Hvad er et gig?
Musikere eller engelskkyndige vil hurtigt kunne forklare, at det i bund og grund bare betyder ”et job”. Man spiller et gig og så videre til det næste.
På samme måde hyres millioner af mennesker verden over til jobs, som i mere eller mindre grad har indvirkning på vores hverdag.
Hvis du for eksempel bestiller takeaway, og et af de blå bude fra Wolt fræser igennem byen for at bringe dig en halvlun burger, så har den person påtaget sig et gig.
Det er netop den slags mennesker, Shannon Walsh har fokus på i The Gig Is Up. Og dokumentaren er et opråb til kamp mod de slavelignende vilkår, disse mennesker arbejder under for at gøre dagligdagen nemmere for os andre.
Er det rimeligt, at en person som cykelbuddet Leila i Paris skal knokle sig selv ihjel for summer, der vil få selv en ungarbejder i Brugsen til at rynke på næsen? Det er den eneste måde, hun kan betale lægeregningerne for sin søn med astma og datter, der har epilepsi.
Det værste, der kan ske, er, at kunden bliver utilfreds og ringer til arbejdsgiveren. Eller giver Leila en dårlig rating i appen, hvor arbejdet er blevet bestilt.
Begge dele kan resultere i en fyreseddel, fordi hun og andre gig-arbejdere blot er et nummer på en skærm. Hvis de ikke performer optimalt, bliver de bare udskiftet.
Kampen for bedre arbejdsrettigheder er universel, og i USA forsøger chaufførerne hos de private transportvirksomheder Uber og Lyft at få vedtaget love, som sikrer deres rettigheder.
De har protesteret foran bygningen, hvor forslaget er til lovbehandling, og da covid-19 har lagt byer mennesketomme, har de indtaget gaderne med biler. Lange køer med forskellige skilte i ruderne og hornet konstant i bund, så deres klagesang runger i det nærmest dystopisk forladte San Francisco.
Det er paradoksalt, at vi har skabt teknologier, der fastholder mennesker i økonomisk trældom.
”Hvis ikke du har en telefon, så har du ikke et arbejde!” lyder mottoet i USA, Europa, Afrika og Kina.
Det er igennem telefonen og computeren, at jobbene bliver udbudt, og så gælder det om at være hurtigst. Kapitalismen venter ikke på syvsovere.
Instruktøren Shannon Walsh har en agenda med The Gig Is Up. Hun vil udstille de kummerlige arbejdsforhold, og journalister og forskere perspektiverer de menneskelige historier.
Videoer fra forskellige mennesker fra hele kloden supplerer de indtryk, vi får gennem dokumentarens hovedpersoner.
Særdeles mindeværdig er Jason, som hver dag sidder online og udfører små opgaver på Amazon Mechanical Turk, et sted, hvor mindre opgaver bliver sat i udbud til lønninger så lave som en cent.
Han er ganske kvik, men efter en tur i fængslet er det begrænset, hvad den tidligere studerende med munden fuld af guldtænder kan få af job. Og pengene skal skaffes, til afbetaling på huslån, men også så moren, som han bor sammen med, kan få stillet sin ludomani med en daglig portion skrabelodder.
”Det gør hende glad,” siger han med et lille smil og guldet i munden glimter i lyset.
Dokumentarfilm skal få én til at tænke, og det gør Walsh’ film. At de underbetalte bare kan sige nej til arbejdet, holder ikke, når man ser, hvor afhængige de mennesker er af selv de mindste håndører.
The Gig Is Up åbner med et hypnotiserende syn af hundrede tusinde bycykler, der ligger efterladt under vejbroer i en kinesisk storby. Flere virksomheder prøvede at vinde ind på markedet, men kun de profitstærke er tilbage.
Kirkegården står som en påmindelse om, hvad der sker, når kapitalismen får frit løb, og mennesket bliver reduceret til et nummer.
Kommentarer