Ron Howards nye episke eventyr, In the Heart of the Sea, bryster sig af at være baseret på den utrolige og sande historie, der gav inspiration til Moby Dick.
Pakket ind i en rammefortælling låner den i hvert fald fra legender om hvalfangere, der har mødt den mytiske hval. Og på samme måde er dele af Melvilles Moby Dick inspireret af historien om hvalfangerskibet Essex, der i 1820 stævnede ud fra den amerikanske havneby Nantucket.
Derfor starter filmen også, da Melville (Ben Whishaw) opsøger den gamle søulk Thomas Nickerson (Brendan Gleeson), der var ombord på skibet. Han er ude efter bogen, der skal blive til Moby Dick.
Nickerson giver sin førstehåndsberetning om mødet med Essex’ karismatiske førstestyrmand Owen Chase (Chris Hemsworth) og den uerfarne kaptajn George Pollard (Benjamin Walker) mange år forinden. Og interessant for filmen udspiller der sig en bitter magtkamp mellem Pollard og Chase.
I starten af 1800-tallet er hvalolie et værdifuldt brændsel, så målet for kaptajn Pollard og besætningen på Essex er at harpunere så mange kaskelothvaler som muligt på deres færd syd om Sydamerika og ind i Stillehavet.
Med bølgegyngende billedside i 3D har Ron Howard skabt en visuelt berusende og overvældende oplevelse. Det er i øvrigt engelsk-danske Anthony Dodd Mantle, der har fotograferet så effektivt, at skumsprøjt og rekylvand nærmest sprøjter ind på 3D-brillen.
Og sjovt nok er et af filmens plusser, at man måske forlader biografen med fare for svimmelhed og søsyge. Så meget gynger det i høj sø undervejs.
Men hovedattraktionen og monsteret i In the Heart of the Sea er naturligvis den legendariske kæmpehval. Det burde det i al fald være, men det er det desværre ikke helt.
For det første møder vi først hvalen mere end halvvejs inde i filmen. Og da den endelig dukker op fra dybet, er den ganske vist monstrøs og enorm, men bliver aldrig mere end det.
I Melvilles hænder er Moby Dick en Leviathan-skabning af bibelske dimensioner, og den besatte kaptajn Ahabs jagt på kæmpehvalen er en allegori over selve menneskets kamp mod naturen.
I Ron Howards hænder er den mest bare irriterende.
For selv om det stolte skib Essex forlader kampen som drivtømmer, og selv om scenerne med hvalen er spektakulære, bliver den hverken mytisk eller skrækindjagende nok. I stedet ender filmen med at fokusere sine kræfter på den skibrudne besætning og sætter sig et sted mellem Dødens gab og Robinson Crusoe.
Chris Hemsworth og Benjamin Walker i de bærende roller gør det ellers forbilledligt, selv om deres karakterer grundlæggende nok er for uinteressante.
Hemsworth – blandt andet kendt fra Marvels Thor – tager det episke drama særdeles seriøst og leverer alle sine replikker med et skarpt blik. Intenst og karismatisk, men også trættende i længden.
I Hollywood er Ron Howard altid leveringsdygtig i solide publikumssucceser som Et smukt sind og Dan Brown-filmatiseringerne. Hans nye film har da også masser af publikumsappel som en eventyrlig film til juleferien.
Men In the Heart of the Sea er også en ordentlig mundfuld af en film, der slår et storladent episk drama op uden at forløse det. Historien om Essex og kæmpehvalen er en visuel veloplagt fisketur, men dramaet og følelserne bider aldrig helt på krogen.
Kommentarer