikke er monstre, men meget horror er der ikke endnu.
Vampyrerne skal nok dukke op, men i første afsnit er det bedste helt klart Don Johnson. Miami Vice-veteranen har fået sig lidt af et comeback, senest i Tarantinos Django Unchained og i den kommende Cold in July, og han spiller sin Texas Ranger med rutineret charme. Desværre udstiller han også, hvor forbløffende anonyme de øvrige skuespillere er.
Robert Rodriguez er en mester i at få meget ud af lave budgetter og quick-and-dirty-filmteknik. Han er et ægte B-film-talent. Men første afsnit af From Dusk Till Dawn virker halvhjertet og billigt. Replikkerne har ikke Tarantinos svirp og skarphed, ud over Don Johnson er skuepillerne tungen-ud-ad-vinduet, og action-scenerne mangler punch – noget man i hvert fald ikke kan beskylde forlægget for.
Det er ikke den mest lovende start for Netflix’ nyeste satsning. Men måske kommer der lidt mere fut i sagerne, når vampyrerne dukker op …
Kommentarer