Tv-anmeldelse
02. mar. 2016 | 01:06

Hap and Leonard

Foto | Hilary Bronwyn Gayle
De to venner Hap (James Purefoy) og Leonard (Michael K. Williams) er forskellige som dag og nat, men er alligevel hinandens bedste, for ikke at sige eneste, venner.

Krimiserie har fascinerende sydstatsstemning og god skuespillerkemi, men lader ikke til at vide, hvilken helhed de gode dele skal udgøre.

Af Nicki Bruun

”En stiv pik har ingen samvittighed,” fortæller Leonard Pine sin ven Hap Collins, da sidstnævnte er på vej hen for at møde sin ekskone Trudy. At Leonard har nemmere end Hap ved at modstå Trudys charmerende kurver (Christina Hendricks fra Mad Men), skyldes, at han er homoseksuel.

Det bliver pointeret igen senere, da han bemærker, at den småtbegavede håndlanger Chub har en ”overraskende stor pik”.

Der er ikke så få referencer til det mandlige kønsorgan i de to første afsnit af Hap and Leonard.

Specielt subtilt er det ikke, men alligevel klukler man. Ikke mindst, fordi ”chub” på amerikansk er slang for både en overvægtig, homoseksuel mand og det, der på godt gammeldags dansk kaldes ”en halvfed” – penis, forstås.

Krimiserien foregår i slut-80’ernes østlige Texas, hvor en bøsse er et skydevåben, som bliver brugt af machomænd i skovmandsskjorter til at skyde efter dyr, øldåser eller hvad der lige kommer i vejen.

Her møder vi titelpersonerne og miljøet omkring dem. Hap (James Purefoy) er en hvid militærnægter og Leonard (Michael K. Williams) en sort krigsveteran, der ligesom resten af USA mistede uskylden og optimismen i Vietnam. Texas er en konservativ tidslomme, som ikke desto mindre er blevet påvirket af hippietiden tyve år tidligere.

Serien starter med et flashback til blomstertidens 1968 inklusive en tid- og stedsmarkør i form af musik fra Creedence Clearwater Revival. Senere fører diskotoner os ind i 80’erne, hvor Trudys nye mand, hippien Howard (Bill Sage), hyrer Hap og Leonard til at finde de penge, der blev væk i selvsamme flashback.

Hap and Leonard kommer fra den lille nichekanal SundanceTV, der, som navnet antyder, tidligere primært har været eksponent for smalle kunstfilm.

De har dog set, hvilken succes AMC har haft på tv-markedet med serier som Breaking Bad, Mad Men og The Walking Dead, og har siden selv markeret sig med stærke serier som Rectify og de udenlandske co-produktioner The Returned og Top of the Lake.

Hap and Leonard kan ikke leve op til nogen af disse auteur-serier, men det er også andre inspirationskilder, der er blevet skævet til.

Serien bygger på Joe R. Lansdales romanforlæg af samme navn, der ligger i forlængelse af Elmore Leonards vittige kriminalfortællinger. Netop tv-udgaven af et af Leonards værker, den fremragende Justified, er da også det helt store pejlemærke.

Blandingen af beskidt, realistisk vold og underfundige, skæve karakterer i et westerninspireret sydstatsmiljø giver serien et autentisk præg. Denne særlige stemning, som man også finder i Justified og første sæson af True Detective, er seriens største styrke, for to afsnit inde mangler man endnu en rød tråd i plotafviklingen.

Tv-serier skal ofte bruge lidt tid på at finde ind til sin egen distinkte dna. Det var tilfældet med Justified, og nok af samme grund starter Hap and Leonard ligesom kanalkollegaen Rectify med en forkortet første sæson i seks afsnit.

Man må dog håbe, at Hap and Leonard får bedre fat i fortællingen i de resterende fire afsnit. For det er vitterligt et fascinerende miljø og nogle spændende karakterer, der bliver præsenteret i seriens begyndelse.

Et par koldblodige mordere i diskotøj introduceres langsomt, og når de før eller senere flettes sammen med hovedhistorien, kan det føre til et interessant tidsepoke-opgør.

Hap and Leonard kan blive en glimrende serie, men indtil videre er de to meget forskellige venner en kende for unuancerede.

Trailer: Hap and Leonard

Kommentarer

Titel:
Hap and Leonard

Land:
USA

År:
2016

Serieskabere:
Nick Damici, Jim Mickle

Medvirkende:
James Purefoy, Michael K. Williams, Christina Hendricks, Bill Sage, Neil Sandilands, Jeff Pope, Pollyanna McIntosh, Jimmi Simpson

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
3. marts 2016 på Cmore

© Filmmagasinet Ekko