Alle kender dem.
De store musikstjerner, som har været en del af vores liv i årtier. Deres sange er blevet en del af traditioner, fester og fællesskab, men samtidig er de fastfrosset i en tidsperiode, som de ikke kan slippe ud af.
Sådan en legende er Grace Davis i The High Note. Sangeren er en sand diva med millioner af fans og millioner af solgte albums. Hun behøver ikke længere at anstrenge sig, fordi alle ved, hvem hun er.
Men Maggie er også et naturtalent, når det gælder musik, og hendes største drøm er at blive producer. Så selv om arbejdet som personlig assistent er hårdt og tit utaknemmeligt, er det en adgangsbillet til den karriere, Maggie vil gøre alt for at nå.
Man kunne formode, at The High Note kommer med en løftet pegefinger mod den mandsdominerede musikbranche og slår et slag for flere kvinder i den benhårde musikbranche.
Også når de er over 40 år.
Men filmen har ikke et politisk budskab. Det er en fuldblods romantisk komedie om to kvinder i musikbranchen. Filmens manuskriptforfatter Flora Greeson har en fortid som personlig assistent, og det lykkes hende at løfte filmen ud over klichéerne ved at få historien til at føles personlig.
Tracee Ellis Ross spiller musikdivaen Grace fuld af power, og Maggie skildres sødmefuldt af Dakota Johnson (kendt fra Fifty Shades of Grey-serien).
The High Note virker af og til nærmest dokumentarisk, men den glemmer aldrig sin dramatiske historie om en ung kvinde, som kæmper for både karriere og kærlighedsliv.
Dakota Johnson er troværdig som ambitiøse Maggie med silkestemmen. Men det er Tracee Ellis Ross, som stjæler billedet.
Hun rammer lige på kornet i sit portræt af en både tyrannisk og forkælet diva, der ikke kan gå ud ad en dør uden at have assistance. Samtidig er hun en sort kvinde i en benhård branche, hvor kvinder over 40 anses for at være pensionsmodne.
Et stærkt øjeblik i filmen indkapsler al den frustration, som en sort kvinde i musikbranchen må føle.
Grace står foran et spejl iklædt den smukkeste kjole. Et symbol på succes. Da Maggie begynder at presse hende til at være mere modig og tage chancer, kommer der en myriade af ord fyldt med så megen undertrykt vrede, at det står klart, at succes har en høj pris for mennesker.
Tracee Ellis Ross er faktisk datter af ikonet Diana Ross, som siden 1960’erne har haft stjernestatus, først som medlem af gruppen The Supremes og siden som solist.
Skuespilleren går sin mor i bedene, når hun med enorm energi og store evner synger i The High Note.
Der er en nerve i musikken, som transcenderer den søde historie og giver den en kant. Og så stråler den verdenskendte rapper Ice Cube med komisk talent i rollen som skrap og kontant agent.
The High Note giver én lyst til at forfølge sine drømme, mens man lytter til blød musik.
Kommentarer