Enhver generation mener, at alt i verden handler om dem.
Det gælder ikke mindst Millennial-generationen, hvis ældste medlemmer nu er blevet midaldrende. Børn er et nødvendigt onde for at skabe den idylliske kernefamilie, men karriere er hele tiden forældrenes førsteprioritet.
Og hvad så, når de bliver 40 år, arbejdspresset er tårnhøjt, og børnene nægter at blive sendt på sommerlejr, mens mor og far ikke har tid til ferie?
Miniserien Fleishman Is in Trouble er et bud på skilsmissens anatomi i nutidens New York.
Toby Fleishman er ved at pakke flyttekasser ud i sin nye lejlighed, da ekskone Rachel dumper børnene hos ham en dag før aftalt. Hun skal på wellness-ophold i weekenden, så nu er poderne Tobys ansvar.
Men Rachel vender aldrig tilbage og tager ikke sin telefon. Toby hører fra hendes veninder, at de netop har set Rachel i parken. Da Toby opdager, at hun har haft en affære med en af deres fælles venner, er han ret ligeglad.
Som læge brænder Toby for at redde sine patienters liv, men efter skilsmissen kaster han sig ud i Tinder-dating.
Her tilbyder kvinder en forgudelse, han ikke har oplevet før. Han ænser knap datteren Hannah og sønnen Solly, der begge kæmper for at blive set og hørt. Stædige og højtråbende Hannah på ni må ikke få en mobiltelefon, mens elleveårige og introverte Solly er ensom og trist. De må kede sig på fars arbejde, når han ikke kan finde børnepasning.
Handlingen veksler mellem Tobys liv som alenefar og et tilbageblik over ægteskabet med Rachel.
Toby genoptager i første afsnit kontakten til ungdomsvennerne Libby og Seth. I hvert af sæsonens otte afsnit mødes de tre og snakker om livet og kærligheden, ambitioner og drømme, som aldrig blev til noget.
Libby, der arbejder på et tidsskrift som skribent, er seriens fortællerstemme. Hun har mand og børn, men misunder Toby hans løsrivelse fra en grå hverdag. Da hun siger sit job op for at blive forfatter, får hun dog en skriveblokering.
Seth er ungkarl med flyvende karriere, men ville gerne have børn og barbecues i baghaven. Græsset er som bekendt altid grønnere i naboens have.
Fleishman Is in Trouble er skrevet af Taffy Brodesser-Akner og bygger på hendes debutroman fra 2019. Det kvindelige perspektiv på en mands skilsmisse er vist dels gennem Libbys øjne og dels i seriens to sidste afsnit, der skifter til Libby og Rachels historier.
Det giver psykologiske nuancer, for har Toby ret i sin evindelige klagesang over egoistiske Rachel?
Jesse Eisenberg, der slog igennem som Mark Zuckerberg i The Social Network fra 2010, er overbevisende som selvoptagede Toby, der ser sig selv som offer, men er ude af stand til at lytte til andres problemer.
Lizzy Caplan er en kende ordinær som Libby, hvis fortællestemme udpensler, hvad tilskueren udmærket kan se.
Stilen er ironisk-dramatisk i stil med Sex and the City, men eftersom Libby ikke er hovedperson, virker hendes kommentarer ofte påtrængende eller overflødige.
Meara Mahoney Gross og Maxim Swinton er forrygende som trofæ-børnene Hannah og Solly, der bare vil være børn. Bedst er Claire Danes, der formår at gøre Rachel menneskelig, irriterende og rørende.
”Jeg har altid kunnet lide dig. Jeg troede bare, du ikke kunne lide mig,” siger Rachel til Libby. Ligesom ægtefæller kan spille roller, har veninder også facader over for hinanden.
Fleishman Is in Trouble opdaterer Scener fra et ægteskab og fusionerer den med retsdramaet Kramer mod Kramer.
Der er gået et halvt århundrede siden Bergmans parforholds-klassiker, men problematikken er stadig lige så aktuel. Er et livslangt ægteskab muligt i et samfund med ligestilling, karriere og selvudvikling? Og hvem har ansvaret for dit liv?
Kommentarer